2021-04-07, 17:19
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Om du redan har B-kort är det ju bara att uppdatera din teori då du redan har läst in dig på den. Du behöver inte ha någon app för det. Du kanlåna en trafikbok på nätet och bara läsa det du vet är osäker på. Funktionskunskapen för MC kan du ju läsa på nätet. Det finns vad jag vet inte något specifikt som skiljer mellan A och B i teorin, mer än funktionskännedom. Det är inte som med C-kort som lägger till ett flertal kapitel i teorin.

Du måste dock köpa minst så många lektioner som det tar för dig att lära dig behärska en tung mc. Tänk på att det är manöverprov på MC, med det menas att det är ett gäng manövrar du skall kunna. Att du har kört moped och cross hjälper inte vid manöverprovet.

Manöverprovet är nog inga bekymmer och om jag skulle vilja träna på de är de ju plättlätt att göra privat. Tänkte mer i trafiken egentligen.
Citera
2021-04-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Manöverprovet är nog inga bekymmer och om jag skulle vilja träna på de är de ju plättlätt att göra privat. Tänkte mer i trafiken egentligen.

Den större andelen som kuggar uppkörningen gör det i manöverdelen. Att köra motorcykel i trafiken är inte direkt svårt. Tänk på att vissa delar i frikörningen också är en del av manöverdelen på samma sätt som att en del av frikörningen för B och C/D är en del av manöver vid backning. Det beror helt på hur provförrättaren vill göra.
Citera
2021-04-07, 17:29
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Den större andelen som kuggar uppkörningen gör det i manöverdelen. Att köra motorcykel i trafiken är inte direkt svårt. Tänk på att vissa delar i frikörningen också är en del av manöverdelen på samma sätt som att en del av frikörningen för B och C/D är en del av manöver vid backning. Det beror helt på hur provförrättaren vill göra.

Manöverdelen tror jag inte är ett problem bara, köra runt lite sakta med en 450 utan att tippa känns inte som någon hjärnkirurgi bara och som sagt om ja skulle vilja träna på de så kan jag ju göra det privat.
Citera
2021-04-09, 09:42
Medlem
Har någon här kört bil i Gävle? Bokade en tid kl 14.00, är inte trafiken som värst då? Jag har oftast åkt runt i Uppsala, är dem jämlika eller är ena staden svårare att köra i? När jag var i Göteborg så kändes trafiken väldigt komplicerat, fick UK vibbar.

Det var en bra dag jag bokade, vet inte om jsg borde hitta en ny stad dock, känns lite obehagligt att åka i en stad man aldrig varit i
Citera
2021-04-16, 12:55
Medlem
Dimaks avatar
Kom precis hem från risk1 950 riksdaler för det kalaset så att säga.
Risk2 skall jag boka snart, men jag har inte kört alls med trafikskolan då jag vill spara in pengar då det är just mitt största problem just nu.
Citera
2021-04-16, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Kom precis hem från risk1 950 riksdaler för det kalaset så att säga.
Risk2 skall jag boka snart, men jag har inte kört alls med trafikskolan då jag vill spara in pengar då det är just mitt största problem just nu.
Hur många kunde ni vara på den med tanke på Corona?
Citera
2021-04-16, 14:08
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jejkob1
Hur många kunde ni vara på den med tanke på Corona?
Vanligtvis skulle vi sitta i en 35 kvadrats rum kanske?
Nu var det 100 kvalle skulle jag tippa på, vi satt vid borden varav ca 3,4 meter ifrån varandra, vi va kanske 20 pers tror jag?
Satt längst fram och ville inte kolla bakåt då jag hade lössnus och kaffe vid mig(Jag får svarta märken på läpparna av det )
Citera
2021-04-16, 22:15
Medlem
ett av min mål i livet är att ha alla körkort, och nu när jag är 21 kan jag ju ta CE körkort, men om jag tar det kommer det ge mig alla andra under det alltså C C1 och BE ? eller kommer jag behöva ta alla en för en ? och om man tar DE ger det då alla buss behörigheter ? så är det smartare att vänta tills jag är 24 och ta DE och då få alla bussar samtidigt ?
Citera
2021-05-23, 09:17
Medlem
Truckkort Behörighet

Hej! På Truckkortet Mitt från 2010 står det att jag har Gjort Det Teoretiska för Teorigrupp ABC Men är bara godkänd För Teorigrupp AB Ej C Behörighet

Vad Gäller? måste jag bara köra Upp För C Behörighet?

Tacksam För svar!
Citera
2021-05-23, 09:35
Medlem
Behörighet C gäller för Lastmaskin/hjullastare/ teleskoplastare och är en separat utbildning.
Lycka till...
Citera
2021-05-23, 15:41
Medlem
wag1fromDerInits avatar
C behörighet kan även vara hamnkranar, containerkranar, hjullastare och andra jättelika maskiner. Man brukar ha en särskild upplärning för dessa när det blir aktuellt i arbetet.
Citera
2021-05-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krille399
Hej! På Truckkortet Mitt från 2010 står det att jag har Gjort Det Teoretiska för Teorigrupp ABC Men är bara godkänd För Teorigrupp AB Ej C Behörighet

Vad Gäller? måste jag bara köra Upp För C Behörighet?

Tacksam För svar!

Du har väl bara fått göra det praktiska momentet för AB?

C-ges heller inte ut bara sådär utan det ges på uppdrag om man behöver det på arbetsplatsen. Sällan man behöver så stora truckar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in