Citat:
Ursprungligen postat av
maxatdunder
https://imgur.com/a/5xNDvhu
Optimalt vill jag(gröna) hamna på höger körtfält direkt för att ta mig till gröna punkten, nu hamnade jag på vänsterkörfält och hade en bil bakom mig som jag var oklar vart han skulle, som jag förstår är bäst att ta ett varv runt rondellen bara för att skippa oklarheter? Eller är det OK att börja blinka höger så pass sent att jag nästan är vid rondellen?
Att köra ett varv runt är en lösning som troligtvis är den säkraste lösningen, men allt beror på.
Det är den lösning du bör välja på en uppkörning. Samtidigt så säger du att du hamnade i fel fil och tar ett varv runt för att komma ut säkert eftersom du inte vet vad fordonen bakom dig kan tänkas göra.
Om det är ok att blinka höger sent och kasta sig ut till höger beror helt på situationen. Har du koll på att det garanterat inte finns exempelvis en snabb motorcykel snett bakom den blå bilen?
En lösning kan vara att köra in i vänsterfil och sedan direkt byta över till höger och köra ut. Det beror på hastigheten och vad blå bil gör.
Är det heldragen linje så får du inte svänga över höger innan cirkulationen. Det är ofta det precis innan cirkulationer och korsningar för att förhindra sena plötsliga byten.
Om det inte är heldragen linje så kan du blinka höger och lägga dig långt till höger, men inte köra över i höger körfält. Du kan till och med korsa mittlinjen lite med högerhjulen. Då bör inte blå bil få för sig köra där. Sen inne i cirkulationenn så kör du över helt till höger och kör ut.
Det finns flera lösningar och vad man gör beror på många faktorer.