2018-06-14, 02:55
Medlem
Tack för tidigare svar, nu kommer en ny.

Vad är bäst. När man stannar för rödljus, hålla nere kopplingen med 1ans växel eller växla till neutral och inte trycka ner koppling?
Är det skillnad?

På körskola så blev jag aldrig tillsagd att dra neutralt.
Men här i USA där dessutom känns är rött ljus längre tid än i Sverige, så har jag fått i vana att oftare stoppa neutralt och vila foten.
Dessutom enligt tjejen så nöter jag på kopplingen ifall jag håller den inne, delvis kanske men inte märkvärt alls, eller ?

Vad är bäst ?
Citera
2018-06-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quizy
Tack för tidigare svar, nu kommer en ny.

Vad är bäst. När man stannar för rödljus, hålla nere kopplingen med 1ans växel eller växla till neutral och inte trycka ner koppling?
Är det skillnad?

På körskola så blev jag aldrig tillsagd att dra neutralt.
Men här i USA där dessutom känns är rött ljus längre tid än i Sverige, så har jag fått i vana att oftare stoppa neutralt och vila foten.
Dessutom enligt tjejen så nöter jag på kopplingen ifall jag håller den inne, delvis kanske men inte märkvärt alls, eller ?

Vad är bäst ?
För motorn och växellådan är det ingen skillnad mellan att hålla ner kopplingen eller växla till neutral. Det sliter inte på kopplingen att hålla den nedtryckt.

På min manuellt växlade bil så måste jag lägga i neutral och släppa upp kopplingen för att motorn ska slås av med start/stopp-tekniken.

Nackdelen med att lägga i neutral är att det tar lite extra tid att komma iväg när det blir grönt. Om jag ligger som nummer 1 vid trafikljuset så undviker jag ofta att lägga ur växeln just för att det tar lite extra tid att komma iväg.

I USA så kör man oftast automatväxlat och då bör man hålla ner bromsen oavsett om man har växel i eller inte. Om du blir påkörd så slipper du då bli utputtad i korsningen.
Citera
2018-06-18, 19:42
Medlem
Petflaskas avatar
Nu börjar de bli dags att ta körkortet igen!

Varit utan i två år, tog det första gången för 10 år sen körde även lastbil. Har man förlorat så pass mycket eller tror ni man klarar körningen utan att övningsköra? Vill tro att jag gör de. Har kört lite och det känns inte alls främmande.

Har alltså inte körkortstillståndet än det kommer om ett par veckor. Vill ju fixa tid för uppkörning och teori så fort det landar i lådan och slippa att det tar ännu längre tid pga övningskörning.
Citera
2018-06-18, 19:45
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petflaska
Nu börjar de bli dags att ta körkortet igen!

Varit utan i två år, tog det första gången för 10 år sen körde även lastbil. Har man förlorat så pass mycket eller tror ni man klarar körningen utan att övningsköra? Vill tro att jag gör de. Har kört lite och det känns inte alls främmande.

Har alltså inte körkortstillståndet än det kommer om ett par veckor. Vill ju fixa tid för uppkörning och teori så fort det landar i lådan och slippa att det tar ännu längre tid pga övningskörning.
Enligt dig själv kör du säkert jättebra och allt känns nästan som vanligt, men jag kan nästan garantera dig att den provförrättare du kör med inte kommer hålla med dig om det.

Ta ett par körlektioner med en körskola och se vad de säger. De har oftast rätt bra koll på hur pass illa någon kör.
Citera
2018-06-18, 20:35
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Enligt dig själv kör du säkert jättebra och allt känns nästan som vanligt, men jag kan nästan garantera dig att den provförrättare du kör med inte kommer hålla med dig om det.

Ta ett par körlektioner med en körskola och se vad de säger. De har oftast rätt bra koll på hur pass illa någon kör.

Ja några lektioner på skola kan jag ju ta. Det brukar ju inte vara så värst kö till dem. Så inget som gör så jag får vänta.
Citera
2018-06-19, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
Hur bra är bonniers trafikskola när det gäller teoriprovet? kan man ta körkortet endast via det

Jag skulle säga båda ja och nej, mycket beror på hur du är som person och hur du lär dig bäst. Jag körde bonnier och varvade med boken. Boken är även bra att ha som stöd när man behöver djupare information om något. Överlag rekommenderar jag just den tekniken att varva mellan bok och Bonnier för att få en riktig förståelse. Det är ingen idé att göra som majoriteten av dagens ungdomar och gå dit utan att ha koll på grejer, för då tar du bara upp onödig tid och behöver skriva provet fler gånger.

Gör rätt från början och förstå varför man gör som man gör.
Citera
2018-06-19, 09:10
Medlem
Petflaskas avatar
kom på en till fundering.

Ser trafikinspektören vid uppkörning om man blivit av med körkortet ?

Isåfall så kan han/hon ju jävlas mer än vanligt.
Citera
2018-06-19, 13:54
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petflaska
kom på en till fundering.

Ser trafikinspektören vid uppkörning om man blivit av med körkortet ?

Isåfall så kan han/hon ju jävlas mer än vanligt.

Varför skulle inspektören vilja jävlas? Han vill bara att dina 40 minuter skall ta slut så lättvindigt som möjligt, så att han kan koppla av med en kopp kaffe och en mazarin i väntan på nästa kandidat. Det blir ju bara krångligare för honom om han behandlar dig illa. Har han tur så kanske han kan låta dig få körkortet redan efter en halvtimme, så hinner han med påtår också.

Men det beror ju på om du kan köra bil eller ej, och hur snabbt man kan avgöra det. Är du osäker så kan det behövas längre tid för att bedöma dig än om du kör klockrent från första metern.

Sedan är det klart att han kan kolla upp om du har haft körkort tidigare, men vad tror du han har för intresse av det?
Citera
2018-06-19, 14:38
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Varför skulle inspektören vilja jävlas? Han vill bara att dina 40 minuter skall ta slut så lättvindigt som möjligt, så att han kan koppla av med en kopp kaffe och en mazarin i väntan på nästa kandidat. Det blir ju bara krångligare för honom om han behandlar dig illa. Har han tur så kanske han kan låta dig få körkortet redan efter en halvtimme, så hinner han med påtår också.

Men det beror ju på om du kan köra bil eller ej, och hur snabbt man kan avgöra det. Är du osäker så kan det behövas längre tid för att bedöma dig än om du kör klockrent från första metern.

Sedan är det klart att han kan kolla upp om du har haft körkort tidigare, men vad tror du han har för intresse av det?

Kan ju hoppas att det är som du säger. Vet faktiskt inte vad har för intresse av det, var bara en tanke.
Citera
2018-06-21, 01:13
Medlem
aina08s avatar
Önskar tips!
Var hittar man den bästa teorin online?
Är ute efter den som är mest lik de som är på teoriprovet.
Är bra om man kan köpa månadsvis.
Citera
2018-06-26, 23:55
Medlem
maxatdunders avatar
https://imgur.com/a/5xNDvhu

Optimalt vill jag(gröna) hamna på höger körtfält direkt för att ta mig till gröna punkten, nu hamnade jag på vänsterkörfält och hade en bil bakom mig som jag var oklar vart han skulle, som jag förstår är bäst att ta ett varv runt rondellen bara för att skippa oklarheter? Eller är det OK att börja blinka höger så pass sent att jag nästan är vid rondellen?
Citera
2018-06-27, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
https://imgur.com/a/5xNDvhu

Optimalt vill jag(gröna) hamna på höger körtfält direkt för att ta mig till gröna punkten, nu hamnade jag på vänsterkörfält och hade en bil bakom mig som jag var oklar vart han skulle, som jag förstår är bäst att ta ett varv runt rondellen bara för att skippa oklarheter? Eller är det OK att börja blinka höger så pass sent att jag nästan är vid rondellen?
Att köra ett varv runt är en lösning som troligtvis är den säkraste lösningen, men allt beror på.
Det är den lösning du bör välja på en uppkörning. Samtidigt så säger du att du hamnade i fel fil och tar ett varv runt för att komma ut säkert eftersom du inte vet vad fordonen bakom dig kan tänkas göra.

Om det är ok att blinka höger sent och kasta sig ut till höger beror helt på situationen. Har du koll på att det garanterat inte finns exempelvis en snabb motorcykel snett bakom den blå bilen?
En lösning kan vara att köra in i vänsterfil och sedan direkt byta över till höger och köra ut. Det beror på hastigheten och vad blå bil gör.

Är det heldragen linje så får du inte svänga över höger innan cirkulationen. Det är ofta det precis innan cirkulationer och korsningar för att förhindra sena plötsliga byten.
Om det inte är heldragen linje så kan du blinka höger och lägga dig långt till höger, men inte köra över i höger körfält. Du kan till och med korsa mittlinjen lite med högerhjulen. Då bör inte blå bil få för sig köra där. Sen inne i cirkulationenn så kör du över helt till höger och kör ut.

Det finns flera lösningar och vad man gör beror på många faktorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in