2017-05-31, 14:56
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrappyJo
http://imgur.com/a/bSSfX

Varför är det gröna rätt svar? Tänker mig att man inte får köra upp på gångbana med bil.
Läs svaret en gång till
Du får inte köra upp på gc-banan.

I övrigt får du stanna och släppa av passagerar nästan överallt förutsatt att du inte hindrar trafiken, det råder stoppförbud genom skylt eller det vanliga såsom nära en korsning m.m.
Senast redigerad av SilentVictory 2017-05-31 kl. 14:59.
Citera
2017-05-31, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Läs svaret en gång till
Du får inte köra upp på gc-banan.

I övrigt får du stanna och släppa av passagerar nästan överallt förutsatt att du inte hindrar trafiken, det råder stoppförbud genom skylt eller det vanliga såsom nära en korsning m.m.

Oj, läste lite tokigt. Tack!
Citera
2017-05-31, 17:00
Medlem
"Efter en lång period med varmt och soligt väder börjar det regna. När är det sämst väggrepp?"
Svar är: "I början av regnskuren".
Något som vet varför det är så?

En till fråga.
"Det är mörkt. Du kör i en kö med en bakomvarande bil obehagligt nära dig. Hur bör du göra?"
Svar är: "Minska hastigheten så att avståndet till bilen framför ökar"
Varför bör man minska hastigheten? Det löser väl inte problemet med att bilen bakom är obehagligt nära?
Citera
2017-05-31, 17:24
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrappyJo
"Efter en lång period med varmt och soligt väder börjar det regna. När är det sämst väggrepp?"
Svar är: "I början av regnskuren".
Något som vet varför det är så?

En till fråga.
"Det är mörkt. Du kör i en kö med en bakomvarande bil obehagligt nära dig. Hur bör du göra?"
Svar är: "Minska hastigheten så att avståndet till bilen framför ökar"
Varför bör man minska hastigheten? Det löser väl inte problemet med att bilen bakom är obehagligt nära?

För att det löser upp olja och skit från vägen, som sedermera sköljs bort efterhand.

Minska avståndet till bilen framför så tvingas den andra bilen bromsa in, eller köra om dig.
Citera
2017-05-31, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
För att det löser upp olja och skit från vägen, som sedermera sköljs bort efterhand.

Minska avståndet till bilen framför så tvingas den andra bilen bromsa in, eller köra om dig.
Tack så mycket för förklaringarna.
Citera
2017-05-31, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Jag antar att du menar att man ska öka avståndet till bilen framför. Att bilen bakom då bromsar in eller kör om är inte hela svaret även om det nog händer också. Om man ökar avståndet till bilen framför så får man möjlighet att mjukt bromsa in om bilen framför bromsar och slipper bromsa hårt med frimärket upp i röven.
Citera
2017-05-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Hoppar du över att blinka?

Han har tagit körkort för manuell växellåda och hade för automat innan. Han beskrev vad han fick göra på uppkörningen.

Det stämmer, sen vill jag tillägga en sak. Man får köra upp med egen bil när man har automatiskt körkort. Kolla då upp vikten på bilen, jag hade en Polo och den vägde för lite för att få köra upp med
, man ska tydligen ha en medelstor bil konstig regel som jag missade. Som tur var hade trafikverket en ledig bil (400 kr)
Citera
2017-05-31, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennebajs
Måste det verkligen nämnas? Ska inte det vara en självklarhet? Blinka vet ju alla, bara de att vissa gör det i fel uppräkning.

Han skrev 'vanliga'. Får man ens ge tips under uppkörning?

En uppkörning ska vara en uppkörning. Det ska inte finnas vanliga eller typiska för den delen.

Precis, skrev lite slarvigt. Vanlig uppkörning tänkte jag på för manuell låda.
Sen var det lite rörigt ingen av de 3 uppkörningsförättarna(hon jag skulle åka med fick fråga kollegor) hade varit med om någon som hävt automatkörkort, de var tvugna o ringa o kolla reglerna etc.. kändes lite amatörmässigt.
Kan inte garantera att alla får den uppkörningen jag fick såklart.
Citera
2017-06-01, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
, man ska tydligen ha en medelstor bil konstig regel som jag missade. Som tur var hade trafikverket en ledig bil (400 kr)
Det enda vi har är konstiga regler. Alla gapskrattar åt oss.

Folk från andra länder kör sina långtradare utan att betala någon trängselskatt överhuvudtaget. Varsågod, fritt fram att köra här, välj dessutom vilket bränsle du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Sen var det lite rörigt ingen av de 3 uppkörningsförättarna(hon jag skulle åka med fick fråga kollegor) hade varit med om någon som hävt automatkörkort, de var tvugna o ringa o kolla reglerna etc.. kändes lite amatörmässigt.
Kan inte garantera att alla får den uppkörningen jag fick såklart.
Majoriteten av de som man kör med är amatörer. Hela vårt system är uppsatt av amatörer.
Citera
2017-06-01, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennebajs
Det enda vi har är konstiga regler. Alla gapskrattar åt oss.

Folk från andra länder kör sina långtradare utan att betala någon trängselskatt överhuvudtaget. Varsågod, fritt fram att köra här, välj dessutom vilket bränsle du vill.

Majoriteten av de som man kör med är amatörer. Hela vårt system är uppsatt av amatörer.

Min bil vägde 70 kilo för lite.. 400 kr tack.. nu blev jag godkänd så lugnt så.. men absurt, ren tur att det fanns en bil ledig som var "godkänd"
Citera
2017-06-01, 14:46
Medlem
Vill bara bekräfta. Skulle idag svänga vänster in på en annan huvudled (kommer från en huvudled). Rakt fram i motsatt körriktning skall en skåpbil åka (och således korsa huvudleden). Dock är det en gång/cykelbana han behöver korsa vilket innebär att utfartsregeln appliceras för honom. Jag applicerade svängningsregeln här, och lät honom köra rakt fram innan jag svängde vänster. Han åkte fram och såg ganska förvånad ut dock, precis som han väntade på att jag skulle svänga in vänster.

Var detta rätt eller är utfartsregeln överordnad på något sätt? Vi båda hade ju väjningsplikt.
Senast redigerad av Rewexx 2017-06-01 kl. 14:48.
Citera
2017-06-01, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rewexx
Vill bara bekräfta. Skulle idag svänga vänster in på en annan huvudled (kommer från en huvudled). Rakt fram i motsatt körriktning skall en skåpbil åka (och således korsa huvudleden). Dock är det en gång/cykelbana han behöver korsa vilket innebär att utfartsregeln appliceras för honom. Jag applicerade svängningsregeln här, och lät honom köra rakt fram innan jag svängde vänster. Han åkte fram och såg ganska förvånad ut dock, precis som han väntade på att jag skulle svänga in vänster.

Var detta rätt eller är utfartsregeln överordnad på något sätt? Vi båda hade ju väjningsplikt.

Ingen gjorde fel, och du gjorde rätt även om du också kunde ha kört fram först själv... Det ni båda gjorde kallas:

ömsesidig hänsyn måste visas vid körning genom korsningen

Tänk också så här att den som ligger närmast i sådana situationer borde köra först. Om ni båda ligger nära så är ögonkontakt väldigt viktigt.

Han såg väl antagligen lite förvånad ut över att du kanske borde ha kört i stället för att ha väntat, han kanske tolkade det som om du var närmare och borde då ha kört när du hade möjligheten eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in