Citat:

Ursprungligen postat av 
Rewexx

Vill bara bekräfta. Skulle idag svänga vänster in på en annan huvudled (kommer från en huvudled). Rakt fram i motsatt körriktning skall en skåpbil åka (och således korsa huvudleden). Dock är det en gång/cykelbana han behöver korsa vilket innebär att utfartsregeln appliceras för honom. Jag applicerade svängningsregeln här, och lät honom köra rakt fram innan jag svängde vänster. Han åkte fram och såg ganska förvånad ut dock, precis som han väntade på att jag skulle svänga in vänster.
Var detta rätt eller är utfartsregeln överordnad på något sätt? Vi båda hade ju väjningsplikt.

Ingen gjorde fel, och du gjorde rätt även om du också kunde ha kört fram först själv... Det ni båda gjorde kallas:
ömsesidig hänsyn måste visas vid körning genom korsningen 
Tänk också så här att den som ligger närmast i sådana situationer borde köra först. Om ni båda ligger nära så är ögonkontakt väldigt viktigt.
Han såg väl antagligen lite förvånad ut över att du kanske borde ha kört i stället för att ha väntat, han kanske tolkade det som om du var närmare och borde då ha kört när du hade möjligheten eller så.