Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-07, 17:26
  #31189
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasa.113
Säker? För på transportstyrelsens hemsida står det att man får köra detta med B-körkort:
"1. Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, och
-en släpvagn som har högst 750 kg i totalvikt
-en släpvagn som har högre totalvikt än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton."

Det tolkar jag som att släpvagnen ALLTID är lätt om den har en totalvikt på mindre än 750kg och således får man köra den då, även om det + bil > 3500. Eller överanalyserar jag?

Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
För Utökat B-kort får du med bil + släp sammanlagt väga 4250kg.

3500kg max gäller vanlig B-behörighet, uppnår du den vikten får du inte lägga till någonting alls.


Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du får inte framföra ett ekipage eller ett fordon med totalvikt på över 3,5 ton med B-kort.

Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Helt rätt. Du får alltid hänga på ett lätt släp.


Bara för att vi är fler som tycker annorlunda behöver det inte betyda att vi har rätt. Förklara däremot gärna hur du läser ur det ur transportstyrelsens text?

Anta att en bil är jättetung, en bit över tre ton. Föraren har endast B-kort (Ej utökad behörighet).
B-kortet säger klart och tydligt att ett ekipage max får väga 3,5 ton (totalvikt).

Kopplar en bil som väger 3, eller för den sakens skull 3,5 ton på ett släp som väger upp till 750kg överstiger totalvikten 3,5 ton och därmed måste det vara en olaglig kombination. Eller..?
Citera
2017-07-07, 23:20
  #31190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI

Bara för att vi är fler som tycker annorlunda behöver det inte betyda att vi har rätt. Förklara däremot gärna hur du läser ur det ur transportstyrelsens text?

Anta att en bil är jättetung, en bit över tre ton. Föraren har endast B-kort (Ej utökad behörighet).
B-kortet säger klart och tydligt att ett ekipage max får väga 3,5 ton (totalvikt).

Kopplar en bil som väger 3, eller för den sakens skull 3,5 ton på ett släp som väger upp till 750kg överstiger totalvikten 3,5 ton och därmed måste det vara en olaglig kombination. Eller..?


Okej, jag var lite väl otydlig i mitt svar:

Som grundregel är det så att du får framföra ett dragfordon med en totalvikt på 3500kg samt ett tillkopplat släp på en totalvikt på 750kg. Det betyder i teorin att du får framföra ett ekipage med totalvikt på 4250kg med ett vanligt B-kort.

Regeln om att ekipaget inte får överstiga 3500kg går in om släpets totalvikt är över 750kg.

Har du t.ex. en bil med totalvikt på 1500kg, så kan du koppla till ett släp på en totalvikt på 2000kg och fortfarande få dra den med B-kort.

För utökad behörighet gäller att du får dra ett fordonståg som är på 4250kg även om släpet har en totalvikt över 750kg. Så, med utökad behörighet kan du ha ett dragfordon på 3000 kg och ett släp på 1250kg. Dragfordonet får däremot ALDRIG överstiga 3500kg (OM det inte är en PBII med förvärvad behörighet).


Så, totalvikterna styr vilken behörighet du måste ha för att framföra fordonståget.

Men totalvikterna används sällan för att beräkna hur mycket ditt fordon får lasta eller dra.
Istället behöver man vara noggrann med att följa sitt registreringsbevis och titta på saker som:

Högsta vikt för obromsat släp
Högsta vikt för bromsat släp
Högsta tågvikt

Sedan behöver du ha koll på släpfordonets regbevis, där du ser släpfordonets tjänstevikt och bruttovikt. Bara för att du har tillstånd att dra ett släp på 750kg betyder inte att du får LASTA 750kg.

Det kan vara så att du har en Mini på en totalvikt på 1000kg och tillverkaren anser att du bara får dra ett släp på 600kg. Då får du inte dra ett lätt släp på 750kg oavsett om din Behörighet säger så.


Det korrekta svaret är: Nej, du får inte alltid dra ett släp med totalvikten 750kg på ditt fordon. Du måste kontrollera ditt registreringsbevis om du får dra 750kg med bilen. Tunga bilar får dra betydligt mer än B2 och väldigt små bilar får givetvis inte dra så mycket.


Värt att notera:
Vi måste skilja på släpfordon och efterfordon. Du får faktiskt dra en båtkärra som väger mer än 3500kg (som är maxgränsen för BE efter 2013)
__________________
Senast redigerad av Methos 2017-07-07 kl. 23:38.
Citera
2017-07-08, 19:53
  #31191
Medlem
Jag har precis börjat övningsköra igen (hade en paus på cirka 1 år, studerade och hade inte tiden) och har fixat Studiehäftet och Körkortsboken. Hur tycker ni man ska lägga upp övningen innan man bestämmer sig för att börja på en körskola? Jag hade tänkt att följa listan som finns i Körskoleboken, kryssa av alla moment och parallellt med detta läsa igenom Körkortsboken och göra alla frågor i teorihäftet. Låter det som en bra förberedelse innan jag väljer att börja på körskola?

En annan fråga: måste Körkortsboken och Studiehäftet vara samma upplaga för att man ska kunna plugga med dem?
Citera
2017-07-09, 11:55
  #31192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag har precis börjat övningsköra igen (hade en paus på cirka 1 år, studerade och hade inte tiden) och har fixat Studiehäftet och Körkortsboken. Hur tycker ni man ska lägga upp övningen innan man bestämmer sig för att börja på en körskola? Jag hade tänkt att följa listan som finns i Körskoleboken, kryssa av alla moment och parallellt med detta läsa igenom Körkortsboken och göra alla frågor i teorihäftet. Låter det som en bra förberedelse innan jag väljer att börja på körskola?

En annan fråga: måste Körkortsboken och Studiehäftet vara samma upplaga för att man ska kunna plugga med dem?


Av erfarenhet av både B och C behörighet kan jag säga att det är väldigt bra att fokusera på de teoretiska reglerna och allt som har med miljö att göra. Trafikverket är väldigt nitiska med att hela tiden förhöra dig på miljöfrågor. Att ha koll på lastvikter (vikttyper, registreringsbevis, släpvikter etc.) samt parkeringsregler/skyltar är ett måste.

Själva trafiksituationerna och reglerna kring framförandet av fordon är mer logik och något du lär dig med tiden du studerar. Miljöfrågorna är avhängt från själva framförandet av fordon och därför är det en mardröm att komma ihåg andelen koldioxid som en bil släpper ut, eller om kallstarter är si och så bra för miljön etc.

Det är bra om du har en bok som är från detta år då trafikregler ändras.

Själv skulle jag köra en intensivutbildning på körskola och studera teorin samtidigt som att jag framför fordonet i praktiken.
Citera
2017-07-09, 12:56
  #31193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Av erfarenhet av både B och C behörighet kan jag säga att det är väldigt bra att fokusera på de teoretiska reglerna och allt som har med miljö att göra. Trafikverket är väldigt nitiska med att hela tiden förhöra dig på miljöfrågor. Att ha koll på lastvikter (vikttyper, registreringsbevis, släpvikter etc.) samt parkeringsregler/skyltar är ett måste.

Själva trafiksituationerna och reglerna kring framförandet av fordon är mer logik och något du lär dig med tiden du studerar. Miljöfrågorna är avhängt från själva framförandet av fordon och därför är det en mardröm att komma ihåg andelen koldioxid som en bil släpper ut, eller om kallstarter är si och så bra för miljön etc.

Det är bra om du har en bok som är från detta år då trafikregler ändras.

Själv skulle jag köra en intensivutbildning på körskola och studera teorin samtidigt som att jag framför fordonet i praktiken.


Tack för bra svar!

Just nu övningskör jag och läser igenom boken och gör frågorna. Jag kommer snart att börja på körskola. Varför inte ta 15 lektioner? Är intensivutbildning bättre? Hur går det till?
Citera
2017-07-09, 13:06
  #31194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Tack för bra svar!

Just nu övningskör jag och läser igenom boken och gör frågorna. Jag kommer snart att börja på körskola. Varför inte ta 15 lektioner? Är intensivutbildning bättre? Hur går det till?

Hur det går till är lite upp till dig som individ. Klarar du att ta många lektioner på en gång, kanske en per dag i en vecka? Eller behöver du lite tid emellan?

Sedan beror det ju på hur du och din handledare övningskör i nuläget. Följer ni den tågordning som finns tillgänglig så ser den ju ut som körskolans. Följer ni ingen tågordning utan istället kör du fram och tillbaka till landet så får du svårare.
Citera
2017-07-09, 13:08
  #31195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hur det går till är lite upp till dig som individ. Klarar du att ta många lektioner på en gång, kanske en per dag i en vecka? Eller behöver du lite tid emellan?

Sedan beror det ju på hur du och din handledare övningskör i nuläget. Följer ni den tågordning som finns tillgänglig så ser den ju ut som körskolans. Följer ni ingen tågordning utan istället kör du fram och tillbaka till landet så får du svårare.


Vi följer den ordning som finns i boken. Vi har precis övat att köra upp och ner i en backe. Jag har precis lärt mig växla upp och växla ned.

Hur fungerar en intensivutbildning? Kan tänka mig att ta 3-4 lektioner i veckan i några veckor (3, sen flyttar jag till ett helt annat län, kan man bara fortsätta med en annan körskola då?).
Citera
2017-07-09, 13:19
  #31196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vi följer den ordning som finns i boken. Vi har precis övat att köra upp och ner i en backe. Jag har precis lärt mig växla upp och växla ned.

Hur fungerar en intensivutbildning? Kan tänka mig att ta 3-4 lektioner i veckan i några veckor (3, sen flyttar jag till ett helt annat län, kan man bara fortsätta med en annan körskola då?).

På nätet finns det bra checklistor för vad handledaren skall börja med. Att börja med start och stopp i backe är väl inte det bästa (enligt mig). När du ändå har en handledare privat och tiden till riktigt grundarbete så skulle jag mer satsa på manövrering på plan mark via koner. Göra upp banor där du skall vända, backa, köra slalom etc. i låg fart och trånga utrymmen. När du kan hantera fordonet i dessa situationer har du lärt dig att växla, styra och ha koll på fordonets alla hörn.

Efter det tar man och lägger upp en bana där du kan åka lite snabbare och få känslan av att växla och framföra fordonet i högre fart.

Sedan kan du börja med att starta i backe. Parkera mellan koner i backe, bromsa i nedlut osv.

När du känner dig säker på hur bilen fungerar, då kan du börja ge dig ut på vägarna. JAg skulle då börja åka till en medeltom parkering och göra en del manöverträning "live". Sedan skulle jag ge mig ut på allmänna vägar och känna hur det känns.


Nej, du kan ju inte byta körskola när du har köpt ett paket. Intensivutbildning fungerar så att du går en till två veckor heltid på en körskola där du får teorilektioner och praktiklektioner.
Citera
2017-07-09, 13:24
  #31197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
På nätet finns det bra checklistor för vad handledaren skall börja med. Att börja med start och stopp i backe är väl inte det bästa (enligt mig). När du ändå har en handledare privat och tiden till riktigt grundarbete så skulle jag mer satsa på manövrering på plan mark via koner. Göra upp banor där du skall vända, backa, köra slalom etc. i låg fart och trånga utrymmen. När du kan hantera fordonet i dessa situationer har du lärt dig att växla, styra och ha koll på fordonets alla hörn.

Efter det tar man och lägger upp en bana där du kan åka lite snabbare och få känslan av att växla och framföra fordonet i högre fart.

Sedan kan du börja med att starta i backe. Parkera mellan koner i backe, bromsa i nedlut osv.

När du känner dig säker på hur bilen fungerar, då kan du börja ge dig ut på vägarna. JAg skulle då börja åka till en medeltom parkering och göra en del manöverträning "live". Sedan skulle jag ge mig ut på allmänna vägar och känna hur det känns.


Nej, du kan ju inte byta körskola när du har köpt ett paket. Intensivutbildning fungerar så att du går en till två veckor heltid på en körskola där du får teorilektioner och praktiklektioner.

Vi följer listan, och tar det steg för steg. Det var den punkten som kom. Ja, ska nog överväga intensivutbildning. Går man varje dag då? Mån - sön?

Jag körde på en landsväg för 20 minuter sedan. Kändes bra .
Citera
2017-07-09, 13:27
  #31198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vi följer listan, och tar det steg för steg. Det var den punkten som kom. Ja, ska nog överväga intensivutbildning. Går man varje dag då? Mån - sön?

Jag körde på en landsväg för 20 minuter sedan. Kändes bra .

Tips på övningar hittar du i serien "Sverige värsta bilförare". Där har du väldigt många övningar som ni kan göra privat.
Citera
2017-07-09, 13:28
  #31199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Tips på övningar hittar du i serien "Sverige värsta bilförare". Där har du väldigt många övningar som ni kan göra privat.


Tack.

Vad tycker du om intensivutbildning? Kan det vara vettigt?
Citera
2017-07-09, 13:33
  #31200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Tack.

Vad tycker du om intensivutbildning? Kan det vara vettigt?

Jag rekommenderade ju intensivutbildning i mitt första inlägg. Men som sagt, det är upp till varje individ. En del tycker det är stressigt, andra inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback