2016-11-21, 12:43
Medlem
Kan man ta reda på när en polare har uppkörning? Isåfall hur?
Citera
2016-11-21, 15:28
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Kan man ta reda på när en polare har uppkörning? Isåfall hur?
Fråga personen? Vill inte personen berätta, respektera det!
Annars får du ringa Trafikverket och fråga helt enkelt. Hur jävla svårt ska det vara?
Citera
2016-11-21, 21:08
Medlem
Ska köra upp i en Volvo S60 (diesel) vilket är en bil jag aldrig rattat tidigare. Har faktiskt obefintlig erfarenhet av både dieselmotorer och 6-växlade bilar. Så vilka hastigheter gäller för olika växlar?
Kan någon säga lite hur den är att köra jämfört med andra bilar?
Senast redigerad av Kanata 2016-11-21 kl. 21:13.
Citera
2016-11-21, 23:38
Medlem
NakenGiraffs avatar
Behöver lite tips på hur man enklast memoriserar alla vägskyltar. Jag vet vad de flesta betyder - men det är just namnen på dom (A15, etc) som jag tycker är jävligt svårt att få in i huvudet.

Mest eftersom de inte verkar vara nämnda efter något system.

Tex att alla väjningsmärken börjar på V osv. Ja, ni förstår.

Någon som har lite tips?
Hur bör man studera för att "få in" det på bästa sätt?
Ni som redan gjort det här och klarat av det - hur gjorde ni?

Giraffen
Citera
2016-11-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakenGiraff
Behöver lite tips på hur man enklast memoriserar alla vägskyltar. Jag vet vad de flesta betyder - men det är just namnen på dom (A15, etc) som jag tycker är jävligt svårt att få in i huvudet.

Mest eftersom de inte verkar vara nämnda efter något system.

Tex att alla väjningsmärken börjar på V osv. Ja, ni förstår.

Någon som har lite tips?
Hur bör man studera för att "få in" det på bästa sätt?
Ni som redan gjort det här och klarat av det - hur gjorde ni?

Giraffen
Varför ska du lära dig namnen? Om det är för kunskapsprovet till B-körkort är det helt bortkastad tid. Du kommer aldrig bli frågad på det. Lär dig vad de betyder istället. Det är ju faktiskt något man har nytta av som bilist
Citera
2016-11-26, 02:16
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanata
Ska köra upp i en Volvo S60 (diesel) vilket är en bil jag aldrig rattat tidigare. Har faktiskt obefintlig erfarenhet av både dieselmotorer och 6-växlade bilar. Så vilka hastigheter gäller för olika växlar?
Kan någon säga lite hur den är att köra jämfört med andra bilar?

Dem e lite känsligare för att köra sakta med en hög växel. Bensinare klarar oftast att köra på 3.an i typ 20-30 men Dieseln är lite kräsen och måste ha 2.an i.

Dock så är den inte lika lätt att få motorstopp med.
Citera
2016-11-26, 17:08
Medlem
fetochful73s avatar
Blir fan inte klok på det här med udda/jämna samt datumparkeringskyltar!

Sammanfattade udda/jämna samt datumparkeringskylten.

Är detta en korrekt sammanfattning?
Har en känsla av att jag förstått det hela fel, helt omvänt.

Här är bilden, med sammanfattning och exempel:

BILD: http://i65.tinypic.com/dh2zo0.png

Om jag har gjort fel/sammanfattat fel - ge gärna exempel på rättningen.
Som exemplen i min sammanfattning alltså. Blir lite lättare att förstå med exempel.

Tack fina ni!
Citera
2016-11-26, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetochful73
Blir fan inte klok på det här med udda/jämna samt datumparkeringskyltar!

Sammanfattade udda/jämna samt datumparkeringskylten.

Är detta en korrekt sammanfattning?
Har en känsla av att jag förstått det hela fel, helt omvänt.

Här är bilden, med sammanfattning och exempel:

BILD: http://i65.tinypic.com/dh2zo0.png

Om jag har gjort fel/sammanfattat fel - ge gärna exempel på rättningen.
Som exemplen i min sammanfattning alltså. Blir lite lättare att förstå med exempel.

Tack fina ni!

Eh, ja? Det verkar riktigt.
Citera
2016-11-26, 20:55
Medlem
1. Vid uppkörning, om examinatorn ber en att kolla bromsen, antar jag att han menar att man ska trycka ner den i 20 sek och känna efter om bromsen känns fjädrande eller dyl. Är det då meningen att man ska ha motorn avstängd, tändningen på, eller motorn på?

2. En sak stör mig vid vänstersväng i cirkulationsplatser. Varje gång jag svänger vänster, brukar jag byta till höger körfält när jag nått till en punkt som är jämsides med refugen på andra sidan cirkulationsplatsen, dvs. vid den "norra" avfarten där ledlinjen finns (för det är så min trafikskola vill att jag ska göra). Vad jag oroar mig för, är att någon fartdåre kommer köra om mig på höger sida, vilket omöjliggör körfältsbyte vid ledlinjen (därför ska man kolla döda vinkeln enl trafikskola). Vad ska man göra om det kommer någon fartdåre i höger körfält, ska jag ändå fortsätta mot avfarten utan körfältsbyte, eller ska jag släppa förbi honom och sedan byta?
Citera
2016-11-26, 21:55
Medlem
Kasperskys avatar
Snälla, hjälp, jag förstår inte reglerna!

Jag har en 16-årig grabb här hemma som ÄNTLIGEN ska få börja övningsköra. Problemet är att jag inte förstår reglerna? Han har Aspergers och måste tydligen ha något intyg innan han får börja övningsköra? Hur går allt till?

Vad jag förstått så

Gå en introduktionskurs, med eleven förstås, få papper, skicka in till Transportstyrelsen, med intyg från läkare och få körkortstillstånd, jag ansöker som handledare? Stämmer det? Samt att man samtidigt skickar in synintyg? Eller ska man ansöka om körkortstillstånd först och sen gå introkursen? Hur går allt till?
Citera
2016-11-26, 22:02
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astaghfihrullah
1. Vid uppkörning, om examinatorn ber en att kolla bromsen, antar jag att han menar att man ska trycka ner den i 20 sek och känna efter om bromsen känns fjädrande eller dyl. Är det då meningen att man ska ha motorn avstängd, tändningen på, eller motorn på?

2. En sak stör mig vid vänstersväng i cirkulationsplatser. Varje gång jag svänger vänster, brukar jag byta till höger körfält när jag nått till en punkt som är jämsides med refugen på andra sidan cirkulationsplatsen, dvs. vid den "norra" avfarten där ledlinjen finns (för det är så min trafikskola vill att jag ska göra). Vad jag oroar mig för, är att någon fartdåre kommer köra om mig på höger sida, vilket omöjliggör körfältsbyte vid ledlinjen (därför ska man kolla döda vinkeln enl trafikskola). Vad ska man göra om det kommer någon fartdåre i höger körfält, ska jag ändå fortsätta mot avfarten utan körfältsbyte, eller ska jag släppa förbi honom och sedan byta?
1. Nej, kolla bromsen innebär att du gasar på lite grann och sedan trycker ner bromsen så att den verkligen tar. Men be bara din körskolelärare att gå igenom protokollet så du vet vad som ska göras.

2. Du ska blinka när du byter körfält, och det är din plikt att byta körfält på ett så säkert sätt som möjligt. Om du måste bromsa lite för att släppa förbi en bil så gör du det, svänger du bara rakt ut så kan jag lova dig att det inte blir något körkort den gången.
Citera
2016-11-27, 10:54
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Snälla, hjälp, jag förstår inte reglerna!

Jag har en 16-årig grabb här hemma som ÄNTLIGEN ska få börja övningsköra. Problemet är att jag inte förstår reglerna? Han har Aspergers och måste tydligen ha något intyg innan han får börja övningsköra? Hur går allt till?

Vad jag förstått så

Gå en introduktionskurs, med eleven förstås, få papper, skicka in till Transportstyrelsen, med intyg från läkare och få körkortstillstånd, jag ansöker som handledare? Stämmer det? Samt att man samtidigt skickar in synintyg? Eller ska man ansöka om körkortstillstånd först och sen gå introkursen? Hur går allt till?

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/

Lite info om att var handledare och vad du ska söka. Klicka dig runt på sidan så finns den mesta informationen (bonuslänk med blanketter).

http://www.korkortsportalen.se/e-tjanster-blanketter/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in