Klarade uppkörningen idag (på andra försöket)!
Direkt efter jag kuggade förra uppkörningen så såg körskolan det och bokade direkt upp mig på en till vecka med lektioner med en ny lärare, och direkt bokade en till uppkörning tisdagen därpå. Tänkte "det här är på tok för tidigt".
Men den nya körläraren var sjukt mycket bättre. Första han sa var typ "jag har ingen aning vad du håller på med här". Var mycket hårdare med mig vilket hjälpte avsevärt. Han gav mig också ett nytt sätt att tänka på avsökning och planering (tidigare har man bara hört orden om och om igen men bara hittat på ett eget "sätt". nu fattar jag vad det handlar om). Sen på uppvärmningskörningen innan uppkörningen hade jag en tredje lärare som gav mig ännu mer att tänka på, om hur snabbt man egentligen ser saker med en blick så man inte måste sitta och glo runt ett hörn. Så en vecka gjorde stor skillnad.
Ett råd till alla som kör enbart med körskola: Byt lärare efter ett tag! Även om du gillar din lärare, är det bra att höra de olika lärarnas råd och syn på saker.
Uppkörningen: Jag var inte ensam med inspektören (inspektörskinnan?) i bilen, det var även en kille från Trafikverket som skulle evaluera inspektören. Han satt i baksätet och antecknade hela tiden. Fick ducka när jag skulle backa och se ut genom bakfönstret
På uppkörningen var jag sjukt nervös. Inspektören märkte med - sa bl.a. "rödljus är ett bra tillfälle att att ett djupt andetag!".
Fel jag märkte själv men jag fick ingen anmärkning på:
Vid ett tillfälle missade jag helt en anvisningsskylt jag skulle följa (fick backa in i en uppfart och vända). Satt lite länge i växlar ibland - 3an när jag kunde växlat upp i 4an osv. Vid ett tillfälle var jag halvvägs in på att korsa en cykelbana när en postcykel dök upp som jag hade missat bakom en annan cykel, men jag hann ut före (men det var inte snyggt). Ibland var jag så stressad av nervösiteten att jag kände att uppsikten blev dålig. Sen när jag skulle parkera på Trafikverket var nerverna helt slut, och jag fick lite fram och tillbaka för en egentligen enkel parkering.
Det enda stora hon anmärkte på var att jag var lite ryckig i sidled - det märkte jag själv. Det var också nerverna tror jag - men det kändes som du vet när det blåser i sidled.
Men godkänt blev det! PUUUHH.
Slutnotan gick på lite under 40 st körlektioner á 40 min. Har endast kört med skola (har ingen att köra privat med)