2014-02-17, 21:11
Medlem
Rokushikis avatar
Klarade teorin, 60 av 65 rätt.

Uppkörningen på torsdag, vad bör man tänka på? Känner själv att jag egentligen har alla delar med mig, bara att jag måste fokusera så jag gör allt på samma gång. Tror ni man automatiskt skärper sig på uppkörningen?
Citera
2014-02-17, 21:47
Medlem
Ter-minators avatar
Shit.. har teorin imorgon på eftermiddagen. Har kört igenom massa prover och läst mycket om just miljö grejer som jag känt jag varit dålig på.. Nervös som fan, någon som har nåt tips nu?
Citera
2014-02-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Klarade teorin, 60 av 65 rätt.

Uppkörningen på torsdag, vad bör man tänka på? Känner själv att jag egentligen har alla delar med mig, bara att jag måste fokusera så jag gör allt på samma gång. Tror ni man automatiskt skärper sig på uppkörningen?

Som jag då Grattis.

Angående uppkörningen, tänk verkligen på ALLT. Missa inte någon detalj utan var verkligen uppmärksam.
Min trafiklärare varnade mig för att man lätt glömmer bort sig p.g.a nervositeten men för mig var det tvärt om - skärpte mig som fan! Men som du säger, jag kände också att jag hade alla delar med mig och därför tror jag att jag kände mig såpass lugn och sansad, hade säkert tappat fokusen annars.
Citera
2014-02-18, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Teoriprov imorgon.. Något särskilt man bör tänka på? Eller göra? Läsa igenom boken? Snittar på runt 65/70 på de olika proverna (gjort en del av de olika fas-proven idag samt repetition och sluttest)

Nu när du gjort det, kan du ju själv svara på frågan.
Citera
2014-02-18, 06:52
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thisislove
Som jag då Grattis.

Angående uppkörningen, tänk verkligen på ALLT. Missa inte någon detalj utan var verkligen uppmärksam.
Min trafiklärare varnade mig för att man lätt glömmer bort sig p.g.a nervositeten men för mig var det tvärt om - skärpte mig som fan! Men som du säger, jag kände också att jag hade alla delar med mig och därför tror jag att jag kände mig såpass lugn och sansad, hade säkert tappat fokusen annars.
Låter bra! Tror att jag kommer ta det lugnt, hellre att man kör defensivt och hinner med allt. Sen så kommer jag nog inte snacka så mycket med människan från trafikverket, utan fokuserar på körningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fwatten
Nu när du gjort det, kan du ju själv svara på frågan.
Tja, jag kom dit 1,5 timme innan och skummade igenom körkorts-boken pärm till pärm två gånger! Det tror jag hjälpte lite, vet åtminstone 3 frågor jag skulle vart osäker på om jag inte läst boken.. Sen när jag kom in så tog jag det lugnt och läste igenom frågorna två gånger (blev lite mindfuckad först eftersom frågorna var ställda på ett annat sätt än alla de tester jag gjort)

Det var dock rätt lugnt eftersom frågorna var snarlikt ställda. När jag svarat på alla frågorna gick jag tillbaka och gick enom alla en gång, markerade alla frågor jag inte var 100 % säker på, för mig blev det 10 och då tänkte jag "om jag har fel på alla dem blir det 55 av 65, och jag klarar mig då" och klickade på "avsluta prov". Snacka om att man var nervös dom sekunderna innan det stod "Prov godkänt".
Citera
2014-02-18, 10:04
Medlem
Klarade uppkörningen idag (på andra försöket)!

Direkt efter jag kuggade förra uppkörningen så såg körskolan det och bokade direkt upp mig på en till vecka med lektioner med en ny lärare, och direkt bokade en till uppkörning tisdagen därpå. Tänkte "det här är på tok för tidigt".

Men den nya körläraren var sjukt mycket bättre. Första han sa var typ "jag har ingen aning vad du håller på med här". Var mycket hårdare med mig vilket hjälpte avsevärt. Han gav mig också ett nytt sätt att tänka på avsökning och planering (tidigare har man bara hört orden om och om igen men bara hittat på ett eget "sätt". nu fattar jag vad det handlar om). Sen på uppvärmningskörningen innan uppkörningen hade jag en tredje lärare som gav mig ännu mer att tänka på, om hur snabbt man egentligen ser saker med en blick så man inte måste sitta och glo runt ett hörn. Så en vecka gjorde stor skillnad.

Ett råd till alla som kör enbart med körskola: Byt lärare efter ett tag! Även om du gillar din lärare, är det bra att höra de olika lärarnas råd och syn på saker.

Uppkörningen: Jag var inte ensam med inspektören (inspektörskinnan?) i bilen, det var även en kille från Trafikverket som skulle evaluera inspektören. Han satt i baksätet och antecknade hela tiden. Fick ducka när jag skulle backa och se ut genom bakfönstret

På uppkörningen var jag sjukt nervös. Inspektören märkte med - sa bl.a. "rödljus är ett bra tillfälle att att ett djupt andetag!".

Fel jag märkte själv men jag fick ingen anmärkning på:

Vid ett tillfälle missade jag helt en anvisningsskylt jag skulle följa (fick backa in i en uppfart och vända). Satt lite länge i växlar ibland - 3an när jag kunde växlat upp i 4an osv. Vid ett tillfälle var jag halvvägs in på att korsa en cykelbana när en postcykel dök upp som jag hade missat bakom en annan cykel, men jag hann ut före (men det var inte snyggt). Ibland var jag så stressad av nervösiteten att jag kände att uppsikten blev dålig. Sen när jag skulle parkera på Trafikverket var nerverna helt slut, och jag fick lite fram och tillbaka för en egentligen enkel parkering.

Det enda stora hon anmärkte på var att jag var lite ryckig i sidled - det märkte jag själv. Det var också nerverna tror jag - men det kändes som du vet när det blåser i sidled.

Men godkänt blev det! PUUUHH.

Slutnotan gick på lite under 40 st körlektioner á 40 min. Har endast kört med skola (har ingen att köra privat med)
Citera
2014-02-18, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Ska skriva teoriprovet om en vecka och har en fråga.
Visst är LGF maxhastighet 30 km/h?
Varför får jag då fel?

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=90136&size=full
Det finns LGF-fordon upp till 45 km/h, men läs noga frågan! Har för mig det finns en fråga som lyder typ "hur låg hastighetsgräns kan du räkna med att ett sådant här fordon kan hålla" och då är svaret 30.
Citera
2014-02-18, 14:16
Medlem
Espinis avatar
Grattis!

Vad var det den nya läraren sa till dig angående avsökningen som hjälpte dig?
Citera
2014-02-18, 15:29
Medlem
Hej.

Nu har jag kört min sjunde körlektion, till största del gick vi igenom dom moment jag tidigare inte klarat, annars var det bara repetition.

Frågade i slutet hur många lektioner jag skulle ta, först sa han att jag borde boka 5 till iallafall, sen sa han direkt efter att 10 lektioner kan vara bra med. "Det är bara att boka av och få pengarna tillbaka ifall du känner dig redo att köra upp efter tex 7 lektioner."

Värt att tillägga är att jag fick godkännande för att boka teori/uppkörning redan nu om jag känner mig redo så kan vi öva på.

Känner mig ganska förvirrad, ska man fortsätta boka eller satsa på att köra allt hemma tills man är redo?
Senast redigerad av town 2014-02-18 kl. 15:36.
Citera
2014-02-18, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av town
Hej.

Nu har jag kört min sjunde körlektion, till största del gick vi igenom dom moment jag tidigare inte klarat, annars var det bara repetition.

Frågade i slutet hur många lektioner jag skulle ta, först sa han att jag borde boka 5 till iallafall, sen sa han direkt efter att 10 lektioner kan vara bra med. "Det är bara att boka av och få pengarna tillbaka ifall du känner dig redo att köra upp efter tex 7 lektioner."

Värt att tillägga är att jag fick godkännande för att boka teori/uppkörning redan nu om jag känner mig redo så kan vi öva på.

Känner mig ganska förvirrad, ska man fortsätta boka eller satsa på att köra allt hemma tills man är redo?

Hejhej. Jag anser själv att det kan vara väldigt svårt att veta det då jag är i samma sits ungefär, men du bör iallafall känna om du är redo. Men du bör nog plugga mer än vad som krävs än för lite.

Mvh
Citera
2014-02-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Hejhej. Jag anser själv att det kan vara väldigt svårt att veta det då jag är i samma sits ungefär, men du bör iallafall känna om du är redo. Men du bör nog plugga mer än vad som krävs än för lite.

Mvh

Får väl ligga i o köra så mycket jag kan en period nu, sjukt svårt att säga när man är redo, antar att en uppkörning skiljer ganska mycket från att köra med trafikskolan.
Senast redigerad av town 2014-02-18 kl. 15:48.
Citera
2014-02-18, 16:34
Medlem
Fyfan kuggade nyss min första uppkörning. Förstår dock varför, gjorde två uppenbara fel. Var inte ett dugg nervös innan men sen när jag hade kört cirka 5 min började jag att skaka och hjärtat slog hårt som bara den. Min körskolelärare blev helt paff när jag inte tog körkort, har kört så gott som felfritt de senaste lektionerna. Kuggade på saker jag aldrig hade gjort fel på innan.

Har mått piss hela dagen... Nästa tid är om 1,5 vecka... Är livrädd för att kugga igen. Vad ska jag göra för att inte få panik?! Måste fan ha det där jävla kortet nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in