Citat:
Ursprungligen postat av
tomtenissN
Har två frågor gällande acceleration. Jag vet redan att man ska acca upp så snabbt som möjligt till vägens hastighet, men man ska väl samtidigt hålla sig under 3000 rpm? Andra frågan gäller när man stått stilla vid en korsning och ska svänga ut på en väg, ska man växla till tvåan i själva svängen? eller ska man accelerera upp och sen växla till tvåan? Om jag gör som det andra alternativet så hamnar jag över 3000 rpm innan jag kan växla till tvåan.
Det finns inga generella varvtal som gäller utan det beror på bilen.
När man kört ett tag så får man en känsla för när man ska växla, men som ny förare är det ju inte helt lätt. Lyssna på bilen och känn efter hur bra den drar på olika växlar och varvtal. Testa att växla tidigt och att växla senare och se vad som händer.
Om du ska växla innan svängen, i svängen eller efter beror på hur snabbt du kör och korsningens utformning. Ofta kan man lägga i tvåan väldigt snabbt. Snabbare än man tror. Oftast gör man nog det precis innan man börjar själva svängen, men det beror som sagt på.
Du får testa dig fram. Ta det lugnt när du svänger och undvik att accelerera in i korsningen. Accelerera istället lugnt ut ur svängen om förhållandena tillåter det.
Stirra inte på varvräknaren utan lyssna på bilen. Du hör och känner när bilen känner sig plågad både av för lågt och för högt varvtal. Innan det inträffar så bör du växla.