2016-11-14, 21:33
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Jag har haft körkort i 20 år och även tagit MC-kort för 10 år sedan.

Läs mitt inlägg #30570 igen så ser du att jag svarar på Kastenz fråga och försöker undvika att ge hela svaret även om jag inte lyckas helt.

Jag som är för stressad, blandade ihop att det var två olika personer, ber om ursäkt.
Citera
2016-11-15, 19:27
Medlem
Kastenzs avatar
Citat:
Skyltarna står olika långt från korsningar eftersom vissa visar på att du ska svänga här och vissa visar på att det snart kommer en korsning eller ger annan information som är användbar för din fortsatta färd.

Fundera på vad varje skylt visar på och hur tidigt innan du ska svänga som det är vettigt att skylten står.
A: Fortsätt rakt fram för Eslöv och sväng om en liten bit till vänster för Landskrona.
B: Kör till vänster för Landskrona, Rydebäck m.fl.
C: Vänster körfält använder du för att svänga vänster, höger för att köra rakt fram.
D: Du kör nu in i Landskrona.

Tackar för svar.
Citera
2016-11-16, 20:04
Medlem
Har två frågor gällande acceleration. Jag vet redan att man ska acca upp så snabbt som möjligt till vägens hastighet, men man ska väl samtidigt hålla sig under 3000 rpm? Andra frågan gäller när man stått stilla vid en korsning och ska svänga ut på en väg, ska man växla till tvåan i själva svängen? eller ska man accelerera upp och sen växla till tvåan? Om jag gör som det andra alternativet så hamnar jag över 3000 rpm innan jag kan växla till tvåan.
Citera
2016-11-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtenissN
Har två frågor gällande acceleration. Jag vet redan att man ska acca upp så snabbt som möjligt till vägens hastighet, men man ska väl samtidigt hålla sig under 3000 rpm? Andra frågan gäller när man stått stilla vid en korsning och ska svänga ut på en väg, ska man växla till tvåan i själva svängen? eller ska man accelerera upp och sen växla till tvåan? Om jag gör som det andra alternativet så hamnar jag över 3000 rpm innan jag kan växla till tvåan.
Det finns inga generella varvtal som gäller utan det beror på bilen.
När man kört ett tag så får man en känsla för när man ska växla, men som ny förare är det ju inte helt lätt. Lyssna på bilen och känn efter hur bra den drar på olika växlar och varvtal. Testa att växla tidigt och att växla senare och se vad som händer.

Om du ska växla innan svängen, i svängen eller efter beror på hur snabbt du kör och korsningens utformning. Ofta kan man lägga i tvåan väldigt snabbt. Snabbare än man tror. Oftast gör man nog det precis innan man börjar själva svängen, men det beror som sagt på.
Du får testa dig fram. Ta det lugnt när du svänger och undvik att accelerera in i korsningen. Accelerera istället lugnt ut ur svängen om förhållandena tillåter det.

Stirra inte på varvräknaren utan lyssna på bilen. Du hör och känner när bilen känner sig plågad både av för lågt och för högt varvtal. Innan det inträffar så bör du växla.
Senast redigerad av e7andy 2016-11-16 kl. 22:42.
Citera
2016-11-17, 06:38
Medlem
ethernals avatar
Sen att man inte ska ligga på höga varvtal är mer en generell rekomendation när du ligger i en konstant hastighet för att spara på bränsle, bilen och miljö osv. Vid acceleration så ska du inte stirra dig blind på det utan växla när du hör på bilen att det börjar bli dags
Citera
2016-11-18, 22:44
Medlem
NakenGiraffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastenz
Har problem med att förstå denna frågan:

Vilket eller vilka vägmärken står närmast den korsning där du ska svänga till Landskrona?

Vägmärkena på bild A
Vägmärkena på bild B
Vägmärket på bild C
Vägmärket på bild D

https://i.gyazo.com/16b016b55ca463db...4a559a38a6.png
Vad är det där för program?
Citera
2016-11-19, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtenissN
Jag har observerat varvtal och växlar nu när jag kört lite. Jag har en Volvo V60 T4 så det är en bensinare. Oftast så kör jag på 1:an tills jag svängt och växlar uppåt 3000 varv eller kanske lite tidigare. Om jag vill nå maximal hastighet så snabbt som möjligt så växlar jag först vid 4000 varv och ibland uppåt 4500 varv. Varvtalet varierar lite med växlarna och omständigheterna. Du behöver inte vara rädd för att passera vissa varvtal (inom rimliga gränser) utan man får lyssna på och känna hur bilen uppför sig.

Undvik att växla mitt i svängar och korsningar. Särskilt på uppkörning. Fokusera på att ta dig igenom och växla först efteråt.
Citera
2016-11-19, 10:32
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Jag har observerat varvtal och växlar nu när jag kört lite. Jag har en Volvo V60 T4 så det är en bensinare. Oftast så kör jag på 1:an tills jag svängt och växlar uppåt 3000 varv eller kanske lite tidigare. Om jag vill nå maximal hastighet så snabbt som möjligt så växlar jag först vid 4000 varv och ibland uppåt 4500 varv. Varvtalet varierar lite med växlarna och omständigheterna. Du behöver inte vara rädd för att passera vissa varvtal (inom rimliga gränser) utan man får lyssna på och känna hur bilen uppför sig.

Undvik att växla mitt i svängar och korsningar. Särskilt på uppkörning. Fokusera på att ta dig igenom och växla först efteråt.

När jag övningskörde i Västerås, så var det i korsningar/svängar man skulle växla, det tjatades om det helatiden.
Citera
2016-11-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
När jag övningskörde i Västerås, så var det i korsningar/svängar man skulle växla, det tjatades om det helatiden.
Det låter märkligt eftersom det innebär att man ska svänga med endast en hand på ratten. Vad var anledningen till att de tyckte det? Menade de inte att du skulle välja rätt växel innan korsningen/svängen?
En dålig växling kan göra att man får sladd och att häva en sladd med endast en hand på ratten är inte något för nybörjare.

Sen är det inte så farligt att växla om man kommer från stillastående eller kryper fram på 1:an. Det är inte direkt höga hastigheter, men när jag var ute och körde idag så fanns det absolut inga behov av att lägga i tvåan förrän svängen var avslutad.

Det är inte ofta jag observerar hur jag växlar. Det är lärorikt. Mycket som bara går på automatik.
Senast redigerad av e7andy 2016-11-19 kl. 16:17.
Citera
2016-11-19, 17:22
Medlem
D3adMau5s avatar
När man kommer på en rak väg och en delad gång och cykelbana korsar vägen men det finns inga skyltar eller signaler, då behöver man inte släppa fram vare sig cyklister eller gående?
Citera
2016-11-19, 17:31
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakenGiraff
Vad är det där för program?
Frågorna finns på elevcentralen som du får tillgång till när du börjar en utbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av D3adMau5
När man kommer på en rak väg och en delad gång och cykelbana korsar vägen men det finns inga skyltar eller signaler, då behöver man inte släppa fram vare sig cyklister eller gående?
Finns det inga markeringar i vägen eller skyltar så behöver du inte lämna företräde.
Men det ger dig ju såklart ingen rätt att köra på någon oskyddad trafikant för det.
Senast redigerad av SilentVictory 2016-11-19 kl. 17:45.
Citera
2016-11-20, 10:03
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Det låter märkligt eftersom det innebär att man ska svänga med endast en hand på ratten. Vad var anledningen till att de tyckte det? Menade de inte att du skulle välja rätt växel innan korsningen/svängen?
En dålig växling kan göra att man får sladd och att häva en sladd med endast en hand på ratten är inte något för nybörjare.

Sen är det inte så farligt att växla om man kommer från stillastående eller kryper fram på 1:an. Det är inte direkt höga hastigheter, men när jag var ute och körde idag så fanns det absolut inga behov av att lägga i tvåan förrän svängen var avslutad.

Det är inte ofta jag observerar hur jag växlar. Det är lärorikt. Mycket som bara går på automatik.

Det hade nåt med att man ska ha typ 2-3:an i och "gasa ut ur svängen" eller nåt sådant.
Som nybörjade har man full sjå med annat i svängen än att behöva sitta å rycka i pitten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in