2016-01-16, 18:33
Medlem
Risk1 (för mc) behandlade förutom drugs are bad, mmkay.. att identifiera riskbeteende i trafiken och hur man undviker det genom en defensiv körstil.
Även om det är tillåtet att köra om i korsningar på huvudled är det inte alltid det bästa man kan göra eftersom framförvarande kan få för sig att svänga eller någon kan göra en högersväng utan att titta åt båda håll i korsningen..

Lite genomskinliga klurfrågor om vilken typ av fordon som är farligast.. självklart är det rätta svaret att en racingmotorcykel inte är farligare än en moped utan faran beror på vad som sitter på sadeln sett till erfarenhet/inställning/stress/droger etc.

Avslutningsvis skräckpropaganda med visning av reproducerade autentiska trafikolyckor och händelserna/valen som ledde fram till dem och bilder på brännskadade offer.

Handledarutbildning var mest fokuserad på hur man använder körkortsboken och det medföljande studiematerialet på ett pedagogiskt sätt så man inte börjar med motorvägskörning innan eleven vet var backspegeln sitter.
Citera
2016-01-18, 21:10
Medlem
klarade teoriprovet på 3e försöket förra veckan. Idag var det dags gör min 3e uppkörning och jag kuggade för - ABSOLUT INGENTING. Fyfan!! jag körde med deras bil felfri i 45 minuter, men självklart var det lite hack här och där men det var inget hon tog hänsyn till då hon visste att jag inte var så bekant med bilen. Hon satt där och tänkte på vilka ursäkter hon skulle komma med för att ge mig underkänt. Till sist hon bara:''Jag ser inget fel med din körning men du missade en lokaliserings-skylt och du kunde gärna bromsat på ett annat sätt lite oftare'' VAFAN?? jag kan acceptera att jag kuggar för att jag inte är en bra förare men för sådana skit??? det accepterar inte jag och jag blev även utskälld av min pappa för idiot kärringen. Nästa vecka är det dags igen för en ny uppkörning och jag lovar jag mår skit just nu då allt ALLT måste vara 10000% för att man ska klara skitet. Trafikverket är ett skämt!!
Senast redigerad av moveonlife 2016-01-18 kl. 21:13.
Citera
2016-01-19, 02:15
Medlem
Precis blivit arbetslös, och söker nytt jobb. Har tänkt att ta tag i körkort nu då man ändå bara går hemma och söker nytt jobb (mejlar och ringer runt) i mitt jobb så är det verkligen en fördel att ha körkort också! fick köpa alla böcker plus inlogg till http://www.trafikskolaonline.se för 250 av en kompis till morsan vars dotter tog körkort ganska nyss. Är helt nybörjare när det kommer till allt med köra bil och teori. Har dock kört lite bil med min tjej som bor i Malmö (jag bor i Stockholm) och även pluggat lite teori. Priserna kan ju skilja sig enormt ser jag efter lite googlande, i Malmö kunde man få "KÖRKORTSPAKET ALL INCLUDE" då ingår 30 körlektioner, teoripaket, halka, risk 1:an för 12600.

I Stockholm där jag bor finns det 8 lektioner plus 12 timmar teori för 5000.

På en annan står det följande.

"
I intensivkursen ingår följande:
* 1 testlektion 70 min för att säkerställa att du ligger på moment 8 (annars krävs kompletterande lektioner tills du uppnått den nivån)
* 15 körlektioner á 70 minuter
* Teorikurs, 4 tillfällen á 2,5 timmar
* Komplett bokpaket
* 20 övningstester på internet
* Riskutbildning del 1
* Riskutbildning del 2 (Halkbana)
* Landsvägskörning
* Utbildningskontroll
* Lån av bil vid uppkörning inklusive en timmes körning innan
Priset på intensivkursen är endast 19 990 kr!"

Sen kollat lite på Flen också. Tycker ni inte att det i Malmö är bäst sett till priset? Får alltså 30 lektioner för 12600 mot 15 för 20000. Skulle jag ta den i Malmö kan jag bo hos tjejen under tiden tiden. Kanske har jag missat något som inte ingår i det paketet gentemot det andra, men 20000 lax är lite väl saftigt och överpris tycker jag.

Mvh
Citera
2016-01-19, 12:16
Medlem
Estranged62s avatar
Körkort för tung MC!

Klarar man sig att ta tung mc under 10 lax? Har körvana av cross/enduro samt haft en del offroad hojar 650cc..

tänkte plugga teorin själv och bara boka ett prov på VV.

Edit: kan tillägga att jag haft B och C kort i ca 10 år.
Senast redigerad av Estranged62 2016-01-19 kl. 12:24.
Citera
2016-01-19, 17:25
Medlem
kan någon ge ett exempel på avsökning?
Citera
2016-01-19, 21:27
Medlem
Estranged62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moveonlife
kan någon ge ett exempel på avsökning?

saxat direkt från en annan sida.. orkade inte skriva själv

"Avsökning är HUR du tittar och NÄR du tittar i olika trafiksituationer. Här är några exempel:
Innan du bromsar måste du titta i backspegeln.
När du ska svänga måste du titta på ev cykel- och gångbanor (döda vinkeln).
Vid avfart från landsväg räcker det inte att kolla en eller två gånger utan hela tiden, detta är viktigare ju fler bilar det är bakom.
Det är vanligt att i röriga situationer så tappar man avsökningen, man hinner helt enkelt inte med att titta och i lugnare situationer så kanske avsökningen är bra, men det räcker dock inte hela vägen. Man måste ju alltid titta och inte bara ibland!"
Citera
2016-01-20, 22:35
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estranged62
Körkort för tung MC!

Klarar man sig att ta tung mc under 10 lax? Har körvana av cross/enduro samt haft en del offroad hojar 650cc..

tänkte plugga teorin själv och bara boka ett prov på VV.

Edit: kan tillägga att jag haft B och C kort i ca 10 år.
Trafikreglerna är samma, men det finns vissa saker som skiljer. Ta kontakt med en bra trafikskola och då lär du få rådet att ta ett par lektioner. Vilket du också bör göra,, Att "köra" kan du garanterat, men du ska köra i trafik och det är skillnad. Så du kommer få bra tips och efter det lär du klara lappen på ett provtillfälle.
Känner ingen som kört upp två gånger som tagit några skollektioner.

Lägg till faktumet att du kanske kan hålla dig vid liv med bågen också.. Sånt kan ju vara rätt skönt också.
Citera
2016-01-21, 18:19
Medlem
Estranged62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Trafikreglerna är samma, men det finns vissa saker som skiljer. Ta kontakt med en bra trafikskola och då lär du få rådet att ta ett par lektioner. Vilket du också bör göra,, Att "köra" kan du garanterat, men du ska köra i trafik och det är skillnad. Så du kommer få bra tips och efter det lär du klara lappen på ett provtillfälle.
Känner ingen som kört upp två gånger som tagit några skollektioner.

Lägg till faktumet att du kanske kan hålla dig vid liv med bågen också.. Sånt kan ju vara rätt skönt också.

jo ang teorin så lär jag klara på en ång.. köpte teori paketet på nätet för någon månad sen bara för att testa mig själv.. klarade "provet" utan att träna innan så.. litegrann sitter kvar från transport lonjen då man gick gymnasiet. Ska kontakta någon lokal körskola som pysslar med MC och se vad dom tar per körtillfälle osv.. tack för tips =)
Citera
2016-01-21, 19:17
Medlem
Har problem med Teoriprovet.

Tjena!
Som rubriken lyder så har jag problem med mitt Teoriprov. Har försökt göra testet 4 gånger men misslyckats.. Det är verkligen så sjukt viktigt för mig att jag tar körkort. Kanske lite väl viktigt för att vara ärlig. Vet inte om det finns fler som känner igen sig när man snackar med polarna och dem säger: "Plugga mer"? Tja.. Det låter ju inte som en så dum ide men problemet är att det inte riktigt går att plugga ordentligt. Kan tyvärr enligt svensk lag inte berätta om Teoriprovet så kommer låta bli (Vet inte om lagar spelar någon roll här) men man kommer speciellt att behöva plugga på hur man ska bete sig i olika trafiksituationer. Och det min vän, det kan man tyvärr inte läsa i nån jävla bok inte.. Du MÅSTE ut och uppleva hur det är i trafiken! Känner ni igen er? Vet ni om det finns någon bra hemsida för att kunna plugga på trafiksituationer (som såklart är gratis)? Eller någon speciell teknik som exkluderar att man åker ut med farsan eller polaren i trafiken? Tacksam för ALLA svar, tips osv!
Citera
2016-01-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndromedaR2
Tjena!
Som rubriken lyder så har jag problem med mitt Teoriprov. Har försökt göra testet 4 gånger men misslyckats.. Det är verkligen så sjukt viktigt för mig att jag tar körkort. Kanske lite väl viktigt för att vara ärlig. Vet inte om det finns fler som känner igen sig när man snackar med polarna och dem säger: "Plugga mer"? Tja.. Det låter ju inte som en så dum ide men problemet är att det inte riktigt går att plugga ordentligt. Kan tyvärr enligt svensk lag inte berätta om Teoriprovet så kommer låta bli (Vet inte om lagar spelar någon roll här) men man kommer speciellt att behöva plugga på hur man ska bete sig i olika trafiksituationer. Och det min vän, det kan man tyvärr inte läsa i nån jävla bok inte.. Du MÅSTE ut och uppleva hur det är i trafiken! Känner ni igen er? Vet ni om det finns någon bra hemsida för att kunna plugga på trafiksituationer (som såklart är gratis)? Eller någon speciell teknik som exkluderar att man åker ut med farsan eller polaren i trafiken? Tacksam för ALLA svar, tips osv!
Kan låta lite dryg här, MEN mitt tips är gör bara exempelproven som fås av trafikskolan eller köp. Frågorna är så identiska, och lätta att memorera, med provets frågor att om du kan den så kan du provet. Möjligen få lite mer poäng på exempelproven då nya frågor kan komma när du är och skriver riktiga provet.
Citera
2016-01-21, 19:42
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Rent spontant känns det som att det kanske är värt att betala en månads medlemspris hos t.ex. korkortonline.se, istället för att göra om provet ytterligare typ fyra gånger? Priset blir ju liksom detsamma om du ska sitta och kugga hela tiden

Sen kan man ju tycka att du inte är redo för att ge dig ut i trafiken om du inte är mogen nog att plugga ordentligt, och dessutom inte kan se meningen med att klara teoriprovet förutom det uppenbara att du då får ditt körkort.

Teoriprovet är inte svårt. Alls. Det är frågor på sånt som är bra att ha i bakhuvudet som förare (exempelvis broms- och stoppsträckor) för att få dig att ta mogna beslut och sånt som du ska kunna i vissa situationer som du kommer hamna i som bilförare. Det är absolut viktigt att veta hur du ska bete dig i trafiksituationer rent teoretiskt, så att du sedan i verkliga livet kan hantera situationen lugn och sansad. Att du bara har bråttom till körkortet utan att reflektera över att du kuggat teoriprovet fyra gånger och ändå inte ansträngt dig för att klara det så ska du fan inte ut på vägarna.
Senast redigerad av SPlLLEVINK 2016-01-21 kl. 19:51.
Citera
2016-01-21, 19:49
Medlem
core_s avatar
Hur man ska bete sig i olika trafiksituationer är ju rent sunt förnuft, så de torde ju inte vata särskilt svåra.

Har du ingen praktisk erfarenhet alls eller vad menar du? Samtliga teoretiska situationer på provet GÅR att läsa sig till, men inte på ett och samma ställe. Du får göra en egen sammanställning av olika avsnitt i boken för att reda ut hur man ska göra.

Och nej, ingen bryr sig om du pratar om provet här. Allra minst polisen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in