2016-01-11, 17:17
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsomIpolis
Om man inte ens under uppkörningen visar respekt för sina medtrafikanter genom som i detta fall att dränka ner dom med vatten och slask så bör man inte ha något körkort, enkelt!

Om man är tvungen att åka i en stor vattenpöl där det finns risk för att skvätta ner någon så saktar man givetvis ner och det rejält!

Hur hade du själv reagerat om det var du som blev nedstänkt förmodligen något i stil med
....

JÄVLA IDIOT du borde inte ha körkort!
Ang din sista mening. Det har han inte heller

Men till nästa försök.
Försök att köra enl regelboken så får du nog ditt körkort. Det brukar underlätta.
Citera
2016-01-11, 17:31
Medlem
Du stannade väl för att kolla hur det gick? Ev. gottgöra "offren" på något sätt. Det är annars det största felet, om körskoleläraren inte sa åt dig att stanna så ska han eller hon inte ha det jobbet.
Citera
2016-01-11, 18:00
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12characters
Jag körde upp idag, allting var felfritt och liksom perfekt, påväg tillbaka så råka jag köra nära trottoarkanten och där fanns det vattenpöl/slaskpöl bredvid går en mamma med barnvagn med ett barn i. Jag råka köra på vattenpölen och det skvätte som bara den på mamman och barnet, sen fick jag reda på att jag kuggade pga av det jag är nämligen ingen ''bra förare''.

Hur fan kan man kugga för sånt skit?
15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.
Citera
2016-01-11, 18:45
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmoreller
Du stannade väl för att kolla hur det gick? Ev. gottgöra "offren" på något sätt. Det är annars det största felet, om körskoleläraren inte sa åt dig att stanna så ska han eller hon inte ha det jobbet.

Det hade spelar föga roll då han i och med som bristande hänsyn bröt mot lagen.
Man kan köra lite dåligt, men sådana lagbrott släpper de inte
Citera
2016-01-11, 19:33
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Din attityd känns ungefär som:

"I used to work as a life guard until some stupid blue kid got me fired"
Citera
2016-01-12, 03:45
Medlem
För mig kom kortet på fyra dagar, långt innan fakturan. Låter ju jättekonstigt. Kom det till slut?
Citera
2016-01-12, 09:30
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Personligen kan jag tycka att gränsvärden har ett stort värde som just gränsvärlden då det begränsar möjligheten till en subjektiv bedömning. Jag säger inte att den påstådda bedömningen var fel utan att jag helt enkelt litar inte på människors bedömningar och ser därför gränsvärlden som ett bra verktyg.

Jag minns en bekant (en lite udda figur som var rätt bonnig) han fick gå 7varv runt ett kvarter för att nyktra till för att komma in på en pub och eftersom vi kom från samma förfest så är jag rätt säker på att han var nykter då jag inte hade sett honom dricka och att han själv påstod att han var nykter till vakterna. Personligen så tror jag att hans klädsel med ljusa slitna jeans, grova skor, arbetsjacka och volvokeps var anledningen till att han blev nekad igång men de tröttnade väl på att han inte förstod vinken och släppte in han tillslut.

Knappast särskilt subjektivt om han rätt upp och ned erkänner att han sänkt en hel del stadiga kvällen innan, helt stick i stäv med vad utbildningen precis har tryckt i honom - att man skall vänta betydligt längre än han gjorde. Dessutom om man doftar alkohol.

Det är en ganska ska uppenbar bristande lämplighet om man kör på den metoden redan vid uppkörningen. Uppkörningaförrättaren hade väl i det närmaste begått tjänstefel om denne hade släppt igenom detta.
Citera
2016-01-12, 13:12
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolexbro1337
Ja, jag drag redigt mycket igår, men jag kände mig nykter idag och skulle uppköra, jag blåste i alkoholmätaren innan uppkörningen för det gör man alltid, jag var godkänd där.

Jag klarade uppkörningen o allt dedär, när jag väl vände mig mot henne och skulle tacka så kände hon min andedräkt och sa att jag lukta sprit, jag sa att jag hade druckit igår, sen säger slynan att jag inte blir godkänd på grund av ratt fylla.. hur går det ihop? Jag klarade alkomätaren och jag körde bra..
Om man super dagen före man skall köra upp så har man väldigt dåligt omdöme och får faktiskt skylla sig själv. Om jag som redan har körkort vet att jag måste köra bil dagen efter så dricker jag ingenting alls. Och jag skulle definitivt inte gjort det dagen före uppkörning.
Citera
2016-01-12, 14:25
Medlem
Om man har automatkörkort just nu och ska fixa till manuell så behövs bara en ny uppkörning, men börjar prövotiden om på nytt då?
Citera
2016-01-12, 14:41
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Om man har automatkörkort just nu och ska fixa till manuell så behövs bara en ny uppkörning, men börjar prövotiden om på nytt då?
Nej
Citera
2016-01-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Nej

Fan vad skönt, tack!
Citera
2016-01-12, 22:02
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
Haha bara moralriddare i tråden. TS blåste fan rent och ska ha sitt körkort. Är man nykter så får man köra bil och ska inte heller kunna kuggas på uppkörningen.

Sen handlar allt från person till person också. Vissa kan köra bra med 1 promille i blodet medans vissa blir en trafikfara efter 1 öl. Synd att inte alla hade lite vanligt folkvett så hade vi sluppit lagar som säger att man inte får köra när man druckit. Man borde kunna ta ett personligt beslut om man är körduglig eller inte.

Upp till var och en att avgöra Tror ambulanspersonal och akuten har tillräckligt med de som krockar/kör av vägen fast de vet att de druckit. Skulle det vara lagligt skulle antagligen antalet olyckor skjuta i höjden.

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vilken bok då?

Står i böckerna att man bör låta bilen stå om jag inte missminner mig. Alltså är det en rekommendation att inte köra dagen efter man druckit även om det inte står att det är förbjudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in