2014-02-16, 21:01
Medlem
Snälla jag behöver hjälp med dessa!
Det jag blev godkänd på va Fordonskännedom, Miljö och Trafikregler. Förutom Trafiksäkerhet och beteendet.

Det här kuggade jag på:

Visa goda avsökningsrutiner

Din körning har visat brister i avsökning och uppmärksamhet. Du behöver träna på när, var och hur du
tittar i olika trafiksituationer för att upptäcka risker i tid och kan anpassa din körning till det exempelvis när
du närmar dig korsningar, cirkulationsplatser och övergångsställen.

Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer
Din körning har visat brister i hur du tolkar olika situationer och miljöer i trafiken. Du behöver utveckla din
förmåga att upptäcka och värdera risker som uppstår i trafiken så att du kan undvika faror i tid.

Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Din körning har visat brister i hur du förutser och bedömer hur din egen körning påverkar olika situationer
i trafiken. Du behöver träna på att tidigt upptäcka och bedöma hur din egen och andras körning kan
påverka en trafiksituation och vilka konsekvenser det kan få.

Köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler
Din körning har visat brister i vilka säkerhetsmarginaler du har till andra fordon och trafikanter. Du
behöver träna på att kunna bedöma vilka säkerhetsmarginaler du behöver ha i olika trafiksituationer för
att kunna köra säkert.

Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Din körning har visat brister i hur du anpassar din hastighet. Du behöver träna på att anpassa
hastigheten, inte bara till de hastighetsbegränsningar som råder utan också till olika trafiksituationer och
miljöer.

Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
Din körning har visat brister i hur du placerar ditt fordon. Du behöver träna på att välja rätt placering av
ditt fordon på olika vägar, körfält och i övriga situationer, så att du tydligt visar andra vart du ska.

Samspela med andra trafikanter
Din körning har visat brister i hur du samspelar med andra trafikanter. Du behöver utveckla din förmåga
att samspela och köra på ett tydligt sätt så att du visar dina medtrafikanter vad du tänker göra.

Snälla hjälp jag har uppkörning om 4-5 dagar Jag klarade teori med 56 p den 20 januari och har till 20 mars om jag inte klarar då är det körd
Senast redigerad av rickardo9 2014-02-16 kl. 21:14.
Citera
2014-02-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rickardo9
Hej alla!
Nu har jag kuggat många ggr och känner att det börjar bli hopplöst att klara uppkörningen . Men jag klarade Fordonskännedom, Miljö och Trafikregler. Det ända jag inte klarade på var Trafiksäkerhet och beteende. Jag vill ha hjälp om vad det betyder eller vad man ska göra för jag förstår inte riktigt vad man ska göra i just Trafiksäkerhet och beteende. Jag har nu bokat Uppkörning den 20 februari i Södertälje.

dE lIte individuellt från person till person. Fråga din körlärare för mer detaljer. Men skulle tro att dem inte tycker du kollar särskilt noga vid tex högerregel. Kanske tycker dem du är lite för självsäker vid vänstersväng etc.
Citera
2014-02-16, 21:39
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Snälla jag behöver hjälp med dessa!
Det jag blev godkänd på va Fordonskännedom, Miljö och Trafikregler. Förutom Trafiksäkerhet och beteendet.

Det här kuggade jag på:

Visa goda avsökningsrutiner

Din körning har visat brister i avsökning och uppmärksamhet. Du behöver träna på när, var och hur du
tittar i olika trafiksituationer för att upptäcka risker i tid och kan anpassa din körning till det exempelvis när
du närmar dig korsningar, cirkulationsplatser och övergångsställen.

Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer
Din körning har visat brister i hur du tolkar olika situationer och miljöer i trafiken. Du behöver utveckla din
förmåga att upptäcka och värdera risker som uppstår i trafiken så att du kan undvika faror i tid.

Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Din körning har visat brister i hur du förutser och bedömer hur din egen körning påverkar olika situationer
i trafiken. Du behöver träna på att tidigt upptäcka och bedöma hur din egen och andras körning kan
påverka en trafiksituation och vilka konsekvenser det kan få.

Köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler
Din körning har visat brister i vilka säkerhetsmarginaler du har till andra fordon och trafikanter. Du
behöver träna på att kunna bedöma vilka säkerhetsmarginaler du behöver ha i olika trafiksituationer för
att kunna köra säkert.

Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Din körning har visat brister i hur du anpassar din hastighet. Du behöver träna på att anpassa
hastigheten, inte bara till de hastighetsbegränsningar som råder utan också till olika trafiksituationer och
miljöer.

Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
Din körning har visat brister i hur du placerar ditt fordon. Du behöver träna på att välja rätt placering av
ditt fordon på olika vägar, körfält och i övriga situationer, så att du tydligt visar andra vart du ska.

Samspela med andra trafikanter
Din körning har visat brister i hur du samspelar med andra trafikanter. Du behöver utveckla din förmåga
att samspela och köra på ett tydligt sätt så att du visar dina medtrafikanter vad du tänker göra.

Snälla hjälp jag har uppkörning om 4-5 dagar Jag klarade teori med 56 p den 20 januari och har till 20 mars om jag inte klarar då är det körd

Det låter spontant som du skulle behöva mängdträning av körning. Alla de punkterna du listar tyder på ovana i trafik och hur du ska hantera trafiksituationer.

Hur mycket har du kört? Har du kört privat? Kört med trafikskola?
Citera
2014-02-16, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Det låter spontant som du skulle behöva mängdträning av körning. Alla de punkterna du listar tyder på ovana i trafik och hur du ska hantera trafiksituationer.

Hur mycket har du kört? Har du kört privat? Kört med trafikskola?

Hmm... Det kanske är nog så som du säger att jag skulle kunna behöva mängdträning av körning. Men jag har kört både privat och trafikskola (30 körlektioner), så jag känner att jag egentligen inte behöver träna mer körning känner mig redo inför allting. Har kört så pass mycket ändå kuggar jag. Just nu så kan jag inte köra privat har inte den möjligheten längre men jag tänkte om man kunde skriva vad man bör tänka och vad man ska göra på varje dessa punkter. Det kan nog hjälpa också.
Senast redigerad av rickardo9 2014-02-16 kl. 23:10.
Citera
2014-02-16, 23:24
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Hmm... Det kanske är nog så som du säger att jag skulle kunna behöva mängdträning av körning. Men jag har kört både privat och trafikskola (30 körlektioner), så jag känner att jag egentligen inte behöver träna mer körning känner mig redo inför allting. Har kört så pass mycket ändå kuggar jag. Just nu så kan jag inte köra privat har inte den möjligheten längre men jag tänkte om man kunde skriva vad man bör tänka och vad man ska göra på varje dessa punkter. Det kan nog hjälpa också.

Om du gick via trafikskola, vad ansåg de om din körning? Hade du klarat alla moment och var redo?

Jag tycker de punkter du skriver är rätt tydliga med vad du behöver göra.

Goda avsökningsrutiner: håll god och kontinuerlig uppsikt över din omgivning och vad som sker längre fram.

Identifiera risker: var medveten om var risker finns. Med god uppsikt och avsökning så får du det.

Förutse konsekvenser: som ovanstående två. Planering och uppsikt. Kommer du till en korsning, vad kan du råka ut för.

Marginaler, hastighetsanpassning och placering: håll avstånd, planera din körning, anpassa din hastighet efter väglag, trafiksituation, vad som händer längre fram osv.

Samspel: knyter an till avsökning och planering. Bedöm andra fordons hastighet och intentioner. Vad kan en vagtrafikant tänkas planera göra då hen närmar sig ett övergångsställe, etc.

Kort och gott: planera din körning och ha bra uppsikt. Det får du endast genom att ha det som rutin och i ryggmärgen.
Citera
2014-02-17, 10:22
Medlem
Nu har jag pluggat på körkortet knappt 2 månader. Känner att jag måste gå vidare nu med att boka teori/uppkörning.

Har körvana sen tidigare och tycker det går bäst, teorin håller jag fortfarande på med men det går framåt.

totalt har jag tagit 5 körlektioner, har bokat en dubbel-lektion tills imorgon med.

* Kan man räkna med att körläraren säger till mig när jag är redo för uppkörningen?
Skulle vara skönt om man kunde köra upp på sin körskola.

* Om man känner sig avslappnat på körlektionerna, hur mycket skiljer det sig mot uppkörningen? Jävlas läraren mycket? Känner mig smått nervös.
Citera
2014-02-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZtarZcream
Hatar dieselbilar! Dem är kaos!
Ta det lugnt, du behöver inte hata dieselbilar! Jag vet att Volkswagen Golf brukar öka farten "automatiskt" men ALLA dieseldrivna bilar gör ju inte det! Dra inte alla bilar över en kam! Jag körde en Golf diesel på min 1:a uppkörning och blev visst kuggad för att ha råkat köra 50 på en 30-väg, vet faan inte varför, säkert för att bilen drog iväg. Såg en stund senare att den kunde dra iväg, och jag är säker på att jag hade 2:an i då. Då bromsade jag för att inte köra för fort och sen när jag släppte bromsen så såg jag att fartmätaren bara steg av sig själv, den steg trots att jag inte gasade.

Folk håller visst på och säjer att bilen ökade farten av sig själv för att jag "hade fel växel" för att jag hade 3:an, det tror jag inte ett skit på! Bilen drog ju faan iväg redan på en lägre växel än 3:an! Om inspektören hade tyckt att jag hade en olämplig växel så hade ju han gett mig en anmärkning i manövrering men han tyckte att min manövrering var okej, hur kan man du säja att det var växeln som var felet, det var det ju faan heller?! Jag körde ju på 3:an i 30 eller 40 när jag blev godkänd men den bilen drog ju aldrig iväg och den var ju också dieseldriven! Den bilen var en "stor" Golf (en Golf Kombi), Golfen som drog iväg var en "liten" Golf. Klarade uppkörningen på 3:e försöket, hade faan kunnat klara den på första, jag var ju så jävla nära! Och när jag provkörde pappans hyrbil, som var en Ford Kombi, körde jag 30 på 3:an men det gick ju hur bra som helst även det, och den bilen var också dieseldriven, så då är ju inte 3:an "fel" växel som många säjer, vafan är det där för jävla dösnack?!

Min gamla kemilärare har en Renault Diesel som gasar av sig själv och han säjer att den ökar farten även om man använder en låg växel, så nedväxling är ju ingen lösning om bilen drar iväg trots att många säjer det! Dock kan man hindra bilen från att dra iväg, man får använda farthållaren.

Hoppas faan att Golfjävlarna är skrotade snart! Jag är faan inte ensam om att tycka att de är bråkiga! Såna bråkiga bilar kan ju vara farliga att köra om det skulle vara 1:a gången man kör dem, med tanke på risken att hamna över hastighetsgränsen. Så ett tips till er som kör dieselbilar; ha uppsikt över hastighetsmätaren!!!!!
Citera
2014-02-17, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Om du gick via trafikskola, vad ansåg de om din körning? Hade du klarat alla moment och var redo?

Jag tycker de punkter du skriver är rätt tydliga med vad du behöver göra.

Goda avsökningsrutiner: håll god och kontinuerlig uppsikt över din omgivning och vad som sker längre fram.

Identifiera risker: var medveten om var risker finns. Med god uppsikt och avsökning så får du det.

Förutse konsekvenser: som ovanstående två. Planering och uppsikt. Kommer du till en korsning, vad kan du råka ut för.

Marginaler, hastighetsanpassning och placering: håll avstånd, planera din körning, anpassa din hastighet efter väglag, trafiksituation, vad som händer längre fram osv.

Samspel: knyter an till avsökning och planering. Bedöm andra fordons hastighet och intentioner. Vad kan en vagtrafikant tänkas planera göra då hen närmar sig ett övergångsställe, etc.

Kort och gott: planera din körning och ha bra uppsikt. Det får du endast genom att ha det som rutin och i ryggmärgen.

Första gången jag gick i en trafikskola då tog jag 10 körlektioner det var katastrof körde as dåligt då var jag definitivt inte redo för uppkörning. Men sen bytte jag till en annan trafikskola och tog 10 körlektioner igen då sa dom att jag inte är fullt ut redo för uppkörning trots jag började köra hemma alltså privat. Jag kugga på uppkörning och då gick jag till ännu en gång en annan trafikskola igen som jag blev rekommenderat av en vän. Tog 12 elr 13 lektioner där MEN då sa dom inte du är inte redo för uppkörning. Tvärtom utan dom sa att du är redo och fortsätt så som du kör så kunde jag bli godkänd. Men jag blev inte det heller trots läraren sa jag kan bli godkänd. Så jag kan köra har kört miljoner ggr nu men kanske inte gjort alla moment som du sa. Men är tacksam över det punkterna du skrev vad man bör göra. Så jag ska tänka riktig noga nu på uppkörningen om några dagar. Det ska nog hjälpa det du skrev.
Citera
2014-02-17, 16:25
Medlem
Scraps avatar
Ska skriva teoriprovet om en vecka och har en fråga.
Visst är LGF maxhastighet 30 km/h?
Varför får jag då fel?

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=90136&size=full
Citera
2014-02-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Varför får jag då fel?

det är olika, vissa får åka 45 har jag för mig, den lägsta hastighetsgränsen de kan ha är dock 30
Citera
2014-02-17, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Varför får jag då fel?

Den högsta hastighet ett fordon med LGF-skylt får hålla/vara konstruerat för är 45 km/h.

Har du STRs "Körkortsboken" kan du läsa mer om det på sid. 89: LGF-skylt: "Den skylten innebär att fordonet är konstruerat för en hastighet av högst 30, 40 eller 45 km/h."

Lycka till och hoppas du klarar teoriprovet!
Citera
2014-02-17, 17:59
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korkortskolan
Den högsta hastighet ett fordon med LGF-skylt får hålla/vara konstruerat för är 45 km/h.

Har du STRs "Körkortsboken" kan du läsa mer om det på sid. 89: LGF-skylt: "Den skylten innebär att fordonet är konstruerat för en hastighet av högst 30, 40 eller 45 km/h."

Lycka till och hoppas du klarar teoriprovet!
Tackar för svaret, det bevisar att Wikipedia visst har fel ibland, precis som lärare säger..

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5ngsamtg%C3%A5ende_fordon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in