HJÄLP!
Jag har min tredje uppkörning på lördag kl 08 i Jakobsberg. 
Första var i Farsta innan jul, kuggade på att jag körde fast i snöhög. 
Andra var i Jakobsberg med en mycket obehaglig surgubbe som bromsade åt mig fastän det inte behövdes. Det var på en typ "påfart" till en landsväg och det var en annan påfart från höger. Jag visste att dom hade företräde. Men bilskolan har lärt mig att om det är en lång lucka så ska jag köra ändå pga att det är mer ecodriving än att stanna, plus att jag inte hindrar trafiken bakom mig. Men han tvärnitade så ja då var ju bilen stilla. När vi satt där stilla i bilen så var bilarna från höger fortfarande långt ifrån, så jag tyckte det bevisade att han hade bromsat i onödan. Men man får ju inte argumentera med dom, plus att han kanske bara ville markera att högerregeln gällde där, om jag inte visste det.
Nåja. Jag har övat på den rundan kanske 20 gånger med min handledare nu under jul och nyår. Men nu har jag fattat att det kanske inte var så smart. 

Gick till en bilskola idag och tog en lektion i Jakobsberg och han sa att dom kan köra åt alla möjliga håll. Till exempel Vällingby, Upplands Bro, Kista, Lunda, Viksjö, Kallhäll, Söderhöjden, Rinkeby, Sollentuna etc.
Så min fråga är: Vart har ni fått köra på uppkörningen i Jakobsberg? Nån som bara fått köra ett enkelt varv runt viksjö typ? Nån som kan ge några bra tips på svåra situationer som kan hända på nån av de andra rundorna?
Delar med mig av min runda:
Till vänster i första rondellen utanför trafikverket. Sen till höger vid andra rondellen (som visserligen är en egen fil). Byt inte fil där. Rakt fram mot rondellen och sen upp på motorvägspåfarten efter rondellen. (Ska man byta körfält där eller är det egen fil?  

). E18 mot Sthlm, ta högra avfarten mot Sollentuna, sen upp på den jättestora rondellen där uppe ovanför Hjulstakorset typ. Vänster i den rondellen och sen ut på "landsväg"? mot Sollentuna. Sen rakt fram ett tag och sen vänster mot Barkarby handelsplats efter ett rödlyse. Först en liten "påfart" på typ 20 meter och där är det jävligt viktigt att lämna företräde åt höger, var där han bromsade. Skarp kurva och sen raksträcka mot Barkarby där vid Järfälla kyrka. Fick köra upp bland villorna och backa runt hörn (stor snöhög i vägen och uppförsbacke). Sen tillbaka mot trafikverket, kör mot outlet, sen vänster i stora rondellen ut på E18, byt inte fil, sen direkt ner till Jakobsberg, sen direkt vänster, sen höger i rondellen, sen vänster i nästa rondell och sen är det bara rondellen mot trafikverket kvar och där är det höger. 
Kan säga att jag körde upp den rundan lördag efter löning två dar före jul, var sjuuuukt med folk kring IKEA/outlet.
Hjälp! I gengäld kan jag hjälpa er med att klara teorin, jag fick 60 på första försöket.