2013-01-08, 17:47
Citat:
Ursprungligen postat av treeflow
Stort grattis! 61 poäng är inte dåligt alltså!

Vilka tjänster använde du dig av för att plugga in teorin?
Var det andra gången du skrev provet?
Första gången hade jag gjort 700 frågor på korkortonline.se utan att ha läst boken alls och fick 48 rätt, 5 dagar senare gjorde jag detta prov och hade då snabbläst boken samt gjort abo jihads 8 tester samt nött ~300-400 frågor på korkortonline.se så inte överdrivet mkt heller.

Tackar för övrigt
Citera
2013-01-08, 18:55
Medlem
janssonkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benzokrim
okej tack så mycket...
Jag har teoriprovet imorgon, någon som har något bra tips mer än att nöta frågor på elevcentralen? har klarat alla faser och 2 reptioner.

gör repetitioner utav bara helvete skulle jag säga, skriver själv upp nästa torsdag och har gjort repetitions faserna 25 gånger och sedan gjorde jag A,B,C,F för skojs skull och fick inte under 65 på a,b,c men 60 på fas F så ska köra den stenhårt. körningen går dock åt skogen...
Citera
2013-01-08, 20:33
Medlem
klarade min teori igår 60 points! har uppkörning imorrn och har kollat igenom tråden men finner mest till proven. Kan jag få några snabba tips ?
Citera
2013-01-08, 20:45
Medlem
20bast1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ersdahl
klarade min teori igår 60 points! har uppkörning imorrn och har kollat igenom tråden men finner mest till proven. Kan jag få några snabba tips ?

Med tanke på ditt höga resultat på skrivningen, grattis till det förresten! Vad pluggade eller vilka program använde du dig av?
Senast redigerad av 20bast1 2013-01-08 kl. 20:47.
Citera
2013-01-08, 21:03
Medlem
treeflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Första gången hade jag gjort 700 frågor på korkortonline.se utan att ha läst boken alls och fick 48 rätt, 5 dagar senare gjorde jag detta prov och hade då snabbläst boken samt gjort abo jihads 8 tester samt nött ~300-400 frågor på korkortonline.se så inte överdrivet mkt heller.

Tackar för övrigt

Skaffat konto på körkortonline nu, har även tankat ner Abo Jihads tester så ska dra igenom så många frågor jag kan + de 8 testerna då, klarar jag det inte sen tar jag fan livet av mig
Citera
2013-01-08, 21:21
Citat:
Skaffat konto på körkortonline nu, har även tankat ner Abo Jihads tester så ska dra igenom så många frågor jag kan + de 8 testerna då, klarar jag det inte sen tar jag fan livet av mig
Gör så

Läs boken 1 gång iaf
Gör alla deltester på abu jihad
Därefter nöter du körkort online, den ordningen ger garanterat klarat kort
Citera
2013-01-08, 22:42
Medlem
treeflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Gör så

Läs boken 1 gång iaf
Gör alla deltester på abu jihad
Därefter nöter du körkort online, den ordningen ger garanterat klarat kort

Då satsar jag på det!

För er som använt er av instuderingsfrågorna på elevcentralen men inte körkortonline, kan jag säga att jag personligen tycker att körkortonlines frågor är både svårare och mer lika teoriprovets frågor.
Citera
2013-01-08, 22:54
Medlem
eskalerads avatar
Jag hade massiva problem med de där faserna, hade bara klarat något enstaka när jag skulle skriva provet. Ändå blev jag godkänd på första försöket. Utformar de faserna så att de är mycket svårare än själva provet eller hade jag bara tur med vilka frågor jag fick på provet?
Citera
2013-01-08, 23:02
Citat:
körkortonlines frågor är både svårare och mer lika teoriprovets frågor.
Håller med
Citera
2013-01-09, 00:01
Medlem
Marodants avatar
Lyckades med bl.a. hjälp från tråden klara körkortsprovet idag 63/65!

Kör upp på fredag och är rädd för de här kontrollerna man ska göra på bilen i början. Nu är det så att jag kört upp tidigare och då lyckades jag bra på kontrollen men sämre på körningen.
Behöver jag bevisa att jag kan göra kontrollen igen på fredag eller kollar de bara de punkterna jag brast på vid tidigare prov?
Citera
2013-01-09, 00:12
Medlem
hudmothuds avatar
HJÄLP!

Jag har min tredje uppkörning på lördag kl 08 i Jakobsberg.
Första var i Farsta innan jul, kuggade på att jag körde fast i snöhög.
Andra var i Jakobsberg med en mycket obehaglig surgubbe som bromsade åt mig fastän det inte behövdes. Det var på en typ "påfart" till en landsväg och det var en annan påfart från höger. Jag visste att dom hade företräde. Men bilskolan har lärt mig att om det är en lång lucka så ska jag köra ändå pga att det är mer ecodriving än att stanna, plus att jag inte hindrar trafiken bakom mig. Men han tvärnitade så ja då var ju bilen stilla. När vi satt där stilla i bilen så var bilarna från höger fortfarande långt ifrån, så jag tyckte det bevisade att han hade bromsat i onödan. Men man får ju inte argumentera med dom, plus att han kanske bara ville markera att högerregeln gällde där, om jag inte visste det.

Nåja. Jag har övat på den rundan kanske 20 gånger med min handledare nu under jul och nyår. Men nu har jag fattat att det kanske inte var så smart. Gick till en bilskola idag och tog en lektion i Jakobsberg och han sa att dom kan köra åt alla möjliga håll. Till exempel Vällingby, Upplands Bro, Kista, Lunda, Viksjö, Kallhäll, Söderhöjden, Rinkeby, Sollentuna etc.

Så min fråga är: Vart har ni fått köra på uppkörningen i Jakobsberg? Nån som bara fått köra ett enkelt varv runt viksjö typ? Nån som kan ge några bra tips på svåra situationer som kan hända på nån av de andra rundorna?

Delar med mig av min runda:
Till vänster i första rondellen utanför trafikverket. Sen till höger vid andra rondellen (som visserligen är en egen fil). Byt inte fil där. Rakt fram mot rondellen och sen upp på motorvägspåfarten efter rondellen. (Ska man byta körfält där eller är det egen fil? ). E18 mot Sthlm, ta högra avfarten mot Sollentuna, sen upp på den jättestora rondellen där uppe ovanför Hjulstakorset typ. Vänster i den rondellen och sen ut på "landsväg"? mot Sollentuna. Sen rakt fram ett tag och sen vänster mot Barkarby handelsplats efter ett rödlyse. Först en liten "påfart" på typ 20 meter och där är det jävligt viktigt att lämna företräde åt höger, var där han bromsade. Skarp kurva och sen raksträcka mot Barkarby där vid Järfälla kyrka. Fick köra upp bland villorna och backa runt hörn (stor snöhög i vägen och uppförsbacke). Sen tillbaka mot trafikverket, kör mot outlet, sen vänster i stora rondellen ut på E18, byt inte fil, sen direkt ner till Jakobsberg, sen direkt vänster, sen höger i rondellen, sen vänster i nästa rondell och sen är det bara rondellen mot trafikverket kvar och där är det höger.
Kan säga att jag körde upp den rundan lördag efter löning två dar före jul, var sjuuuukt med folk kring IKEA/outlet.

Hjälp! I gengäld kan jag hjälpa er med att klara teorin, jag fick 60 på första försöket.
Senast redigerad av hudmothud 2013-01-09 kl. 00:14.
Citera
2013-01-09, 00:57
Medlem
treeflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marodant
Lyckades med bl.a. hjälp från tråden klara körkortsprovet idag 63/65!

Kör upp på fredag och är rädd för de här kontrollerna man ska göra på bilen i början. Nu är det så att jag kört upp tidigare och då lyckades jag bra på kontrollen men sämre på körningen.
Behöver jag bevisa att jag kan göra kontrollen igen på fredag eller kollar de bara de punkterna jag brast på vid tidigare prov?

Grattis till 63 poäng, riktigt bra!

Jag tror att provet ses som ett helt nytt och inte en fortsättning på det förra, men skulle ju även kunna vara så att om du har samma uppkörnings"lärare" (vad kallas de egentligen?) så vet denna med sig att om du t.ex. visade dig vara riktigt noga med hastighetsbegränsningar att det kan väga in i din slutgiltiga bedömning. Observera att jag inte har några som helst källor på detta.

Hur som helst tror jag att du får göra en säkerhetskontroll, men det är väl inte så svårt? Gå runt bilen och kolla ljus, däck, regskyltsbelysning, bromsljus. Öppna huven och babbla lite om vart alla vätskor befinner sig, sätt dig i bilen och prova tutan och vindrutetorkarna. Starta bilen med foten på bromsen och handen redo att svänga med ratten för att bekräfta att styr-och bromsservo fungerar. Försök köra iväg med handbromsen för att visa att denna funkar. Klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in