2011-04-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Vila ut kvällen innan. De kommer att bedöma dig om du kan köra säkert eller inte.

nu förutsätter jag att du har koll på säkerhets och funktionsbeskrivningarna så när du väl kör så ska du titta i speglarna, följa upp ekipaget även när du inte svänger. Köra förutseende och om du gör ett fel så ska du påtala att du precis sket i det blå skåpet och ge en förklaring till hur du borde gjort istället.

Däremot så om din lärare säger att du kör bra och han eller hon är nöjd med din körning så vågar jag påstå att det kommer gå bra.
Största problemet tycker jag var funktionsbeskrivningen. Nu var det tio år sedan jag tog busskortet, men då tyckte jag att det var den knepiga biten.

så sluta oroa dig, lyssna på din lärare, sug i dig tipsen han eller hon ger dig likt en torr tvättsvamp. Sen är det bara att tuta och köra.

Talat från en sann mästare. Precis vad jag behövde, nu är jag lugnare.
Plus att min lärare som jag körde med idag sa när vi hade parkerat: "Kör så som du gjorde idag på uppkörningen så kommer du klara det".

Jag har koll på funken och backning och säkerhetskontrollen så det är inga problem. Är ju ny backövning från och med idag.
Citera
2011-04-01, 23:04
Medlem
toby79s avatar
Mästare och mästare, jag har många mil bakom ratten på tunga fordon. Men man lär sig alltid något nytt. Det är viktigt att komma ihåg.

Jag ska dra ett exempel från dagen innan min uppkörning på D. Den aktuella dagen övningskörde jag och blev inlockad på en liten vändplats. Jag mådde pyton och hade eventuellt lite feber, alltså inte alert för fem öre. Där skulle jag vända, nu var den gjord för bilar,,, så klart. Så det blev en flerstegsbackning. Vrider runt bussen och ska ta mitt omtag, backar bak och läraren ropar STOPP!!!!! Tro på fan om jag inte har en lyktstolpe precis bakom bussen. Detta påverkade mig enormt under dagen och fortsatta kvällen, jag skulle trots allt köra upp dagen efter.

Hur som helst så tog dagen slut och jag åkte hem och la mig tidigt. Dagen efter,, dagen D var det dags.
Funktionsbeskrivning, säkerhetskontroll, dags att sätta sig i bussen. Min uppkörningsman var av det äldre slaget och jag tänkte att kör jag som igår så går det här åt h-e. Hur som helst så satte jag mig bakom ratten, drog funktionsbeskrivningen, jag fick dra bromssystemet, eller bränslesystemet, minns inte riktigt vilket. Det gick galant. Fyllde i diagrambladet och förklarade lite vad jag gjorde, han kanske hade intresse av att veta det. Färdskrivaren är ett moment som kan komma på funktionsbeskrivningen. Så var det dag satt köra. Lite pirrig i kroppen var jag, men han sa några lugnande ord -Tänk inte på att jag är här, kör som när du åker med trafikläraren. Sagt och gjort. Han sa var vi skulle och jag körde dit. Filbyten, rondeller, stora vägar, in på någon skitväg för inbackning längs gatuhörn. Tillbaka till stan och in i city. Kör efter anvisning och till sist: -Kör tillbaka till vägverket. min stad är lite knepig då en fullstor turistare inte kan åka närmsta vägen, så jag fick åka lite omvägar. Ska kanske säga att under resan så pratade vi lite om vad jag pysslat med innan detta och lite sånt. Kallprat alltså.. Väl framme när bussen var parkerad (han som backvarnare) så kom domen. - Ja det gick ju väldigt bra det här. Grattis!

Fy fan vad lättad jag var efter gårdagens fadäs. Jag hade kört bra alla gånger innan det och tänkte att jag var top of the art eller vad man ska kalla det för. Så världens klantigaste tabbe dagen innan uppkörning.

Jag hade ett rejält leende på läpparna när jag kom tillbaka till trafikskolan.

*edit* Jag körde aldrig på stolpen, men ja hade garanterat gjort det om inte läraren stoppat mig.
Senast redigerad av toby79 2011-04-01 kl. 23:11.
Citera
2011-04-02, 10:44
Medlem
sephines avatar
Att köra upp för buss är ju inte direkt samma som att köra upp med ett släp.
Vad är det för ny backövning som tillkommit i april i år?

Skynda dig in på drogforumet och se vad du behöver!, Ts.

Nej, nej men seriöst. Är det tidig morgon vi talar om?
Är det inte tidig morgon och du har tid att äta lunch innan så se till att du äter något som är riktigt glurrigt så att du blir proppmätt.
Har aldrig sett någon som klarat av att vara nervös och proppmätt samtidigt.

Lyssna mycket på din favoritmusik innan.

Skulle funken gå åt pipan så är väl inte det hela världen. Viktigast är ju att få avklarat först backningen och sen kördelen. Så se till att inte ha för mycket tankar om funken den 7:e april.

Skulle det vara tidig morgon så ät mycket och gott kvällen innan.

Berätta om det nya backmomentet så kanske jag kan återkomma med mer tips.
Citera
2011-04-02, 13:28
Medlem
Det är inte tidigt på morgonen, har uppkörningen klockan 15.15, så är jue antagligen en del trafik då.
Tack för mat och musik tipset. Jag har backat den nya övningen. Har lagt upp bild på övningen:

http://i55.tinypic.com/sp87yv.jpg

Sen har jag läst i föreskrifterna och checklistan som förarprövaren har att gå efter, där står det att om man skulle mot förmodan hamna lite fel i en kruva tillexempel där man inte får med sig släpet helt för att man har gjort fel, om man då påpekar felet och förklarar vad man skulle gjort i stället och varför det blev galet så ska de inte kunna kugga en för någon miss.
Citera
2011-04-02, 13:56
Medlem
toby79s avatar
Självfallet så är det inte samma sak att köra upp för buss som med släp, däremot är ju alla personliga aspekter samma sak. Men har man kommit så långt i sin CE-utbildning att det är dags för uppkörning så har man garanterat koll på hur ekipaget beter sig och varför det gör som det gör.
Jag har inte civilt CE, bara C. däremot gjorde jag uppkörning för militärt CE och jag upplevde inte det som någon större besvärlighet trots att det var en bister major eller vad han var som kollade så att man inte gjorde något dumt.
Jag har faktiskt en kul berättelse från det tillfället. Det ingick ett manöverprov på körgården för behörigheten och där skulle man göra en vänsterbackning vid ett par konor. Dessa konor stod precis med sånt mellanrum att man skulle kunna köra in mellan dom. Det var dock inte syftet, utan man skulle placera sig på ena sidan. Så jag sa lite på skämt att jag ska backa in ekipaget mellan konorna. Och majoren svarade ungefär med att om du klarar det så äter jag upp mössan.

Sagt och gjort, när det var min tur att backa så la jag upp ekipaget i sväng och tänkte göra den regelrätta backningen, men som i ett trollslag hamnade jag så att det i stort sett bara var att glida in mellan konorna. Från början försvann ena konan ur spegeln så jag visste inte helt säkert vad den stod, vi fick ju inte titta ut genom fönstret utan bara använda speglarna. Men det gick ett rus genom kroppen när jag såg att jag låg perfekt till.

Gissa om majoren såg ut som en fågelholk. Någon mössa åt han inte upp så att jag såg det, men jag var rätt nöjd ändå.

redhoodzy, det där stämmer nog om misstagen. Alla kan ju göra fel i trafiken, däremot ska man veta när man gjort fel och behöver inte förarprövaren anmärka på det så har du inte gjort något fel direkt. Men dundrar man rakt in i en stillastående bil och påpekar att man inte skulle ha gjort så, så lär man nog kuggas ändå, men på det stora hela så ska inte små misstag som man är medveten om spela någon roll i bedömningen.
*edit* Lägger till lite till samma inlägg.
Angående tiden så är det nog en rätt skaplig tid. Så länge det inte är fredag och folk slutar tidigare så är det nog rätt lugnt på vägarna. Din uppkörning slutar väl ungefär när arbetarna ska kliva ut från jobbet. Så är det iaf där jag bor. Här är bra uppkörningstider ungefär mellan 09 till 11 och 13 till 15:30 Utanför dessa tider befinner det sig ganska många puckon ute som kan ställa till det för en körkortsaspirant.
Senast redigerad av toby79 2011-04-02 kl. 14:00.
Citera
2011-04-02, 14:52
Medlem
djyooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Nä, dom brukar fråga vad det var du inte klara

Okej tack för svaren
Citera
2011-04-02, 15:14
Medlem
Helt underbart att slippa mor/far, trafiklärare. Kör lugnt så ses vi ute i trafiken - TUT TUT!

Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Även om du har företräde är det lämpligt att flytta foten från gasen till bromsen tills du ser att det är lugnt.

Broms innan koppling, alltid. Ner med kopplingen enbart när du faktiskt tänker växla, d.v.s. när varvtalen blir för låga eller när du tänker motorbromsa. Om du ska köra ecodriving och säkert ska du mer eller mindre inte behöva använda bromsen. Kör du i 50 och ska svänga höger så släpper du gasen 100 meter innan ungefär och bromsar minst 30m innan korsningen. Skitsamma att du tycker det går i snigelfart, det är mycket bättre än att du kör som en idiot och ställer dig på bromsen i sista sekund. Dels drar det mer bränsle, dels blir det kefft för alla passagerare.

Lite sent läst av mig, men klarade uppkörningen på tredje försöket!
Dom två första uppkörningarna blev jag kuggad av samma anledning (Din text ovanför), och det löste jag tillslut. Tänkte till lite extra.
Citera
2011-04-02, 16:51
Medlem
Det kommer gå bra. Bara jag som får för mig att det kommer gå mindre bra, och det är då det gör det.

Så bara tabort alla dåliga tankar, lite som att man inte tror på sin egen förmåga, eftersom att när jag pluggade på skola för att ta lastbilskort så fick jag inte CE, de skyllde på att jag inte hade egen bil privat.

Och då hade jag gjort alla prov och all körning och klarat alla moment som man ska göra. Sjukt.
Citera
2011-04-02, 17:30
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redhoodzy
Det är inte tidigt på morgonen, har uppkörningen klockan 15.15, så är jue antagligen en del trafik då.
Tack för mat och musik tipset. Jag har backat den nya övningen. Har lagt upp bild på övningen:

http://i55.tinypic.com/sp87yv.jpg

Sen har jag läst i föreskrifterna och checklistan som förarprövaren har att gå efter, där står det att om man skulle mot förmodan hamna lite fel i en kruva tillexempel där man inte får med sig släpet helt för att man har gjort fel, om man då påpekar felet och förklarar vad man skulle gjort i stället och varför det blev galet så ska de inte kunna kugga en för någon miss.

Den där övningen är ju väl genomtänkt

Den är ju ett mellanting mellan de två som fanns att tillgå förut. Vinkelbackning och sidledsförflyttning. Hur funkar det eg. vid uppkörning, skyltar man övningskörning då?
I sånt fall lär ju den omgivande trafiken hålla sig ur vägen!

TS, om du behöver ta om (köra framåt igen) på backövning så snåla inte kör fram rejält.
Tänk dig att Toby och jag sitter på varsin av dina axlar och vet att det här klarar du galant.
Bestäm dig rejält för var du vill att släpet ska hamna i slutposition.

Körningen ute i trafik -där är det ju nästan bara trånga korsningar som kan kännas lite kluriga när man är ovan. Även cirkulationsplatser till en viss del. Fordonsplacering vid färd är ju i princip enklare med ett fullstort ekipage än att sitta i en tvåaxling.

Sedan så är det ju en rätt bra årstid att köra upp i.

Vilken del av landet talar vi om?
Citera
2011-04-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Den där övningen är ju väl genomtänkt

Den är ju ett mellanting mellan de två som fanns att tillgå förut. Vinkelbackning och sidledsförflyttning. Hur funkar det eg. vid uppkörning, skyltar man övningskörning då?
I sånt fall lär ju den omgivande trafiken hålla sig ur vägen!

TS, om du behöver ta om (köra framåt igen) på backövning så snåla inte kör fram rejält.
Tänk dig att Toby och jag sitter på varsin av dina axlar och vet att det här klarar du galant.
Bestäm dig rejält för var du vill att släpet ska hamna i slutposition.

Körningen ute i trafik -där är det ju nästan bara trånga korsningar som kan kännas lite kluriga när man är ovan. Även cirkulationsplatser till en viss del. Fordonsplacering vid färd är ju i princip enklare med ett fullstort ekipage än att sitta i en tvåaxling.

Sedan så är det ju en rätt bra årstid att köra upp i.

Vilken del av landet talar vi om?

Jag bor i västerås, så i mitten av landet typ.
Är inget orolig för backningen, fick backa extremt mycket när jag gick utbildningen, och körningen är man jue såklart lite nervös för. Sen att hamna på något ställe som är riktigt klurigt, även lite nojjig över att förarprövaren ska vara ska vara ett total ass.

Nojjar för mycket helt enkelt, det kommer gå bra, gå in med den inställningen tror jag är det bästa.
Men som sagt jag får helt enkelt anlita dig och Toby som skyddänglar eller något.
Citera
2011-04-02, 18:53
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redhoodzy
Jag bor i västerås, så i mitten av landet typ.
Är inget orolig för backningen, fick backa extremt mycket när jag gick utbildningen, och körningen är man jue såklart lite nervös för. Sen att hamna på något ställe som är riktigt klurigt, även lite nojjig över att förarprövaren ska vara ska vara ett total ass.

Nojjar för mycket helt enkelt, det kommer gå bra, gå in med den inställningen tror jag är det bästa.
Men som sagt jag får helt enkelt anlita dig och Toby som skyddänglar eller något.

Ok, Västerås. Måste nog skriva att du är annorlunda, inte för att du bor i Västerås men de flesta brukar vara lite skraja för backningen och helt lugna inför körningen. Sån var jag.

Att kunna lita på sin backning är ju a och o. Då tar man sig ju ur alla möjliga och omöjliga situationer.

Ang. hur förarprövaren är så hoppas och tror jag inte det finns så många dåliga vad gäller C och CE.
Även där kan vi ju leka lite med siffrorna.
Onsdag klockan 15.15.
Han eller hon känner att snart är mer än halva veckan avklarad.
Denne vill nog bara hem till middagen så fort det går och har väl ingen större lust att dra uppkörningen till sin spets.

Känner till Västerås hyffsat och det är inge stad jag skulle känna mig väldigt nervös att börja lotsa i.
Men som sagt om du inte är vegan så ät något riktigt mäktigt och flottigt innan.
Citera
2011-04-02, 19:02
Medlem
Hehe oki =). Kommer lätt äta typ världens flottigaste pizza eller något. Hmm nervös för körningen, vet inte om det är de heller, tror jag bara är allmänt nervös om man nu kan vara det.

Jag vet jue hur jag ska göra på de krångligaste ställena i stan så bara äta en pizza och släppa nervositeten och köra som jag brukar köra, lungt och fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in