2008-04-24, 18:43
Medlem
Bolages avatar
Är det nåt särskilt man ska tänka på vid tillagningen av chili con carne? Om man nu har bönor i, ska de hällas i samtidgt som tomatkross och dylikt? För jag tänker mig att det blir godare om man låter det koka ihop rätt länge, och bönor ska väl inte ha allt för lång tid.
Vill man köra den i en stor kastrull eller en gjutjärnsgryta?
Citera
2008-04-24, 18:50
Medlem
anakatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Varifrån kommer egentligen den där myten om att en "riktig chili" minsann inte får innehålla varken köttfärs eller bönor? Är det den där Tolbert som blivit diskursens hegemon? Visst, kofösarna i Texas kanske inte har vita bönor, tomat, köttfärs eller gul lök i sina chili-grytor - men har ni tänkt på att i det där stora landet söder om texas så lagar man också Chili con Carne? Och där kör man ofta med alla ovanstående ingredienserna och ibland till och med koriander på slutet!
Uhm, nej. Köttfärs är (åtminstone i södra delen av det södra landet ifråga) synnerligen sällsynt. Bönor däremot är väl lite av ett gränsfall eftersom det faktiskt är vanligt förekommande inom mycket av matlagningen. Tortillas med bönor är mer eller mindre vad de fattigaste lever på...
Koriander (cilantro alltså, färska korianderblad) har man i princip allt, ungefär som persilja/dill i Sverige.

PS. Jag har bott i landet ifråga...
Citera
2008-04-24, 20:28
Medlem
Scanlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolage
Är det nåt särskilt man ska tänka på vid tillagningen av chili con carne? Om man nu har bönor i, ska de hällas i samtidgt som tomatkross och dylikt? För jag tänker mig att det blir godare om man låter det koka ihop rätt länge, och bönor ska väl inte ha allt för lång tid.

Ja, bönorna ska i rätt sent. De brukar vara det enda som mår bäst av att koka en viss tid, så hos mig brukar de åka i sist. När bönorna är lagom är chilin färdig.
Citera
2008-04-24, 21:22
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolage

gjutjärnsgryta
Och bönorna ska koka så länge som anges på paketet. Köttfärs och tomater däremot kan man låta stå och puttra ett tag.
Citera
2008-04-25, 00:51
Medlem
Mitt bästa tips är att grunda med ett märgben (numera mest känt som hundmat). Peta ut märgen när allt kokat klart.
Citera
2008-04-25, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Uhm, nej. Köttfärs är (åtminstone i södra delen av det södra landet ifråga) synnerligen sällsynt. Bönor däremot är väl lite av ett gränsfall eftersom det faktiskt är vanligt förekommande inom mycket av matlagningen. Tortillas med bönor är mer eller mindre vad de fattigaste lever på...
Koriander (cilantro alltså, färska korianderblad) har man i princip allt, ungefär som persilja/dill i Sverige.

PS. Jag har bott i landet ifråga...

Fan också, ägd igen! ;-)

Nämen, tack för bra info! (Jag hade av någon anledning fått för mig att hackat/malet kött var vanligt i mexikanska grytor - men det är väl också en förvanskning då).
Citera
2008-04-25, 10:06
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Fan också, ägd igen! ;-)

Nämen, tack för bra info! (Jag hade av någon anledning fått för mig att hackat/malet kött var vanligt i mexikanska grytor - men det är väl också en förvanskning då).

Läs Gigantens tidigare inlägg så får du se.
Citera
2008-04-25, 10:18
Bannlyst
Finns ju lika många recept på detta som det finns grytor
Citera
2008-04-25, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Läs Gigantens tidigare inlägg så får du se.

Du menar:

Citat:
Jisses hur många gånger ska ska säga det, man ska inte ha köttfärs i en chili con carne!

Njae, då tycker jag nog att anakatas inlägg var mer givande. (hoppas jag inte missat något inlägg nu, det vore ju pinigt.)
Btw, mha mina googleskillz har jag hittat ett ställe i Ixtapa som gör den med malet kött: http://www.chilibeansixtapa.com/
Så, jag kommer nog fortsätta att tycka att man får göra sin chili som man vill!
Citera
2008-04-25, 14:18
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Du menar:

Njae, då tycker jag nog att anakatas inlägg var mer givande. (hoppas jag inte missat något inlägg nu, det vore ju pinigt.)
Btw, mha mina googleskillz har jag hittat ett ställe i Ixtapa som gör den med malet kött: http://www.chilibeansixtapa.com/
Så, jag kommer nog fortsätta att tycka att man får göra sin chili som man vill!

Gör som du vill, men då blir det inte "chilli con carne" ...
Citera
2008-04-25, 14:41
Medlem
Citat:
Gör som du vill, men då blir det inte "chilli con carne" ...
Vad är det som gör bitar mer "riktig chili" än färs? För mig är en CcC just vad namnet säger: chilifrukter och kött.
Det är som att säga att en bea-pizza inte är en pizza.
Citera
2008-04-25, 15:25
Medlem
Även om jag också tycker att man får använda vad bäst man vill så är väl argumentet att det skall innehålla vissa grejjer (och utesluta vissa) för att kallas Chili con carne.. ungefär som att vissa såser innehåller korrekt ingredienser eller att vissa rätter har 'rätt' tillagningssätt..

Färdigmalet köttfärs från butik och kött är ju inte riktigt likvärdiga och utbytbara utan att påverka både konsistens och smak.

edit:
Dock så i detta fall har t.ex. antevante uttryckt att ett 'originalrecept' inte finns att hitta vilket öppnar upp för friare tolkningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in