Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-13, 15:15
  #1
Medlem
ellroys avatar
Nästa helg så ska jag bjuda grabbgänget på en Texas-kväll, både mat och dryck (bla svindyr Lone Star), och vad passar bättre än Texas no-bean chili?
Har ni några recept som passar till en inte är en alltför van kock, kanske liknande detta: http://www.abc.se/~m8973/matrecept/chili.html
Citera
2007-10-13, 16:37
  #2
Medlem
Cosmic Kids avatar
Vi hörde efter med Longhorn en gång eftersom deras är så jävla god, tydligen har de i lite mörk choklad i sin vilket ger en extra smak...vi har sen provat det själv och det har smakat gott...
Citera
2007-10-13, 16:55
  #3
Medlem
Fixa ihop mängder med iskalla Sol/Coronas.

Testa att ha i lite Tequila , blir fin fint!
Citera
2007-10-13, 21:30
  #4
Medlem
ellroys avatar
Ni har inga bra recept då?
Förresten så behöver jag något Texasinfluerat till efterrätt också, men inte Pecan Pie eftersom jag är allergisk mot nötter.
Citera
2007-10-14, 16:40
  #5
Medlem
poojks avatar
bild skulle va kul lät jävligt gott ut
Citera
2007-10-14, 17:53
  #6
Medlem
shredders avatar
http://www.hornfeldt.se/chili.html

Ha det så skoj.
Citera
2007-10-15, 13:18
  #7
Medlem
mungos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Vi hörde efter med Longhorn en gång eftersom deras är så jävla god, tydligen har de i lite mörk choklad i sin vilket ger en extra smak...vi har sen provat det själv och det har smakat gott...

Stämmer bra, beroende på vad som finns till hands så har de mörk blockchoklad eller chokladssås topping. Citron, chili, vitlök finns det också rikligt av i grytan.
Citera
2007-10-15, 16:17
  #8
Medlem
Villons avatar
Receptet som Shredder postat ovan är väl det ultimata i chiliväg, har länge varit på g att ta tag i det, men det har inte blivit av. Annars såg väl det du postade okej ut som ett lite enklare alternativ.
Citera
2007-10-15, 17:21
  #9
Medlem
barkeepers avatar
Min "texas" chili....

Jag ar ingen expert egentligen, och skulle val tro att den inte ar "akta", men sa har brukar jag gora min. Jag har inte angett nagra exakta matt, eftersom det ar en fraga om tycke och smak, men kan rekommendera att ta det varligt med kryddningen i borjan, mest darfor att nar man "kokat ned" grytan sa blir smaken sa mycket starkare. Dessutom kan jag tipsa om att den smakar battre ju storre laddning man gor, och den passar alldeles utmarkt att frysa ned och varma upp. Begransningen ligger mer i hur stor gryta man har att tillga. Sa, mangder, etc ar ungefarliga.

* Hogrev (Brukar kopa benfri hogrev hos slaktarn, men i stort sett vilket notkott som helst fungerar, inga "fina" bitar ar egentligen nodvandigt, eftersom man skall koka sonder kottbitarna). 500g c:a

* Gul lok 2 eller 3 stycken stora. Grovhackad.

* Paprika, en rod en gron (Fragetecken om detta ar genuint, skulle tro att man hade dalig tillgang pa farska gronsaker da det begav sig)

* 5 burkar ol. (Brukar anvanda vanlig lager, men for en mustigare smak kan bayerskt eller porter anvandas. Personligen foredrar jag lager)

* En halv liter biffbuljong (Eller en skvatt Touch of Taste)

* Vitlok efter smak

* Paprikapulver

* Oregano (Garna mexikansk)

* Chilipulver (Santa Marias ar helt OK)

* Chilipulver Ancho style (Med roksmak)

* Cayennepeppar

* Spiskummin pulver

* Red Devil cayenne sås

* Jalapenopeppar farsk.

* Rod chili, farsk.

Oppna en ol. Borja drick.

Fras loken i smor och lite olja, bara "smalt" den, lat den inte ta farg.

Stek kottet, garna i omgangar och i separat panna, sa att inte pannan blir for full och kottet "kokar" istallet for att stekas. Blanda ihop kottet och loken i en stor panna, tillsatt en burk ol och buljongen, salta och lat koka. Nu brukar det vara dags att dricka ol 2. Tillsatt paprikapulver (Om du anvander vanlig Santa Maria eller dylikt kan du i stort sett inte ta for mycket. Anvander du mer "lyxig" variant sa har den ofta mycket smak, sa ta det bit for bit. Tillsatt cayenne, chili, chili ancho, spiskummin, oregano och vitlok.
Rensa alla farska gronsaker, ta bort fron etc, hacka grovt och lagg ned i grytan. Lat det hela koka lange lange, den kan inte koka for lange. Bara tillsatt mer ol, sa att kottet och gronsakerna ar tackta med vatska. Undr tiden ar det dags for ol 3.

Nar den kokat i cirka 2-2.5 timmar slutar du tillsatta ol ( I grytan alltsa) och later den koka ned lite mer, sa den blir lite fastare. Nu ar det dags for att finjustera smaken. Tillsatt garna lite red devil cayenne sas, och smaka av. Nu borde sasen vara en djupt rod farg, och smaken ordentligt stark. Glom inte att man ofta serverar den med ris eller nacho chips, och ofta graddfil, vilket tar bort lite av hettan. Personligen brukar jag ocksa lagga till lite honung for att "binda ihop" smaken en del. Nu ar din chili i stort sett klar, kottet bor vara "sonderkokt" och i tradar, och sasen fyllig, mustig, lite tjpckare an soppa, men inte lika tjock som kalops, om du forstar vad jag menar.

Nu till det har med bonornas vara eller icke vara. Manga anser att en "akta" texas chili inte innehaller bonor i nagon form. Det ar nog sant, men jag misstanker att det fanns lika manga satt att gora chili pa som det fanns kockar imed kokkarl bak pa vagnen. Dessutom tycker jag att bonor passar alldeles utmarkt i den har ratten, sa om du vill kan du tillsatta black beans (skoljd dom och tillsatt samtidigt som den forsta olen) red kidney beand eller butter beans (Samma sak dar). Iden ar inte att dessa skall ersatta riset eller chipsen, som med den hemska "chili con carnen" som ar gjord pa baked beans och kottfars *ryser*. Black beans passar speciellt bra. Men som sagt det ar en smaksak.

Hoppas det blir gott, om du lagar den har varianten far du garna beratta hur det gick!

MVH
Citera
2007-10-15, 17:21
  #10
Medlem
barkeepers avatar
Min "Texas" chili.

.
Citera
2007-10-15, 23:24
  #11
Medlem
ButterFlys avatar
Jag testade för ett tag sen detta.

Fräs hackad lök, vitlök, chilli.
I med kött i bitar typ högrev och bryn.
Häll på en burk Cambell tomatosoup och glöm inte vattnet!
Koka upp och låt sjuda i 1½ timme eller tills köttet är riktigt mört.
Krydda med vad du vill, lite spiskummin peppar osv.. riktigt gott blev det och behövs bara lite vitt bröd till.
Citera
2007-10-16, 10:17
  #12
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButterFly
Jag testade för ett tag sen detta.

Fräs hackad lök, vitlök, chilli.
I med kött i bitar typ högrev och bryn.
Häll på en burk Cambell tomatosoup och glöm inte vattnet!
Koka upp och låt sjuda i 1½ timme eller tills köttet är riktigt mört.
Krydda med vad du vill, lite spiskummin peppar osv.. riktigt gott blev det och behövs bara lite vitt bröd till.

Oj. Det lat atminstone lattsamt...men inga tomater i en akta chili...!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback