Jag lagade en supergod chili con carne med både vitabönor, tomat, lök och köttfärs idag. Det är utmärkt vardagsmat som tar under en halvtimme att laga.
Jag fräste 400 g nötfärs
Hackade en gul lök och hade i
Hackade några torkade pepparfrukter och en habanero och hade i
Kryddade med chilipulver
Pressade i tre stora vitlöksklyftor
Jag hade även i typ en tesked mama africa habanero sås
Sen hällde jag i en burk av Heinz chili beans
Sen fick det koka ihop medans jag plockade lite i lägenheten och vips så kunde vi äta. Varje gång behöver man inte vara gourmet kock utan när man är trött och hungrig efter jobbet är detta en utmärkt middag.
M h t alla ord- och receptbögar kan jag föreslå att rätten istället då benämns chili con köttfärs. Är alla tillfreds då?
I min chili con köttfärs brukar jag gärna följande:
KÖTTFÄRS
Gul lök
Vitlök
Chilifrukt av något slag
Chilipulver och/eller peppar
Spiskummin
Bönor av vad man har, ex vis kidney
Buljong/fond
Samt lite vad man har och känner för och naturligtvis salt och peppar
Den moderna, försvenskade rätten som vi idag i folkmun kallar för chili con carne, dvs chili con köttfärs, är ju lätt att få till och man kan ha i lite av varje. På det sättet en enkel rätt att variera lite.
En av mina varianter:
Fläskkarré i bitar eller grytbitar eller köttfärs
svarta bönor
vita bönor
krossade tomater
paprika
piri piri
jalapêno
Habanero
Chipotle paste
kakao
Krossad svartpeppar
salt
socker
turkisk matyoghurt
tortillias
tacochips med ostsmak
Bryn köttet, tillsätt tomatkrosset, i med bönor o resten av ingredienserna o låt det småputtra i gryta med lock
ta en djuptallrik med hög kant, lägg i tortillian o tryck till så det blir som en skål, i med chilin o lägg på en klick yoghurt, skeda upp o ät med chipsen, gott o svalkande till är gurkstavar
Jag lagade en supergod chili con carne med både vitabönor, tomat, lök och köttfärs idag. Det är utmärkt vardagsmat som tar under en halvtimme att laga.
Jag fräste 400 g nötfärs
Hackade en gul lök och hade i
Hackade några torkade pepparfrukter och en habanero och hade i
Kryddade med chilipulver
Pressade i tre stora vitlöksklyftor
Jag hade även i typ en tesked mama africa habanero sås
Sen hällde jag i en burk av Heinz chili beans
Sen fick det koka ihop medans jag plockade lite i lägenheten och vips så kunde vi äta. Varje gång behöver man inte vara gourmet kock utan när man är trött och hungrig efter jobbet är detta en utmärkt middag.
Kan inte hålla med mer, mycket gott, enkelt, också ihop med ett vitlöksbröd...
ser att ingen har nämnt habaneron ännu? vilket är det (enligt mig då!) viktigaste av allt i en riktig chili för att det ska bli någon chili alls.
Hur kan du säga så? Habanerochilin passar ju bäst till att lyfta lite fruktigare rätter. På vilket vis tycker du just Habaneron gör en Chili con Carne mer till än Chili con Carne än, tex de traditionella som Ancho, Chipotle och Bird Eye? Jag är verkligen nyfiken!
min chili, både con carne och utan carne grundar sig på:
ett paket krossade tomater
ett paket passerade tomater (kan uteslutas om jag kör med vita bönor i tomatsås
3-4 hackade tomater
1 stor gul lök
osorterade bönor, kidney och vita brukar dock alltid ingå
2-4 hackade vitlöksklyftor
Diverse chilifrukter, beroende på vad min lokala matbutik har för tillfället
gul
paprika
salt
svartpeppar
chilipulver
soja
thai sweet chilisås
spiskummin
curry
kött av något slag om jag inte leker vegeterian, nån form av nötkött i regel, bacon har förekommit..
hur jag gör sedan är ganska lätt att räkna ut men min personliga touch är bland annat att jag fräser bönor och vitlök en liten stund i en stekpanna innan dom hamnar i resten av grytan..