2008-04-25, 15:44
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Gör som du vill, men då blir det inte "chilli con carne" ...

Sen kan man ju språkmässigt argumentera för vad betyder chilli con carne på svenska. Går vi ut och frågar 1000 svenskar så svarar nog en majoritet kryddigare rätt med köttfärs, bönor och tomat. Jag har även sett att det är vanligt med ris till.
Citera
2008-04-25, 15:55
Medlem
inkvisitivs avatar
Citat:
Jisses hur många gånger ska ska säga det, man ska inte ha köttfärs i en chili con carne!
Direkt översatt så är Chili con Carne: Chilli with meat. How hard is that to understand?
Citera
2008-04-25, 16:25
Medlem
Quixotes avatar
Citat:
Gör som du vill, men då blir det inte "chilli con carne" ...

Du verkar ju beläst. Jag menar, har man hittat sanningen på internet så tycker jag inte att man ska ifrågasätta det!
Citera
2008-04-25, 16:32
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Sen kan man ju språkmässigt argumentera för vad betyder chilli con carne på svenska. Går vi ut och frågar 1000 svenskar så svarar nog en majoritet kryddigare rätt med köttfärs, bönor och tomat. Jag har även sett att det är vanligt med ris till.

Absolut kan det vara så, men det beror inte på att det är chili con carne utan att folk inte vet vad som är riktig chili con carne. Kunskap saknas helt enkelt. Du kan också gå in på nästan vilken kina-restaurang i Sverige och äta Sezuan, men det är inte Sezuan, även om du fått lära dig att det är så.

Ryska skolbarn blir lärda att Sovjet befriade Estlan etc från facisterna, men vad dom inte lärt sig är att de själva okuperat dom i 40 år.
Citera
2008-04-25, 16:34
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Absolut kan det vara så, men det beror inte på att det är chili con carne utan att folk inte vet vad som är riktig chili con carne. Kunskap saknas helt enkelt. Du kan också gå in på nästan vilken kina-restaurang i Sverige och äta Sezuan, men det är inte Sezuan, även om du fått lära dig att det är så.

Ryska skolbarn blir lärda att Sovjet befriade Estlan etc från facisterna, men vad dom inte lärt sig är att de själva okuperat dom i 40 år.

Men vi är i Sverige och vi talar Svenska och är inte uttrycken det gemeneman menar att det är i Sverige? Cili con carne kan vara en sak i Sverige men en annan sak i USA. Precis som vårt smörgåsbord är en sak här men något helt anant i USA.
Citera
2008-04-25, 16:39
Medlem
Mjo.. det som talar för det är att chili con carne har blivit försvenskad och är numera en svensk maträtt som innehåller köttfärs och äts tillsammans med ris.
Dvs. innebörden har bytts ut men samma namn kvarstår.

Å andra sidan.. bara för att man i sverige pratar om szechuan-mat osv betyder ju inte att det är rätt mat som serveras här.. t.ex. friterade bananer och glass är inget kinesiskt oavsett vilka resturanger som nu serverar det.
Citera
2008-04-25, 16:39
Bannlyst
Citat:

Och med det sagt så kan vi börja diskutera folk som tror att Chicken Tikka Masala kommer från Indien...
Citera
2008-04-25, 17:45
Medlem
Alan Aldas avatar
Är det någon här som kan hjälpa mig med vad jag ska kalla min "hamburgare?

Menar, jag använder nötkött och har dessutom tillbehör som sallad, tomat, ost, majo, dijonsenap etc på dem och då är det inte en riktig hamburgare...
Citera
2008-04-25, 22:59
Medlem
Quixotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alan Alda

Menar, jag använder nötkött och har dessutom tillbehör som sallad, tomat, ost, majo, dijonsenap etc på dem och då är det inte en riktig hamburgare...

Måste säga att du står inför ett svårt dilemma. Man vill ju inte använda ett felaktigt namn på en maträtt, jag menar, tänk vad pinsamt det kommer bli för en när folk får reda på det. Kan tyvärr inte ge dig ett bättre råd än att rådfråga någon expert, kanske wikipedia?
Citera
2008-04-26, 13:59
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Och med det sagt så kan vi börja diskutera folk som tror att Chicken Tikka Masala kommer från Indien...

Precis, nu börjar vi komma nånvart.

Citat:
Ursprungligen postat av Alan Alda

Jag skulle kalla det cheeseburgare, eller om du vill ostburgare eftersom det ligger ost på hamburgaren. Du har min välsignelse.
Citera
2008-04-26, 14:04
Medlem
Måste bara få fråga, vad äter ni till eran Chili con carne?

Här hemma äter vi bara ett bröd som vi gräddat i ungnen, sen kan brukar jag slänga upp Chili con carnen på brödet och käka så.

Sen finns det vissa som äter med ris till?
Citera
2008-04-26, 14:34
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamN
Måste bara få fråga, vad äter ni till eran Chili con carne?

Här hemma äter vi bara ett bröd som vi gräddat i ungnen, sen kan brukar jag slänga upp Chili con carnen på brödet och käka så.

Sen finns det vissa som äter med ris till?

För mig som är född på 70-talet och gick i skolan under 80-90-talen är chili con carne en rätt som består av köttfärs, tomatsås, vita bönor samt lite röd paprika om jag inte minns fel. Alltsammans var kryddat med en liten liten mängd chilipulver. Jag skulle inte bli förvånad om skolkökets chili con carne helt enkelt var gjord på överbliven köttfärssås. Tillbehöret var alltid ris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in