2012-02-19, 22:59
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjamja
Jag ska laga chili imorgon och hade tänkt ha i mörk choklad istället för kakao, men är det någon här som vet ungefär vilken mängd choklad som blir bra? Jag ska göra på ungefär 800 g högrev och hela kalaset brukar ungefär fylla en gjutjärnspanna av normal storlek.

Jag vet inte, men har hört att det ska vara en ganska liten mängd. Kanske 1-2 bitar om du tänker hur stor en maraboubit är.
Citera
2012-02-24, 15:33
Medlem
Awesom-o-4ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Jag vet inte, men har hört att det ska vara en ganska liten mängd. Kanske 1-2 bitar om du tänker hur stor en maraboubit är.

Själv hade jag i 100g senast jag gjorde chili och då hade jag i c:a 2 kg högrev
Citera
2012-07-11, 14:00
Medlem
Rotselleris avatar
Har en som står på spisen och gottar till sig just nu enligt detta recept: http://www.recept.nu/jens_linder/varmratter/kott/texas_chili_con_carne/

Tiden står som 2 timmar men jag tycker det låter lite och kör den gärna längre för att få köttet "trådigare", antar att det inte kan vara något problem?

Grym tråd förövrigt =)
Citera
2012-07-13, 19:04
Medlem
Awesom-o-4ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Har en som står på spisen och gottar till sig just nu enligt detta recept: http://www.recept.nu/jens_linder/varmratter/kott/texas_chili_con_carne/

Tiden står som 2 timmar men jag tycker det låter lite och kör den gärna längre för att få köttet "trådigare", antar att det inte kan vara något problem?

Grym tråd förövrigt =)

Håller med om att 2 timmar är lite lite, min senaste chili fick koka cirka 5 timmar men brukar normalt räkna med 3-4 timmar
Citera
2012-07-15, 15:15
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesom-o-4k
Håller med om att 2 timmar är lite lite, min senaste chili fick koka cirka 5 timmar men brukar normalt räkna med 3-4 timmar

Ah fick bli cirkus 4 timmar och köttet blev lagom trasigt, tyvärr lite klent kryddat då syrran skulle äta men det kan man alltid fixa till med lite färsk chili vid serveringen.
Citera
2012-08-02, 19:03
Medlem
Det hölls en Chili Cookoff i Kungsträdgården i sommar som jag tyvärr missade. Restaurangerna som deltog körde 45 kilo var i 65-litersgrytor över öppen eld. Låter riktigt nice. Någon som var där och provsmakade?

Hemkok är smaskigt men tidskrävande och vinnaren ligger i Uppsala, vilket känns lite långt. Bröderna Olssons chili är helt ok men rätt klen. Har någon provat de andra?

http://www.foodnet.se/iuware.aspx?pageid=2128&ssoid=155703
Citera
2017-04-21, 12:57
Medlem
maxorrs avatar
Godaste chili con carne enligt er?

Uppskattas länk tack till erat recept eller annans ... (dvs ni behöver inte skriva in receptet)
Citera
2017-06-03, 20:23
Medlem
Grodfrityrs avatar
Jag gjorde chili con carne i dag.
Har inte de exakta mängderna då jag körde på känn.
Ca 500 g köttfärs
1 gul lök, hackas och steks försiktigt, den får absolut inte bli bränd.
2 pressade vitlöksklyftor, varav 1,5 frästes lite, var försiktig, vitlöken får inte bli bränd. Den sista halvan tillsatte jag i samband med bönorna/de krossade tomaterna (för att få lite fränare smak)
3 hackade spansk peppar som jag fräste med löken.
Stekte i Bregott
Svartpeppar
Salt
En skvätt olivolja
Chilipulver
Paprikapulver
Spiskummin (var försiktig, tar lätt över)
2 burkar vita bönor i tomatsås (jag har tidigare kört med en burk vita bönor och en burk kidneybönor, tycker att det blir bättre då kidneybönorna inte kokar sönder på samma sätt)
1 burk krossade tomater
Oregano
Timjan
1/2 riven morot
Ca 5 cm² riven rotselleri (blir jolmigt om man tar för mycket, rotselleri ger enligt mig en fylligare smak)
1 buljongtärning (Knorr, kött & grönsaksbuljong)
2 rutor 86% choklad (tack för tipset, Flashback)
1/2 dl majs
Socker (smaka först, det beror på hur mycket morot/majs ni haft i)
1/3 paprika, hackas och läggs i straxt efter bönorna/tomaterna

Det här var första gången jag använde choklad, och det var en positiv erfarenhet.
Nästa gång kommer jag även att tillsätta fläskfärs då jag tidigare haft positiv erfarenhet av det.
Då körde jag 2/3 nötfärs & 1/3 fläskfärs.
Senast redigerad av Grodfrityr 2017-06-03 kl. 21:07.
Citera
2017-06-03, 23:43
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Godaste chili con carne enligt er?

Uppskattas länk tack till erat recept eller annans ... (dvs ni behöver inte skriva in receptet)

Den du hittar på själv. Det finns inget "recept" på en god chili, du måste göra den själv, från grunden och prova dig fram.

Tips dock:
Färsk chili, jalapeño, habanero. Inget på burk, inlagt, torkat eller annat. Bara riktiga grejor.
Tomater när det är säsong, inga vattentomater från Holland odlade i drivhus.
Minst två olika sorters bönor, kidneybönor skall vara en av dem.
Ös inte i extra chili i tron "ju starkare desto godare", du kommer bara få en gryta med oätbar peppar.
Kentucky-whiskey är gott.
Använd inte köttfärs, det skall vara hela bitar biff.
Citera
2017-08-08, 16:12
Medlem
knullklassons avatar
Är stora vita bönor relativt smaklösa jämfört med de vanliga mindre? Min Ccc fick verkligen inte den där distinkta smaken av vita bönor när jag använde stora idag
Citera
2017-08-10, 18:24
Medlem
Det låter jättegott med choklad i vilken kakaohalt är bäst?
Citera
2017-11-22, 04:21
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Sållar mig till hyllningstråden! Så jävla gott på ren svenska. Har inte laborerat något större än experiment med olika mängd chili, bönor och saltgurka genom åren. Ja, är skolskadad och finfördelad saltgurka gör dunder med en Chili con carne, liksom (nu svär jag, jag vet) en väl avvägd skopa tomatketchup.
Senast redigerad av MrGreyspoon13 2017-11-22 kl. 04:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in