2008-04-21, 18:40
Medlem
Scanlines avatar
Helt rätt! Jag gör också en hel del chili för att det passar så bra att frysa in, det blir nästan bättre efter två veckor i frysen. Min är dock litet mer lik den amerikanska varianten med kött som får koka i öl. Saker som brukar hamna i grytan:

Chilifrukter (habanero/piri piri/+vad som finns i affären)
Grytbitar
Bacon
Kidneybönor
Stora vita bönor
Köttbuljong
Vitlök
Chilisås

Sedan brukar jag försöka variera mig varje gång jag gör chili.
Citera
2008-04-21, 18:52
Medlem
Pellenezs avatar
Följande får absolut inte finnas i en äkta chilli:
tomater, vita bönor, gul lök, köttfärs

Här är ett riktigt höjdarreceptet:
http://www.hornfeldt.se/chili.html

Hur gott som helst, men passar kanske inte som matlåda-
Citera
2008-04-21, 21:53
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Följande får absolut inte finnas i en äkta chilli:
tomater, vita bönor, gul lök, köttfärs

Här är ett riktigt höjdarreceptet:
http://www.hornfeldt.se/chili.html

Hur gott som helst, men passar kanske inte som matlåda-

I tråden om bilder på våra maträtter har ämnet "äkta" chili tagits upp.
Förvisso högst ovetenskapligt, men min lilla faktakoll ger vid handen att någon äkta chili inte finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Jag har aldrig påstått att det skulle vara en "äkta" chili con carne, men jag blev tack vare ditt inlägg nyfiken på en "äkta" chili con carne.

Så efter lite googlande visar det sig att det inte finns någon egentlig "äkta" chili con carne.

Jag skulle tippa på att rätten från början är en form av pytt i panna, alltså man tager lite vad man haver. Och att recepten är lika många som det finns morsor.

Följande info har jag hämtat från wikipedia, jag har dock kortat ner det något för att inte tråka ut er.

Ingen kan med säkerhet säga var maträtten för första gången tillagades. USA-delstaterna Texas, New Mexico och Arizona gör alla anspråk på att vara ursprungsområden. Ena sidan säger att USA:s armé var de som första gången lagade chili con carne, men andra berättelser tillskriver de amerikanska urinnevånarna eller de grekiska, irländska, spanska eller till och med de kinesiska invandrarna rätten.

Vad gäller bönorna så finns det två läger, de som vill ha pintobönor och svarta bönor och texasvarianten som inte innehåller några bönor alls.

Vad gäller köttet: Alla recept på chili con carne innehåller åtminstone kött och chilipeppar. Men redan vid urvalet av dessa ingredienser finns det stora skillnader. Alternativt används köttfärs eller kött skuret till tärningar. Om köttet ska vara fläskkött, nötkött eller vildkött är nästa viktiga fråga. Lika ofta finner man kombinationer av olika köttsorter.
På Wikipedia finns det ännu fler varianter av rätten uppradade, men då får ni själva gå in och läsa.
Citera
2008-04-22, 13:41
Medlem
http://forums.egullet.org/index.php?showtopic=76615 är en mycket bra tråd med många tips.

Färs, bönor, hackad lök, chili och tomat är grunden i min. Spiskummin viktig krydda. Paprika i olika färger och majs ger trevlig färg och crunch.
Citera
2008-04-22, 13:59
Medlem
Requiems avatar
När man har tid på sig så brukar jag göra en variant som innehåller:

fintärnat rimmat sidfläsk
grytbitar
lök
vitlök
röd paprika
Ancho Chili
Chipotle Chili
Thai eller birdeye Chili
Öl
Mörk Choklad
Lite kanel
Spiskummin
Nymalen svartpeppar

Ibland tillsätter jag passerade tomater och/eller bönor (brukar blanda stora vita och kidney).

Det viktiga är koktiden, chili är kärlek och ska långsamt koka ihop för att alla smaker ska gifta sig och för att köttet ska bli löst och gott. 3-4 timmar är rekomenderat (och har man i bönor så tar man dessa på slutet).

EDIT: Jag brukar servera med en klick gräddfil och grovriven cheddar samt varma mjuka tortillas eller eventuellt nachos.

Underbart gott!
Citera
2008-04-22, 16:30
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GILikeYourPants
Chili är för mig kungen av matlådor. Man kan lägga ned precis vad som helst och på något vänster blir det ändå gott. Kvällens chili-kok består av.

Köttfärs
Lök
Vitlök
Chilifrukter
Blandade bönor
Majs
Champinjoner
Hackade tomater
Bulljong

Majsen gör att maträtten ser ut som en senare del i förtärningskedjan, men jag tycker ändå om det. Jag som nyligen har flyttat hemifrån och börjat laga mat gör aldrig samma rätt två gånger i hopp om att hitta spännande rätter.

Vad har ni i eran chili?

Jisses hur många gånger ska ska säga det, man ska inte ha köttfärs i en chili con carne!
Citera
2008-04-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Jisses hur många gånger ska ska säga det, man ska inte ha köttfärs i en chili con carne!

Dom får väl börja kalla den för chili con carne picada.
Citera
2008-04-22, 22:08
Medlem
Antevantes avatar
Citat:

Jösses, hur många gånger ska jag påpeka att man visst kan ha köttfärs i chili con carne. Googla lite så får du se...Det finns INGEN ÄKTA Chili con carne..
Citera
2008-04-22, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chubs
Dom får väl börja kalla den för chili con carne picada.

Eller carne moida...
Citera
2008-04-23, 13:42
Medlem
Citat:

Varifrån kommer egentligen den där myten om att en "riktig chili" minsann inte får innehålla varken köttfärs eller bönor? Är det den där Tolbert som blivit diskursens hegemon? Visst, kofösarna i Texas kanske inte har vita bönor, tomat, köttfärs eller gul lök i sina chili-grytor - men har ni tänkt på att i det där stora landet söder om texas så lagar man också Chili con Carne? Och där kör man ofta med alla ovanstående ingredienserna och ibland till och med koriander på slutet!
Citera
2008-04-23, 14:04
Medlem
Mhaels avatar
Citat:

HM.. kul tanke då carne betyder kött...
Dock så i eftehand så ser jag att du säger köttfärs
Vad för kött använder du?
Citera
2008-04-23, 15:58
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
HM.. kul tanke då carne betyder kött...
Dock så i eftehand så ser jag att du säger köttfärs
Vad för kött använder du?