2011-10-06, 17:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udobin
Tack för länken!

Ja där fanns en väldans massa såser.

Det jag egentligen söker är något liknande som http://www.seaspringseeds.co.uk/ har efter sommaren. Då har dom försäljning av chilis med väldigt god kvalité, allt egenodlat!

Problemet är att det blir ganska dyrt att beställa därifrån och i år hade dom bara 4 olika sorter.

Men testa odla lite från domhär då 45 :- för ghost chili frön, fast du får ju vänta lite med att plantera ut dom i alla fall. Har en polare som odlade inne och torkade i garaget. Fast han var tårögd när han gick in i garaget medans dom torkade - men då är han ju biolog, så han kan nog odla det mesta.

Fanns ju lättodlade, odlingstips osv...
Citera
2011-10-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Men testa odla lite från domhär då 45 :- för ghost chili frön, fast du får ju vänta lite med att plantera ut dom i alla fall. Har en polare som odlade inne och torkade i garaget. Fast han var tårögd när han gick in i garaget medans dom torkade - men då är han ju biolog, så han kan nog odla det mesta.

Fanns ju lättodlade, odlingstips osv...

Odlingssäsongen är ju precis över!
Citera
2011-10-06, 20:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udobin
Odlingssäsongen är ju precis över!

Precis, då får du överleva på starksåserna jag länkade till och göra eget till våren.

Ingenting är omöjligt (för den som inte behöver göra det själv). Skulle inte idas odla, men prova du. Du kanske har gröna fingrar. Jag lyckas nästan få ihjäl plastblommor.
Citera
2011-10-08, 12:12
Medlem
Dirges avatar
Så här gör jag min på ett ungefär.

1 kg högrev
2 st gula lökar
3 msk tomatpuré
3 st Vitlöks klyftor
1 burk Santa maria chili pulver
2 röda chili
5-7 krm Cayenne peppar
1 burk mörk öl
1 st köttbuljong tärning
1,5 liter vatten
1 msk paprika pulver
0,5 - 1 msk spiskummin
Skär köttet till mindre grytbitar och bryn dessa så de får fin färg och häll över i grytan och ta tillvara på stekskyn. Hacka lök och stek även den så den får fin färg. Krydda och tillsätt tomatpurén samt övriga ingredienser och häll på ölen och vatten så det precis täcker. Låt puttra i ca 2 timmar och smaka av så det passar dig (var inte rädd för att ta hela chilipulver burken den är mycket svagare än chili pepparn.)

Serveringsförslag: Gärna ett gott bröd att doppa eller ris.
Senast redigerad av Dirge 2011-10-08 kl. 12:19.
Citera
2011-10-08, 14:01
Medlem
christerys avatar
Låter gott, men 2 röda chili? hackade, med eller utan frön? dom små röda (starka som 17) eller dom där halv-heta stora som är aningen starkare än fefferoni/pepperoni.

Förstörde en chili con carne med 2 små hackade i bitar som nästan fick mig att ringa brandkåren, fast det var ju före jag börjat käka starkare och före thai resan där dom tydligen inte spar på chilin.

Jag är ju enastående så blir det 4 portioner av det där eller... borde ju gå att frysa in i alla fall. Perfa att ta till jobbet, koka lite ris till och se dom avundsjuka blickarna när doften sprider sig.
Citera
2011-10-08, 14:07
Medlem
Dirges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Låter gott, men 2 röda chili? hackade, med eller utan frön? dom små röda (starka som 17) eller dom där halv-heta stora som är aningen starkare än fefferoni/pepperoni.

Förstörde en chili con carne med 2 små hackade i bitar som nästan fick mig att ringa brandkåren, fast det var ju före jag börjat käka starkare och före thai resan där dom tydligen inte spar på chilin.

Jag är ju enastående så blir det 4 portioner av det där eller... borde ju gå att frysa in i alla fall. Perfa att ta till jobbet, koka lite ris till och se dom avundsjuka blickarna när doften sprider sig.
Brukar köra 2 hela (den röda spanska mildare varianten) utan kärnor som får puttra med.
Citera
2011-10-08, 22:40
Medlem
Blev en "texaschili" idag.

Högrev 7kg
torkad ancho 100g
torkad chipotle 75g
jalapenos 150g
serrano 100g
habanero 60g
vitlök 2st

Blairs ultra death sauce, paprikapulver, spiskummin, oregano, koriander malen, mörkchoklad, oxbuljong, öl.

Ingredienser:
http://imageshack.us/photo/my-images/855/20111008150552.jpg/

Resultat:
http://imageshack.us/photo/my-images/189/20111008215546.jpg/
Citera
2011-10-08, 23:19
Medlem
SvenBHs avatar
Jens Linder har ett väldigt bra recept på en Texas con carne.

http://www.recept.nu/1.135491/jens_linder/soppor_grytor/kott/texas_chili_con_carne
Citera
2012-01-06, 00:56
Medlem
Bedragens avatar
Jag var idag och storhandlade chili och oxkött, imorgon sätts grytan på spisen och på lördag kommer grabbarna över. Har aldrig ätit "riktigt" chili förut, ska bli sjukt spännande att testa. Kör på http://www.hornfeldt.se/chili.

Återkommer med rapport.
Citera
2012-01-06, 17:59
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Jag var idag och storhandlade chili och oxkött, imorgon sätts grytan på spisen och på lördag kommer grabbarna över. Har aldrig ätit "riktigt" chili förut, ska bli sjukt spännande att testa. Kör på http://www.hornfeldt.se/chili.

Återkommer med rapport.

Nu står den på spisen. Gick ganska fort att preppa allt, kanske 30 minuter för 2 pers, jobbade mycket med plasthandskar för att undvika brännskador. En sak dock, vår gjutjärnsgryta var uppenbarligen för lite så vi fick köra på en rostfri pastakastull á 7-8 liter. I recepten står det alltid gjutjärn, någon som kan besvara varför, kommer chilin bli sämre i rostfri etc?

Har i värsta fall 2 stycken gjutjärn som vi kan dela upp det hela på men det känns inte så bra.
Citera
2012-01-06, 18:13
Medlem
Dirges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Nu står den på spisen. Gick ganska fort att preppa allt, kanske 30 minuter för 2 pers, jobbade mycket med plasthandskar för att undvika brännskador. En sak dock, vår gjutjärnsgryta var uppenbarligen för lite så vi fick köra på en rostfri pastakastull á 7-8 liter. I recepten står det alltid gjutjärn, någon som kan besvara varför, kommer chilin bli sämre i rostfri etc?

Har i värsta fall 2 stycken gjutjärn som vi kan dela upp det hela på men det känns inte så bra.

Jag gör min i en stor rostfri och det går utmärkt i brist på annat.
Citera
2012-01-06, 18:36
Medlem
christerys avatar
Kommer att bli kanon. Du har nu bara polarna och biran som saknas. Äter man nåt till eller är det bara glufsa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in