Resultat: Ska man se riktiga filmer på Youtube?
Ja
50,00%
16 röster
Nej
50,00%
16 röster
2021-10-15, 19:52
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Sluta vara en sån barnunge, om några år kommer du gilla att visa barnbarnen hur farfar brukade göra!

Finns två olika händelser i mitt liv. Händelser man vill komma ihåg och prata om och visa upp, och sen finns det händelser som den jag pratar om som man bara vill glömma o låtsas att det aldrig hänt, vilket gör det svårt när det ligger uppe offentligt.
Citera
2021-10-15, 19:52
Medlem
Mardolls avatar
Har du någon upphovsrätt till klippen (som medskapare) kan du begära att de tas ner om du anmäler till Youtube. Men det går såklart inte att göra anonymt. Den som laddat upp klippen kommer få veta vem som anmält och kan bestrida det. Då måste du hota med att stämma personen.
Citera
2021-10-15, 20:07
Medlem
Enklast är väl att helt enkelt höra av sig till den kanal som har laddat upp klippet och böna och be om att de ska ta ned det.

i övrigt kan jag säga att (med brasklapp för att jag inte har en susning om hur Google arbetar när det gäller att ta bort saker. I synnerhet vet jag inget om Youtube) som webbutvecklare på en del siter där jag haft tillgång till en produkt som heter GoogleSearchConsole har jag ändå sett att det genom åren trillar in notiser i stil med "this page has been removed from the GoogleSearchResults because of GDPR" eller nåt i den stilen. (Jag har dock själv aldrig haft nåt intresse att kolla upp närmare om det finns info om hur/varför, tvivlar på att det står några detaljer i notiserna - vill bara meddela att det åtminstone faktiskt sker borttaganden så det är i teorin inte helt hopplöst att försöka)
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-10-15 kl. 20:10.
Citera
2021-10-18, 15:06
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
De kränker inte dina rättigheter.
Dina rättigheter tog slut när du gjorde jobbet och fick lön för mödan.
Nu äger andra materialet.

Sluta vara en sån barnunge, om några år kommer du gilla att visa barnbarnen hur farfar brukade göra!
Nu är det inte jag som är TS, så det handlar inte om mina rättigheter i det här fallet. Det jag spekulerade i var om rättigheterna i såna här fall inte endast inbegrep upphovsrätt, utan även "rätten att bli glömd", som ju gjort att Google inte indexerar vissa fb-trådar om namngivna personer.
Citera
2021-10-18, 22:00
Medlem
heffaheffas avatar
Om det är gamla klipp utan några direkta views så är det bättre att låta de va och sakta glömmas bort. Ju mer du rör runt, ju större chans för dig att råka ut för Streisand Effect!
https://en.wikipedia.org/wiki/Streisand_effect
Citera
2021-10-31, 02:28
Medlem
Dan-Beckmans avatar
Jag fick precis ett mejl som gjort mig aningen konfys:

Citat:
Ditt AdSense-konto, pub-9457240018302969, har inte haft någon annonsaktivitet eller fått några intäkter på ett tag. Du kanske tidigare har använt detta konto för att generera intäkter på YouTube eller ansöka till YouTubes partnerprogram. Vi vill meddela dig att om 30 dagar inaktiverar vi kontot.

Vad händer när ett konto inaktiveras?

AdSense-konton inaktiveras efter sex månader utan annonsaktivitet eller intäkter. Det betyder att kontot måste återaktiveras om du vill använda det längre fram.

Men oroa dig inte! Du kan fortfarande logga in på kontot trots att det är inaktiverat. Om din kanal blir godkänd för YouTubes partnerprogram eller får en betalning från YouTube, har du möjlighet att återaktivera kontot eller skapa ett nytt.

Obs! Om kontot inte har någon annonsaktivitet eller inte får några intäkter under de närmaste 30 dagarna inaktiveras inte kontot utan förblir aktivt.

Vänliga hälsningar,
Google AdSense-teamet

Jag har hållit på med Youtube i drygt tre år nu och har gjort några hundra videor. Har jag fattat fel eller kommer min kanal att inaktiveras samtidigt som AdSense-kontot? Eller är det bara AdSense som kommer försvinna?
Citera
2021-10-31, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Beckman

Jag har hållit på med Youtube i drygt tre år nu och har gjort några hundra videor. Har jag fattat fel eller kommer min kanal att inaktiveras samtidigt som AdSense-kontot? Eller är det bara AdSense som kommer försvinna?
Det är bara AdSense skulle jag våga säag.
Citera
2021-10-31, 13:58
Medlem
Citat:

Tror med att det bara är adsens, det blir som det står "Om din kanal blir godkänd för YouTubes partnerprogram eller får en betalning från YouTube, har du möjlighet att återaktivera kontot"
Citera
2021-10-31, 16:12
Medlem
Dan-Beckmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komplexare
Det är bara AdSense skulle jag våga säag.

Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Tror med att det bara är adsens, det blir som det står "Om din kanal blir godkänd för YouTubes partnerprogram eller får en betalning från YouTube, har du möjlighet att återaktivera kontot"

Tack för svaren! Nu kan man andas ut.
Citera
2021-11-02, 16:39
Medlem
Citat:
Tack för svaren! Nu kan man andas ut.

Innan Youtube gjorde om det där med att man måste ha 4000 visningstimmar för att ens kunna få betalt via adsens så rullade min kanal på bra, men sedan kom problemen då dom inte ens tyckte att jag hade vissa videos som följde deras riktlinjer. Från att ha haft några hundra videos på min kanal så började jag radera en efter en och varje månad försöka få ett "okej" från Youtube igen, men varje gång blev jag nekad. Nu har jag några få videos kvar, efter att ha raderat nästan alla videos, och har en som gynnar kanalen men som inte är godkänd heller. Har med andra ord varit "avstängd" från adsens i flera år.
Men så fort kanalen är godkänd så kommer allting att rulla på som vanligt igen. Jag har prenumeranterna 5000+, men inte visningstimmarna + den där videon som inte är godkänd. Men den genererar prenumeranter än så länge och har över 600k visningar. Så det känns lite drygt att behöva ta bort den för att ens kunna få kanalen godkänd (utöver visningstimmarna som fattas).

Anledningen är att dom tycker viden är stulen från någon annan. Att jag alltså laddat upp någon annans material. Vilket är konstigt, för det är min bil i videon, jag som filmat den. Och dom som är medverkande finns kommenterade. Andra problemet är att man inte kan överklaga förrän man är en Youtube partner. Och för att bli Youtube partner måste man ha en godkänd kanal. Moment 22.
Får helt enkelt plocka ner den videon helt :/
Citera
2021-11-02, 20:16
Medlem
Dan-Beckmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Innan Youtube gjorde om det där med att man måste ha 4000 visningstimmar för att ens kunna få betalt via adsens så rullade min kanal på bra, men sedan kom problemen då dom inte ens tyckte att jag hade vissa videos som följde deras riktlinjer. Från att ha haft några hundra videos på min kanal så började jag radera en efter en och varje månad försöka få ett "okej" från Youtube igen, men varje gång blev jag nekad. Nu har jag några få videos kvar, efter att ha raderat nästan alla videos, och har en som gynnar kanalen men som inte är godkänd heller. Har med andra ord varit "avstängd" från adsens i flera år.
Men så fort kanalen är godkänd så kommer allting att rulla på som vanligt igen. Jag har prenumeranterna 5000+, men inte visningstimmarna + den där videon som inte är godkänd. Men den genererar prenumeranter än så länge och har över 600k visningar. Så det känns lite drygt att behöva ta bort den för att ens kunna få kanalen godkänd (utöver visningstimmarna som fattas).

Anledningen är att dom tycker viden är stulen från någon annan. Att jag alltså laddat upp någon annans material. Vilket är konstigt, för det är min bil i videon, jag som filmat den. Och dom som är medverkande finns kommenterade. Andra problemet är att man inte kan överklaga förrän man är en Youtube partner. Och för att bli Youtube partner måste man ha en godkänd kanal. Moment 22.
Får helt enkelt plocka ner den videon helt :/

Jag har inte 5000 prenumeranter, inte ens i närheten. Jag har än så länge inte ens fått ihop 100 följare. Visningstimmarna brukar hamna på 40-80 timmar per månad men nu verkar jag ha haft en liten svacka i oktober med bara 29 timmar. Fast jag håller inte på med Youtube för att tjäna pengar på det utan det är snarare något jag gör som en kul grej bara.
Citera
2021-11-04, 22:14
Medlem
Citat:
Jag har inte 5000 prenumeranter, inte ens i närheten. Jag har än så länge inte ens fått ihop 100 följare. Visningstimmarna brukar hamna på 40-80 timmar per månad men nu verkar jag ha haft en liten svacka i oktober med bara 29 timmar. Fast jag håller inte på med Youtube för att tjäna pengar på det utan det är snarare något jag gör som en kul grej bara.

Då spelar det ju ingen roll om ditt adsens konto har avaktiverats då man måste ha minst 1000 prenumeranter och även 4000 visningstimmar under en 12 månaders period för att ens få ha intäkter från Youtube
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in