Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nu är ju som sagt Lidbergs forskning inte helt okontroversiell, man kan nog hitta både det ena och det andra i huvudet på fö fullt normala människor.
Jag har hört talas om fallet Gage, man skulle kunna hävda att det är en viss skillnad på att få ett järnrör rakt igenom huvudet och att få en kraftig smäll i dito.
Det känns som man alltid ska skylla på nåt, är det inte elak pappa så är det en smäll i huvudet.
Lidberg är (var) väl inte helt okontroversiell varken när det gällde forskning eller åsikter. Men visst kan han ha en poäng med sitt resonemang.
Jag menar inte att Eklund är en modern motsvarighet till Gage, utan att kraftigt våld mot huvudet kan ge förändringar i personligheten.
Sen måste man skilja mellan förklaring till varför en människa gör som han gör och ursäkt till varför han gör som han gör.
Jag anser att Eklund har en psykisk störning, men det är inte samma sak som det juridiska begreppet "allvarlig psykisk störning". Man kan tänka sig att Eklund är en relativt lågbegåvad, personlighetsstörd (ex narcissistisk) person, med drag av pedofili och sexuell sadism. Han har nog en del att bära på i psyket, herr Eklund.
Tror dessutom att livstidsstraffet är gjutet, och naturligtvis med all rätt.