Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En absolut risk på 10 procent är tillräcklig för att beakta. Men då vill jag gärna ha någon hyfsat tydlig indikation på att den faktiskt är i det häradet. En absolut risk på 1 procent är inte värd att följa upp.
Om man läser mitt inlägg framstår det som jag tror att 10 procent av djurplågarna blir seriemördare. Riktigt så dum är jag inte. Menade 10 promille och denna siffra var givetvis bara ett exempel.
Jag förstår, men delar inte ditt resonemang.
Svenska seriemördare är en alldeles för liten population för att kunna dra några slutsatser, men om man kan påvisa att exempelvis 50 procent av alla svenska mördare har plågat djur eller blottat sig så tycker jag att det är en bra idé att försöka komma tillrätta med det beteendet. Ge alla som begår dessa brott vård istället för den klassiska dagsboten.
Detta även om de flesta blottare och djurmisshandlare aldrig kommer att döda en människa.
Ska jag vara helt ärlig tycker jag faktiskt att man ska beivra dessa beteenden, även utan detta samband.
Men om man kan visa att många som blir mördare börjar med detta tycker jag att argumenten för vård ökar ytterligare.