2008-07-21, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Någon som har Lennart Håårds artikel om mötet med Eklund? Finns i Aftonbladet plus.

http://rapidshare.com/files/131329419/artikel.pdf.html
Citera
2008-07-21, 13:55
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XspotterX
http://rapidshare.com/files/131329419/artikel.pdf.html
Thanks!
Citera
2008-07-21, 13:58
Medlem
Chrille Ps avatar
Det är möjligt och till och med troligt att det tidigare har avhandlats i denna jättetråd.

Rättpsykiatrin kom ju fram till att Anders Eklund inte lider av någon större psykisk störning, men nog måste det i så fall röra sig om något slags förståndshandikapp?

Anders Eklund låter ju synnerligen sinnesslö och verkar ha ungefär en 10-årings mentala kapacitet.
Citera
2008-07-21, 15:37
Bannlyst
Kort rättegång?

Har rättegången blivit betydligt snabbare än planerat eller har Dalarnas Tidningar fel i den här länken:
http://www.dt.se/brottsplats/article333071.ece
Citera
2008-07-21, 15:38
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Har rättegången blivit betydligt snabbare än planerat eller har Dalarnas Tidningar fel i den här länken:
http://www.dt.se/brottsplats/article333071.ece
Det verkar ha blivit klart tidigt.
Citera
2008-07-21, 15:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Man brukar inte göra scanningar av huvudet om man inte misstänker allvarliga blödningar i huvudet. Men att kraftigt våld mot huvudet kan påverka personligheten finns ett tydligt exempel på. Om man läser lite neuropsykologi brukar man börja med att läsa om Phineas Gage, som under mitten av 1800-talet vid en explosion fick ett järnrör genom huvudet. Han klarade sig men röret slog ut delar av frontalloben vilket fick effekten att Gage gick ifrån att ha varit en sympatisk, arbetsam järnvägsarbetare till att bli en våldsam, missbrukande man som dog i förtid.

Så det är inte otänkbart att en kraftig smäll mot Eklunds huvud skulle kunna ge en effekt att han skulle få svårare att hantera sina impulser. Däremot blir man inte pedofil och mördare av smällen mot huvudet. Sådana drag bör han haft innan, men smällen mot huvudet kan ha gjort att han inte längre lyckades stå emot den typen av impulserna.

Men det kommer visa sig under RPU. Om jag inte minns fel så har man en gång i tiden också genomfört en scanning av Sten Johanssons, aka Stenbergamannen, huvud och det visade sig att hans frontallober var så gott som helt borta.

Hittade en artikel om det i ett gammalt nummer av BRÅ.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=419&module_instance=12

Nu är ju som sagt Lidbergs forskning inte helt okontroversiell, man kan nog hitta både det ena och det andra i huvudet på fö fullt normala människor.
Jag har hört talas om fallet Gage, man skulle kunna hävda att det är en viss skillnad på att få ett järnrör rakt igenom huvudet och att få en kraftig smäll i dito.
Det känns som man alltid ska skylla på nåt, är det inte elak pappa så är det en smäll i huvudet.
Citera
2008-07-21, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM
Det verkar ha blivit klart tidigt.
Slutpläderingen heter det som avslutar hela rättegången.
Citera
2008-07-21, 16:10
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Slutpläderingen heter det som avslutar hela rättegången.
Jag vet och slutpläderingarna verkar också ha gått ganska snabbt. Jag har haft DT´s sida öppen sen nio.
Citera
2008-07-21, 16:22
Medlem
da-mans avatar
Var det någon som var på rättegången idag? Hade planerat för att ta mig dit men det blev inte av tyvärr. Får försöka ta mig dit på onsdag då det är våldtäkten i Sandviken.
Citera
2008-07-21, 16:30
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av da-man
Var det någon som var på rättegången idag? Hade planerat för att ta mig dit men det blev inte av tyvärr. Får försöka ta mig dit på onsdag då det är våldtäkten i Sandviken.
Är det ens värt att åka ner. Det blir antagligen lyckta dörrar.
Edit: Det är kanske inte lyckta dörrar då det handlar om våldtäkten.
Citera
2008-07-21, 17:12
Medlem
Tantaloras avatar
så osmakligt!

Han bad om ju om ursäkt och det tycker jag han ska ha heder för, säger Silbersky.

Så smaklöst - använda ett sånt ord! Vad pratar du om? Har Eklund trampat någon på tårna??

Visst vore det bra om Eklund hade heder - men tyvärr saknas det.
Och när Silbersky säger så undrar jag om han själv har heder.

Hm, lipa lite och be om ursäkt, vilket spel för galleriet. Säkert på order från advokaten himself.

Kör Eklundstilen. Vi vet ju hur den går
Citera
2008-07-21, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Han bad om ju om ursäkt och det tycker jag han ska ha heder för, säger Silbersky.

Så smaklöst - använda ett sånt ord! Vad pratar du om? Har Eklund trampat någon på tårna??

Visst vore det bra om Eklund hade heder - men tyvärr saknas det.
Och när Silbersky säger så undrar jag om han själv har heder.

Hm, lipa lite och be om ursäkt, vilket spel för galleriet. Säkert på order från advokaten himself.

Kör Eklundstilen. Vi vet ju hur den går

Ja Silbersky förnekar sig inte.
Likaså tyckte han att det "rörande" när Eklund bad om ursäkt.
Undrar om Silbersky skulle klara en sinnesundersökning prickfritt.
Han är verkligen oändligt slemmig denne Silbersky.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in