2017-01-07, 15:17
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Jag har kommit över en rejäl bit välmarmorerad entrecôte, till bra pris, som jag tänkte göra pastasås att frysa in av. Jag tänker mig en sådan där pastasås med kött, grädde, senap etc. Jag har inte lagat denna rätt sedan hedenhös tid, så jag har helt glömt bort proportioner och detaljer. Det finns ett antal olika recept på nätet, och just det gör att jag inte vet vilket recept som är det gottigaste.

Det jag minns…

Skär upp köttet i breda tunna stavar.
Fräs i panna.
Ta ur köttet ur pannan.
Tillsätt lite smör och fräs snabbt x mängd tomatpuré i pannan.
Tillsätt x mängd grädde samt lite smulad köttbuljongtärning eller fond.
Låt puttra en stund.
Tillsätt x mängd Dijonsenap samt y mängd krydda x (Dragon? Körvel? annan?).
Låt puttra tills det har gått ihop sig lite.
Tillsätt det frästa köttet med skyn och rör runt och låt puttra vidare tills det är klart.

Låter det vettigt? Behöver jag reda av med något?
Saknas det någon ingrediens? Hur mycket av senap, grädde etcetera jag ska använda? Utgå från 300 gram kött (eller välj mängd själv). Jag vet att vissa gillar att ha champinjoner och annat i rätten, men jag föredrar att bara ha kött och grädde och smaksättare (fast om ni envisas så tar jag emot förslag på variationer så klart).

Shoot!

Nu ville du ha kommentarer på pastasåsen, men är det inte lite synd att använda en så fin köttbit till detta?
Citera
2017-01-07, 15:20
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Kan ju vara att du kokat köttet för kort tid. När jag gör grytor med högrev etc, så får de koka minst 1½ timme innan det serveras.

Kokkött som högrev blir fel med både för kort och för låg tid. Om det kokar för kort blir det segt. Om för länge blir det torrt.

Kör låg temperatur, lång koktid, ta upp en bit då och då, ta ett snitt av den och smaka konsistensen. Då brukar det bli bra,
Citera
2017-01-07, 15:31
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Har blivit väldigt sugen på corned beef på sistone likt den jag käkat på mackor i USA. Är det i princip samma sak som säljs i konservburkar här i Sverige (som jag aldrig vågat prova)?

http://sevan.se/produkter/corned-beef/
Det säljs här och där i Sverige också. Har sett Corned Beef på Lidl och på Coop och i invandrarbutiker. Jag skulle dock inte rekommendera det.

Du betalar ett högt kilopris för blandade styckdetaljer av okänt ursprung som är så mycket sämre och dyrare än de köttbullar du lätt kan steka upp efter att ha köpt blandfärs i din lokala butik.
Citera
2017-01-07, 16:03
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Har blivit väldigt sugen på corned beef på sistone likt den jag käkat på mackor i USA. Är det i princip samma sak som säljs i konservburkar här i Sverige (som jag aldrig vågat prova)?

http://sevan.se/produkter/corned-beef/

Med lite tid och energi så verkar det inte väldigt avancerat att göra egen corned beef.

Hittade för en tid sedan ett recept som jag verkligen är sugen på att testa någon gång.
https://www.youtube.com/watch?v=hyfzzSxqbwE
Citera
2017-01-07, 16:16
Medlem
JustZlatans avatar
Vilket märke anses vara bäst mellan Risenta och Kungsörnen? Jag brukar köpa Risentas vetegroddar men funderar på om Kungsörnens vetegroddar är bättre, de är iaf dyrare än Risenta.
Citera
2017-01-07, 17:53
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Nu ville du ha kommentarer på pastasåsen, men är det inte lite synd att använda en så fin köttbit till detta?
Jo, på ett sätt, men samtidigt så blir det mycket trevligare med ett lite mörare och smakrikare kött i rätten, och köttet kostade ”bara” 150 kr/kg. 20-25 SEK per portion är en okej kostnad för mig.

Jag köpte dessutom två stora bitar, så jag har redan ätit några skivor av den ena tillagad på vanligt vis (här hemma) grillad i grillpanna. Mycket gott blev det =)
Citera
2017-01-08, 00:04
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Det säljs här och där i Sverige också. Har sett Corned Beef på Lidl och på Coop och i invandrarbutiker. Jag skulle dock inte rekommendera det.
Menar du skivad corned beef som i USA (att du hittat i Sverige) eller som den konservburken jag länkade till?
Citera
2017-01-09, 13:16
Medlem
JustZlatans avatar
Vad är det för skillnad på en kastrull och en gryta? Kan man tillaga potatis i en gryta som man gör i en kastrull?
Citera
2017-01-09, 13:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vad är det för skillnad på en kastrull och en gryta? Kan man tillaga potatis i en gryta som man gör i en kastrull?
Vad är det för slags tillagning du har i åtanke?
Citera
2017-01-09, 13:34
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vad är det för slags tillagning du har i åtanke?

Vanlig kokning av potatis.
Citera
2017-01-09, 13:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vanlig kokning av potatis.
Välj då en gryta eller kastrull fyll med vatten, salt och önskad mängd potatis, sen är det bara koka på tills de är av önskad konsistens.
Och vet du inte vilken som är vilket av gryta/kastrull, så är det lugnt, ta bara en som är rymlig nog för dina potatisar.
Lycka till!!!
Citera
2017-01-09, 16:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det är egentligen ingen annan skillnad än att grytan har två handtag som ser ut som öglor, ett på vardera sidan, medan kastrullen har ETT handtag som ser ut som ett långt skaft. De kan vara av samma material, t.ex. aluminium eller annan metall. Däremot är det ovanligt (vet inte ens om det förekommer) att en kastrull är av lera t.ex..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in