Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-28, 14:14
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htsolna08
Tänk köpa lite oxfile inför nyårsafton ska man köpa svenskt kött eller brasilianskt?

Köp Brasilianskt, de är oftast inte uppvuxna på kraftfoder och har erkänt bra kvalitet. Svenska kossor står för det mesta inomhus och äter soja.
Citera
2014-12-28, 15:51
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Köp Brasilianskt, de är oftast inte uppvuxna på kraftfoder och har erkänt bra kvalitet. Svenska kossor står för det mesta inomhus och äter soja.
Det är nog snarare tvärt om.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3490393
Citera
2014-12-28, 16:04
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är nog snarare tvärt om.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3490393

Intressant.

Jag har "tur" som köper allt mitt kött från en liten alternativbonde. Dyrt som fan, men gott och rent samvete så då blir det billigt ändå.
Citera
2014-12-28, 16:08
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Intressant.

Jag har "tur" som köper allt mitt kött från en liten alternativbonde. Dyrt som fan, men gott och rent samvete så då blir det billigt ändå.
Ja, jag gör som du, kostar extra men det smakar bättre både i kropp och själ.
Sedan är det ju trevligt att bonden får lite extra pengar med då de inte har det för fett.
Citera
2014-12-28, 19:34
Medlem
Iloveludas avatar
Hur fan gör ni som grillar året om? Har grillat en fläskfile som jag marinerat idag.
Minus 10 ute och har ingen möjlighet att se grillen genom fönstret.
Satte äggklockan på 5 minuter och kikat ut då.
Problemet är att några bitar blev svarta då olja från marinaden droppat ner i glöden och börjat brinna.
Om detta händer 1 min efter jag tittat ut så sker rätt mycket skada på 4 minuter.
Hur undviker ni det?
Några bra tips önskas.
Citera
2014-12-28, 19:53
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Hur fan gör ni som grillar året om? Har grillat en fläskfile som jag marinerat idag.
Problemet är att några bitar blev svarta då olja från marinaden droppat ner i glöden och börjat brinna.
Om detta händer 1 min efter jag tittat ut så sker rätt mycket skada på 4 minuter.
Hur undviker ni det?
Några bra tips önskas.

Att grilla är att stå vid grillen. Fixa lite rimliga kläder eller sluta grilla mitt i vintern.
Citera
2014-12-28, 20:29
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Att grilla är att stå vid grillen. Fixa lite rimliga kläder eller sluta grilla mitt i vintern.
Får väl bli kläd alternativet då.
Poängen med grillningen idag var mest att slippa suga ut värmen ur huset med köksfläkten under en längre tid när det är så här kallt vilket jag skulle fått göra om jag stekt istället.
Citera
2014-12-29, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Hur undviker ni det?
Några bra tips önskas.
Ett tips är ju att grilla köttet ordentligt genom att ha grillkolen/briketterna på ena sidan av grillen och när köttet fått en grillyta flytta köttet åt sidan så att det inte ligger direkt över glöden, indirekt grillning, och låta köttet där gå färdigt.

Mvh
Citera
2014-12-31, 10:07
Medlem
FatherFrosts avatar
Okej. Postade lite tidigare i denna tråd för ett tag sen. Nu är det dags ännu en gång. Lås oss säga att jag ska tillaga en fläskfilé. Som hjälpmedel har jag en köttermometer. Tillagnings tempen på en fläskfilé är väl 65 grader (medium rare?). Frågan är då. Ska jag ta ut köttet direkt då tempen visar 65 grader?
Citera
2014-12-31, 10:24
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatherFrost
Okej. Postade lite tidigare i denna tråd för ett tag sen. Nu är det dags ännu en gång. Lås oss säga att jag ska tillaga en fläskfilé. Som hjälpmedel har jag en köttermometer. Tillagnings tempen på en fläskfilé är väl 65 grader (medium rare?). Frågan är då. Ska jag ta ut köttet direkt då tempen visar 65 grader?
Jag tror man brukar räkna med att temperaturen stiger ett par grader efter man tagit ut det ur ugnen. För övrigt så rekommenderas väl allt fläskkött att köras till minst 70 grader?
Citera
2014-12-31, 10:27
Medlem
FatherFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag tror man brukar räkna med att temperaturen stiger ett par grader efter man tagit ut det ur ugnen. För övrigt så rekommenderas väl allt fläskkött att köras till minst 70 grader?

Aah. Jag hade som för mig att det var 65. Annars har jag också hör att man kan köra filén i typ c a 40 i ugn. (175 grader).
Citera
2014-12-31, 10:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss

Visst, om du vill käka snusstorra pappbitar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in