Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-14, 16:27
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag har salt och peppar, räcker det?
Jag gjorde hamburgare med enbart färs, salt&peppar igår, blev utmärkt
Citera
2014-12-14, 20:13
Medlem
Går det bra att frysa ner tillagad julskinka? Har tänkt att köpa en bit, tillaga och ha som pålägg. Går det bra att frysa i skivor eller blir det inte bra?
Citera
2014-12-14, 20:34
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 421
Går det bra att frysa ner tillagad julskinka? Har tänkt att köpa en bit, tillaga och ha som pålägg. Går det bra att frysa i skivor eller blir det inte bra?
Funkar hur bra som helst. Med fettrand kvar, håller den ca 3 månader i frysen, utan fettrand i ½-1 år eller längre i riktigt kall frys bara den är välpaketerad.
Citera
2014-12-15, 14:24
Medlem
Ratis avatar
Man känner sig som vanligt som en amatör (vilket man iof är) när man skriver i den här tråden. Men hur funkar det här med att frysa in bröd som gått över bäst före datumet, kan man ändå förvänta sig att det håller i ca ett år?
Kom över en hel ICA-kasse full med dagsgammalt matbröd och fikabröd för 20:- på ICA idag.
Citera
2014-12-15, 14:55
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Man känner sig som vanligt som en amatör (vilket man iof är) när man skriver i den här tråden. Men hur funkar det här med att frysa in bröd som gått över bäst före datumet, kan man ändå förvänta sig att det håller i ca ett år?
Kom över en hel ICA-kasse full med dagsgammalt matbröd och fikabröd för 20:- på ICA idag.
Kommer bli riktigt torrt med tiden.
Brödet frystorkas ju inne i påsen.
Och det finns till skillnad mot kött en massa luft i brödet mot vilket fukten strävar mot en utjämning. Det är därför du brukar ha en massa iskristaller i brödpåsen efter ett tag.
Citera
2014-12-15, 16:04
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kommer bli riktigt torrt med tiden.
Brödet frystorkas ju inne i påsen.
Och det finns till skillnad mot kött en massa luft i brödet mot vilket fukten strävar mot en utjämning. Det är därför du brukar ha en massa iskristaller i brödpåsen efter ett tag.

Det är just vad jag är orolig för. Speciellt med tanke på att det redan är utgånget bröd. Men någon månad får jag hoppas på att det håller.
Citera
2014-12-15, 16:36
Medlem
Ska ha råstekt potatis i ugn. Det enda jag har till är en 800g lunchkorv från Lidl, hur ska jag tillaga korven så att den passar till potatisen? Räcker det att steka eller ska jag göra något annat?
Citera
2014-12-15, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Funkar hur bra som helst. Med fettrand kvar, håller den ca 3 månader i frysen, utan fettrand i ½-1 år eller längre i riktigt kall frys bara den är välpaketerad.

Ok, tack för ditt svar .
Citera
2014-12-15, 18:38
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMet
Ska ha råstekt potatis i ugn. Det enda jag har till är en 800g lunchkorv från Lidl, hur ska jag tillaga korven så att den passar till potatisen? Räcker det att steka eller ska jag göra något annat?

Stekt falukorv med stekt potatis serverad med senap är en klassiker på långtradarfiken. :-) jag gillar falukorv i ugn. Skiva den en bit ner och fyll å med tomatsås, senap och ost. Gratinera 40minuter.
Citera
2014-12-16, 11:57
Medlem
TacoKryddmixs avatar
jag är sämst på att mängd beräkna...

Ska göra Cesarsallad till runt 50 pers... Hur mycket ska man räkna per person i vikt ungefär?
Sallad (Roman, tomat, lök) Vikt/person?
Kött vikt/person?
Dressing dl/person?
Citera
2014-12-16, 12:01
Medlem
Jag ska göra tatarbiff, någon som har ett schysst recept?
Citera
2014-12-16, 12:07
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag ska göra tatarbiff, någon som har ett schysst recept?

Viktigaste är att du får tag på färskt och välsmakande kött. Men på senare år har jag varit med om att få grovrivet och rostat bröd till, det gör sig bra tycker jag att få lite Crunch och så i köttet.
Annars är det vanliga äggula, kapris, rödlök osv...
Fransk senap och pepparot är gott med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in