Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-09-01, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Gör precis så samt lite ost på slutet.

Okej tack!
Citera
2014-09-01, 20:43
Medlem
Iloveludas avatar
När man steker Bacon Fläsk eller Isterband blir det alltid en seg beläggning kvar i botten på pannan som påminner om halvfrusen Sirap i konsistensen. Varför blir det så och kan man förhindra det på något sätt?
Citera
2014-09-01, 21:44
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
När man steker Bacon Fläsk eller Isterband blir det alltid en seg beläggning kvar i botten på pannan som påminner om halvfrusen Sirap i konsistensen. Varför blir det så och kan man förhindra det på något sätt?
Jag kör alltid mitt bacon och fläsk i ugnen faktiskt, varmluftsugn och grillen på, 200 grader kanske 10-12 minuter. Funkar bra. Annars vet jag inte, men störde mig också på det där på tiden jag pannstekte.
Citera
2014-09-01, 21:59
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag kör alltid mitt bacon och fläsk i ugnen faktiskt, varmluftsugn och grillen på, 200 grader kanske 10-12 minuter. Funkar bra. Annars vet jag inte, men störde mig också på det där på tiden jag pannstekte.
Låter som något jag måste testa. Hur är det med "Sprättandet" i ugnen? Stekning av fläsk innebär ju sannering av halva köket.
Citera
2014-09-01, 22:09
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Låter som något jag måste testa. Hur är det med "Sprättandet" i ugnen? Stekning av fläsk innebär ju sannering av halva köket.
Betydligt bättre i ugn tror jag, kör med bakplåtspapper på vanlig plåt, lägger skivorna med lite mellanrum. Tror inte du kommer bli besviken. Tänk bara på att det går jävligt fort när dom väl börjar bli klara! Ett par minuter för länge så är dom överkörda.
Citera
2014-09-02, 07:32
Medlem
Sedatives avatar
Hej! Om jag ska koka köttfond, kan jag ha torkad vitlök i ? Jag har ingen färsk.
Citera
2014-09-02, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Hej! Om jag ska koka köttfond, kan jag ha torkad vitlök i ? Jag har ingen färsk.

Ja absolut. Det kommer inte smaka likadant men du kan såklart använda det. På det hela taget tycker jag både torkad lök och vitlök är bra grejer att gå hemma, inte som ersättning för råvarorna utan som umamigivare.
Citera
2014-09-02, 08:19
Medlem
Citat:

Testa att köpa bättre bacon någon gång och stek på medelhög temperatur och lite längre istället. Det där du beskriver upplever jag bara med skitbacon.
Citera
2014-09-02, 13:00
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Kan man göra pulled chicken på bröstfil'e?
Citera
2014-09-02, 17:54
Medlem
La precis ner lite bacon i stekpannan. Baconen är väl typ 2 veckor gammal kanske?

Iaf så reflekterade den grönt under spislampan? Vart lite WTF, men såg inget grönt om jag tog bort den under direkt ljus, så antar det har något med refklektionen eller dyl att göra? Bacon ska väl så vitt jag vet gå att äta "rå" och dessutom ska jag steka den.

Visst borde det vara lugnt? Tänkte bara dra en sista koll utifallatt här, incase det är känt problem med cancerbacon eller dylikt!
Citera
2014-09-02, 18:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
La precis ner lite bacon i stekpannan. Baconen är väl typ 2 veckor gammal kanske?

Iaf så reflekterade den grönt under spislampan? Vart lite WTF, men såg inget grönt om jag tog bort den under direkt ljus, så antar det har något med refklektionen eller dyl att göra? Bacon ska väl så vitt jag vet gå att äta "rå" och dessutom ska jag steka den.

Visst borde det vara lugnt? Tänkte bara dra en sista koll utifallatt här, incase det är känt problem med cancerbacon eller dylikt!

Bacon och en del andra liknande varor (tex skinka/kassler mm) kan få en lätt grönskimmrande yta, ung som olja på vatten, det är inet farligt utan har med saltnings och rökningsprocessen att göra.

Bacom som är rökt går bra att äta rått, men nuförtiden så är väldigt mycket av baconet inte rökt utan bara sprayat med rökarom så se till att hålla koll på det tex så är dyra märken som Scan och Lithells (som även gör ICA och Änglamark bacon) INTE rökt, Tulip (som även gör lågprisbacon som bla Willys, Coop Xtra och en del av Lidls) däremot är rökt.
Citera
2014-09-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Bacon och en del andra liknande varor (tex skinka/kassler mm) kan få en lätt grönskimmrande yta, ung som olja på vatten, det är inet farligt utan har med saltnings och rökningsprocessen att göra.

Bacom som är rökt går bra att äta rått, men nuförtiden så är väldigt mycket av baconet inte rökt utan bara sprayat med rökarom så se till att hålla koll på det tex så är dyra märken som Scan och Lithells (som även gör ICA och Änglamark bacon) INTE rökt, Tulip (som även gör lågprisbacon som bla Willys, Coop Xtra och en del av Lidls) däremot är rökt.
Tack! Även om jag läste inlägget efter jag konsumerat denna himmelska bacon så är jag dig tacksam för ett utförligt svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in