Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-09, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
för 8-10år sen hade jag en oljefritös och fick bra resultat med rapsolja, igår fick jag hem en ny fritös så tänkte göra det enkelt å köra med raps nu igen men gick inge vidare, oljan har en distinkt lukt och smaksätter maten både lökringarna och pommes smakade skumt

Otur eller är det nåt med själva oljan som är problemet?

https://www.zeta.nu/produkter/rapsolja-d-vitaminberikad/

Kolla vad du har för temperatur på oljan. Jag hade två fritöser, den blev godare i den som var billig. Först fattade jag inte varför det inte blev gott i den dyra fritösen, sedan kollade jag temperaturen. Den dyra låg 75 grader fel. Jag minns inte om det var för mycket eller för lite, men efter att jag ändrat till rätt temperatur så funkade bägge lika bra.
Citera
2020-04-09, 05:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Googla "fritös kallpressad rapsolja", varmpressad är att föredra till fritöser.
Jo, men dels är den inte felaktigt framställd, dels ska man inte använda kallpressad olja när man friterar.
Citera
2020-04-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jo, men dels är den inte felaktigt framställd, dels ska man inte använda kallpressad olja när man friterar.

Har du gjort en kontrollmätning med termometer?
Citera
2020-04-09, 12:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Har du gjort en kontrollmätning med termometer?
När jag friterat menar du? Det har hänt.
Citera
2020-04-09, 13:04
Medlem
Citat:
När jag friterat menar du? Det har hänt.

Jag menar på oljan. Om du ställer in temperaturen med en ratt så kan två likadana apparater ge olika temperaturer. Jag hade som tidigare sagt en som låg 75 grader fel. Det gäller både fritöser och ugnar. Det kan vara bra att kontrollmäta om man inte får förväntat resultat.

Det är ju inte så att man märker någon större skillnad när man håller på och friterar. Däremot kan det bli skillnad på smaken. Sedan kan du ju fått en dålig olja också, jag tar för givet att du kollat datummärkningen på oljeflaskan?

Jag köper en del ovanligare oljor och det är inte ovanligt att man hittar gammal olja i butiken.
Citera
2020-04-09, 13:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Jag menar på oljan. Om du ställer in temperaturen med en ratt så kan två likadana apparater ge olika temperaturer. Jag hade som tidigare sagt en som låg 75 grader fel.
Jag friterar i kastrull.
Citera
2020-04-09, 13:42
Medlem
Asmodeusvults avatar
Tjejen har införskaffat en fritös som inte använder olja utan varmluft.

Någon som har tips på hur man kan få exempelvis pommes frites att åtminstone påminna om dito friterade på vanligt vis?
Citera
2020-04-09, 14:34
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Någon som har tips på hur man kan få exempelvis pommes frites att åtminstone påminna om dito friterade på vanligt vis?

Olika air fryers ger olika resultat. Men man ska gärna ha i lite olja ändå för att få dem bra. Sedan kan man blötlägga dem innan för att få ut stärkelsen. Testa även att förkoka dem något i kastrull eller t.om. testa att dubbelbaka dem.

https://www.youtube.com/watch?v=aphp36mcuK0

https://recipes.eu1.phsdp.com/sv-SE/krispiga-vaffel-pommes-frites-55f1fb3a7ef63a39650de753a2dce037.html
Citera
2020-04-09, 14:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

1: Sälj skräpet
2: Köp en riktig fritös

Dom där grejerna är inte fritöser, dom är glorifierade varmluftsugnar, du kommer aldrig få ett resultat liknande var du får i en fritös.
Citera
2020-04-09, 17:05
Medlem
Citat:
Jag friterar i kastrull.

Läsförståelse är inte så lätt. Ber om ursäkt. Om du inte har en ny spis/termometer så bör ju inte temperaturen spela roll. Ska läsa allt en gång till senare och se vad ni kommit fram till. Om ni inte hittat något annat fel så var det väl helt enkelt en dålig batch. Sånt händer.
Citera
2020-04-09, 17:40
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
för 8-10år sen hade jag en oljefritös och fick bra resultat med rapsolja, igår fick jag hem en ny fritös så tänkte göra det enkelt å köra med raps nu igen men gick inge vidare, oljan har en distinkt lukt och smaksätter maten både lökringarna och pommes smakade skumt

Otur eller är det nåt med själva oljan som är problemet?

https://www.zeta.nu/produkter/rapsolja-d-vitaminberikad/
När jag friterar köper jag alltid den ljusaste billigaste oljan butiken har. Blir alltid bra!
Ju mer färg oljan har desto mer bismak tycker jag det blir.
Citera
2020-04-09, 19:41
Medlem
Sereenas avatar
Enda skillnaden på "frityrolja" och "matolja" är att dom tillsatt antiskum medel i frityroljan (och att den ofta är mycket dyrare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in