Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-30, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Gjorde en ragu bolognese eller vad man ska kalla det. Långkok i gjutjärnsgryta i ugnen. Smaken blev bra men köttet väldigt torrt. Det föll isär väldigt lätt, men var torrt. Har jag kört för länge eller för kort? Tror det var i ugnen ca 5-6h, enligt receptet skulle det tillagas 4-5h. Köttet i fråga var högrev. Har haft liknande upplevelser med pulled pork, att det blivit torrt och lite ”segt” att tugga trots att det faller isär bra.

Kan det vara så att köttet är för magert? Skär du bort fett? Hur mycket fett (olivolja eller smör?) tillsätter du i övrigt?
Citera
2019-09-30, 21:10
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Kan det vara så att köttet är för magert? Skär du bort fett? Hur mycket fett (olivolja eller smör?) tillsätter du i övrigt?
Det var detta recept jag följde: http://www.taframdetbasta.com/recept/ragu-bolognese/

Är ganska mycket fett med tanke på sidfläsket som också är med i grytan. Högreven hade en hel del fett insprängt och jag tog inte bort något av det. Upplevde att fettet från högreven hade smält och försvunnit ut i resten av grytan, att det var det som gjorde det torrt, då det bara lämnade köttfibrerna kvar. Därför jag misstänker att jag kan ha kört det för länge, men vet inte hur det funkar. När man steker en bit kött kan det ju lätt bli för överkört, men långkok tänker man ska bli mörare ju längre man kokar det, men kanske har missuppfattat detta? Kanske finns en maxtid även för långkok? Jag körde på 125 grader i ugnen.
Citera
2019-09-30, 21:15
Medlem
Citat:
Det var detta recept jag följde: http://www.taframdetbasta.com/recept/ragu-bolognese/

Är ganska mycket fett med tanke på sidfläsket som också är med i grytan. Högreven hade en hel del fett insprängt och jag tog inte bort något av det. Upplevde att fettet från högreven hade smält och försvunnit ut i resten av grytan, att det var det som gjorde det torrt, då det bara lämnade köttfibrerna kvar. Därför jag misstänker att jag kan ha kört det för länge, men vet inte hur det funkar. När man steker en bit kött kan det ju lätt bli för överkört, men långkok tänker man ska bli mörare ju längre man kokar det, men kanske har missuppfattat detta? Kanske finns en maxtid även för långkok? Jag körde på 125 grader i ugnen.

Det låter jättekonstigt. Kött på extrapris? Har det varit fruset, i så fall hur länge?
Citera
2019-09-30, 21:18
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Det låter jättekonstigt. Kött på extrapris? Har det varit fruset, i så fall hur länge?
Nja tror ej det varit fruset, låg i vanliga köttdisken. Märket var "Smak av Gotland" som jag haft bra erfarenhet av förut.
Citera
2019-09-30, 21:23
Medlem
Citat:
Nja tror ej det varit fruset, låg i vanliga köttdisken. Märket var "Smak av Gotland" som jag haft bra erfarenhet av förut.

Då har jag inget bra svar. Jag har råkat ut för liknande, men då har det varit jätteskumma bitar från Matdax som har varit misstänkt billiga. Jag är inte jätteimponerad av Smak av Gotland, men det brukar inte vara jättedåligt heller.
Citera
2019-09-30, 21:25
Medlem
Citat:

Möjligen kan djuret ha varit extremt stressat, det har jag hört kan ge torrt kött. Men det är bara en vild gissning.
Citera
2019-10-01, 19:36
Medlem
Hur förvarar man potatis bäst?

Hur förvarar man morötter bäst?

Hur förvarar man äpplen bäst?

i lägenhet Då, har inte tillgång till jordkällare el dylikt.
Citera
2019-10-01, 19:53
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteEljest
Hur förvarar man potatis bäst?

Hur förvarar man morötter bäst?

Hur förvarar man äpplen bäst?

i lägenhet Då, har inte tillgång till jordkällare el dylikt.

Kylskåp. 4-8 grader. Se till att de inte blir för fuktiga.
Citera
2019-10-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Kylskåp. 4-8 grader. Se till att de inte blir för fuktiga.
Känns som ett kasst svar från nån utan riktig koll.

Någon annan?

Bena gärna ut matvarorna för sig.
Citera
2019-10-02, 06:24
Medlem
Stenad-af-Ograss avatar
Citat:
Nej!

Om jag räknat ut rätt så blir halva diametern på formen ett fjärdedels recept.

Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Nej riktigt så enkelt är det inte. Arean i 24cm springform blir 4 gånger så stor som i en 12cm springform. Så du får dela receptet på 4 för att det ska stämma. Sen får du ju även tänka på tiden i ugnen (om det ska in i ugnen såklart) att den kommer att bli förkortad och kanske också sänka temperaturen lite.

Citat:
Jag tänkte lite till. Är det till exempel någon slags paj så stämmer det inte heller med en så enkel uträkning. Det går åt mer pajdeg och mindre fyllning. Uträkningen är inte riktigt lika enkel och beroende av (pajskalets tjocklek (försumbart)) och kantens höjd. Även om man antar att formen är en rak cylinder och antar att pajdegens tjocklek är nära noll.

Botten och eventuellt lock har vid en halvering av diametern en åtgång på en fjärdedel. Omkretsen däremot minskar ju bara med hälften. Man bör alltså veta hur stor del av degen som går åt till botten respektive kant om man ska räkna noga.

Om vi antar att det skall tillverkas klassiska pajer med äppelfyllning och gallerlock med 3 cm hög kant så får vi följande:

Ungefär ett tredjedels recept med pajdeg går åt om du minskar diametern från 24 till 12 cm. Ju mindre pajen blir desto större är andelen pajdeg. Om vi för enkelhetens skull antar att pajdegen är mycket tunn så är det fjärdedels recept som gäller för fyllningen.

Det här kanske är petitesser om man ska baka en paj, men anta att du ska baka 100 st, då är det en fördel att kunna lite enkel matematik.
Det är kladdkaka jag i första hand tänkter på, hur bör man justera tid och temperatur isf?
Citera
2019-10-02, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenad-af-Ogras
Det är kladdkaka jag i första hand tänkter på, hur bör man justera tid och temperatur isf?

Först vill jag tacka för att jag fick tänka efter och friska upp mina mattekunskaper, det var jättekul!

När det gäller tid och temperatur i ugnen skulle jag testa att höja temperaturen 25 grader och halvera tiden. Men det är bara en gissning.
Citera
2019-10-02, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteEljest
Känns som ett kasst svar från nån utan riktig koll.

Någon annan?

Bena gärna ut matvarorna för sig.

Morötter förvaras bäst avblastade i en plastpåse vid 1 grad
Potatis i en papperspåse vid 5,5 grader
Äpplen förvaras bäst vid 4 grader och inte tillsammans med andra grönsaker eftersom de avger gaser. Det är också bra att äpplena inte ligger mot varandra, om en ruttnar så sprider det sig då inte lika lätt.

Jordkällare är dock oöverträffat. Jag köpte en gång morötter mitt i sommaren och slängde dessa med blast och allt i en balja i källaren. Sedan glömde jag bort dessa och hittade dem ett par veckor senare när jag städade. De var fortfarande krispiga, helt otroligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in