Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-13, 23:47
Medlem
Gustavoss avatar
Tjena,
Har kokat en vildfond idag, på benen från en hjortkalv jag fick äran att köpa av en jägare jag känner.
Kan jag använda fonden till rätter jag är van att laga ex boeuf bourgignon, rödvinsås etc eller ska jag uteslutade använda den i rätter som ska ha viltfond i sig? Några förslag på rätter isåfall?
Citera
2019-02-14, 18:42
Medlem
Jag gjorde ett långkok på rostbiff igår kväll o hade i ugnen över natten 80'. Sen hann jag inte mer innan jag stack till jobbet idag och glömde grytan på spisen (avstängd.) Det är en rejäl Kockumsemaljgryta i gott skick med lock på. Är maten skräp av att ha stått så i 12 timmar? Ingredienser i grytan bla äpplen och lök.

Har satt in den i ugnen igen på 125' i väntan på svar.
Citera
2019-02-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Tjena,
Har kokat en vildfond idag, på benen från en hjortkalv jag fick äran att köpa av en jägare jag känner.
Kan jag använda fonden till rätter jag är van att laga ex boeuf bourgignon, rödvinsås etc eller ska jag uteslutade använda den i rätter som ska ha viltfond i sig? Några förslag på rätter isåfall?
Går utmärkt till boeuf bourgignon, fast det är klart det kommer smaka annorlunda.
Citera
2019-02-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Futurist
Jag gjorde ett långkok på rostbiff igår kväll o hade i ugnen över natten 80'. Sen hann jag inte mer innan jag stack till jobbet idag och glömde grytan på spisen (avstängd.) Det är en rejäl Kockumsemaljgryta i gott skick med lock på. Är maten skräp av att ha stått så i 12 timmar? Ingredienser i grytan bla äpplen och lök.

Har satt in den i ugnen igen på 125' i väntan på svar.

Det bör inte vara något som helst problem. Tumregeln är att om det luktar och smakar okej så är det okej.
Citera
2019-02-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Det bör inte vara något som helst problem. Tumregeln är att om det luktar och smakar okej så är det okej.
Tack!
Citera
2019-02-16, 07:51
Medlem
janne3196s avatar
Tja, jag har revbensspjäll som jag tänkt köra i ugn. Hur gör jag för att de ska bli goda?

Ja hörde att man ska marinera köttet, att det nästan är ett måste?
Citera
2019-02-16, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3196
Tja, jag har revbensspjäll som jag tänkt köra i ugn. Hur gör jag för att de ska bli goda?

Ja hörde att man ska marinera köttet, att det nästan är ett måste?

Mnja, det viktiga är tillagningstid kombinerat med temperatur. Marinader kan hjälpa till att krydda och göra köttet mörare. Kiwi i marinaden bryter ner enzymer.

Så här brukade jag göra (innan jag började med sous-vide):

Sjud en till ett par timmar i saltat vatten tills det börjar bli färdigt. Rulla i kryddor eller bbqsås. Bränn av i ugnen så du får en bra stekyta. Att förkokta är underskattat, helt suveränt på sommarens grillfester, speciellt om man har dålig koll på temperaturen på utegrillen.

Jag kokar min bbq-sås själv. Började med det när jag käkade LCHF. En sås som fick sin rökighet av hårdrökt finskt fläsk och sötman från Coca-Cola zero.
Citera
2019-02-16, 17:04
Medlem
.diyus avatar
Håller på och göra rotmos (kålrot, potatis och morötter) och undrar inför framtiden vilka andra rotfrukter är goda att slänga in?
Palsternacka tex? Ju fler desto bättre? 🙄😂

Kan säga att jag är helt bortkommen på rotfrukter och köpte kålroten på måfå... ska köpa lite mer och varierande rotfrukter har jag tänkt och kanske ugnsrosta tex sötpotatis. Om jag kokar lär det bara bli rotmos (inte sötpotatis såklart det smakar vidrigt kokt...). Steka gillar jag inte, stekt potatis tex smakar inte bra!

Såg en tråd om picklad rättika så det ska jag testa också den kan man inte koka eller?

Får leta reda en guide på rotfrukter känner jag nu när jag läser igenom inlägget haha.
Citera
2019-02-17, 15:53
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .diyu
Håller på och göra rotmos (kålrot, potatis och morötter) och undrar inför framtiden vilka andra rotfrukter är goda att slänga in?
Palsternacka tex? Ju fler desto bättre? 🙄😂

Kan säga att jag är helt bortkommen på rotfrukter och köpte kålroten på måfå... ska köpa lite mer och varierande rotfrukter har jag tänkt och kanske ugnsrosta tex sötpotatis. Om jag kokar lär det bara bli rotmos (inte sötpotatis såklart det smakar vidrigt kokt...). Steka gillar jag inte, stekt potatis tex smakar inte bra!

Såg en tråd om picklad rättika så det ska jag testa också den kan man inte koka eller?

Får leta reda en guide på rotfrukter känner jag nu när jag läser igenom inlägget haha.
Tycker att palsternacka gör varken till eller från. Rotselleri, rovor, rättika m.m. mer aromatiska gör en del i moset.
Sötpotatis vill jag inte ha i en vanlig rotmos, men visst - kanske addera rödbeta också?
Ska det bli mos så spelar inte tillredningsform någon nämnvärd roll, sikta på bra=färska råvaror.

Citat:
Jag kokar min bbq-sås själv. Började med det när jag käkade LCHF. En sås som fick sin rökighet av hårdrökt finskt fläsk och sötman från Coca-Cola zero.
Är det inte bättre att hälla ner aspartam eller annan etylglukos direkt istället för läsk?
Senast redigerad av GoUoD 2019-02-17 kl. 15:56.
Citera
2019-02-17, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD

Är det inte bättre att hälla ner aspartam eller annan etylglukos direkt istället för läsk?

Egentligen är det nog melass man ska ha. Colan funkar utmärkt som substitut. Om jag lagade till denna sås varje dag skulle jag kanske försöka med att byta ut colan mot något billigare. För mig blir det ett par gånger per sommar och då spelar det ju ingen roll.
Citera
2019-02-17, 23:12
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Egentligen är det nog melass man ska ha. Colan funkar utmärkt som substitut. Om jag lagade till denna sås varje dag skulle jag kanske försöka med att byta ut colan mot något billigare. För mig blir det ett par gånger per sommar och då spelar det ju ingen roll.
Melass är socker, således fungerar väl inte det i LCHF?
Aspartam är sötningsmedlet i coca-cola zero om jag inte missminner mig.

Om det bara är den minimala sötningen du är ute efter, och lever enligt LCHF så rekommenderar jag att du odlar stevia, det är en raket-växt med enorm sötma.

Roligt att odla i vilket fall, och priset faller långt ifrån en flaska läsk, med rätt kontakt: https://www.foreningensesam.se/
Citera
2019-02-18, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Melass är socker, således fungerar väl inte det i LCHF?
Aspartam är sötningsmedlet i coca-cola zero om jag inte missminner mig.

Om det bara är den minimala sötningen du är ute efter, och lever enligt LCHF så rekommenderar jag att du odlar stevia, det är en raket-växt med enorm sötma.

Roligt att odla i vilket fall, och priset faller långt ifrån en flaska läsk, med rätt kontakt: https://www.foreningensesam.se/

Sov du på svenskalektionerna?

Jag skrev att colan används som substitut för melass. Melass smakar inte enbart sött.

Jag vet mycket väl vad stevia är och hur det används. Jag brukade köpa det redan när det stod "avsett endast för hudvård" på burkarna. Jag sade också att priset är irrelevant, vad är det du inte fattar?
Senast redigerad av billingvar 2019-02-18 kl. 15:09. Anledning: Grammatik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in