Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-26, 17:31
Medlem
pederastens avatar
fräs finhackad lök och vitlök. ha i spenaten och rör om, grönsaksbuljong på.
låt koka ett litet tag, smaka av med paprikapulver, muskot, vitpeppar och salt. red med grädde.
ät med kokt ägghalva.
Citera
2012-06-26, 18:10
Medlem
Evilyns avatar
Helt plötsligt fick jag 8 liter jordgubbar..
Jag är helt tom i skallen och pallar inte äta upp allihop som de är.. Vad kan jag göra för kul?
Citera
2012-06-26, 19:40
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lydiki
Tänkte göra pulled pork efter detta recept http://kryddburken.se/2010/06/07/pulled-pork-recept-pa-en-dragen-gris/

Men byta ut tony's krydda mot grillkrydda+cayennepeppar, och harissapasta mot chipotlepasta, det borde väl gå bra.
Angående vitlök solo, hur många klyftor borde motsvara 1 sån där?
Frågan jag tänkte mest på var om man kan ha i den ännu längre in 5-7 timmar, kanske 10h på 125 grader, eller ännu längre? Tänkte om man lägger på den runt 4 inatt när man lägger sig så är den klar typ 13h senare, kanske på ca 100grader? Så lägger man lite vatten där runt 4, sen får min flickvän slänga på mer när hon kliver upp till jobbet (mer vatten såklart)

edit: och rapsolja ist för olivolja lär väl gå bra?
Sen så om ni har något mer som ni tycker är viktigt för att göra en bra pulled pork så säg gärna
ja, dom kryddorna kan du byta ut efter tycke och smak. paprikapulver, spiskummin och senapspulver brukar också användas exempelvis. sen tycker jag man ska ha liquid smoke om man inte gör sånt här i en eldad grill.

1 solo är väl ca 4 vitlöksklyftor.

tiden vet jag inte om det händer så mycket efter 7 timmar. jag har kört på 6 timmar i 125 och då har köttet fallit isär väldigt lätt. om du ska köra det längre är det nog bra att lägga det i en stekpåse så det inte riskerar att torka.

oljan tycker jag är helt överflödig. enklare att bara gnida in kryddorna direkt i köttet.
http://i43.tinypic.com/2u5qdyq.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Jag är helt tom i skallen och pallar inte äta upp allihop som de är.. Vad kan jag göra för kul?
sylt?

Citat:
Ursprungligen postat av buddyjolly
Pork butt? Har letat men kan inte hitta vad det heter på svenska eller vad man kan ersätta den med.
Tänkte försöka göra en "Puerto Pibil" även kallad för "Cochinita Pibil"

Mvh.
det är grisbog.
Senast redigerad av stillton 2012-06-26 kl. 19:47.
Citera
2012-06-26, 20:14
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton

det är grisbog.

Fel, Det är fläskkarré.
Citera
2012-06-26, 22:53
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safadinho
Fel, Det är fläskkarré.
ja, det verkar stämma. hade för mig det hette pork shoulder, men har nog blandat ihop det.
Citera
2012-06-27, 08:49
Medlem
Annars passar ju babyspenat perfekt i en sallad, t ex med chevreost och valnötter.
Citera
2012-06-27, 12:36
Medlem
pederastens avatar
om man ska baka sidfläsk/fläsksida i ugn. är det bättre att använda färdigrimmat fläsk eller orimmat?
Citera
2012-06-27, 17:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
om man ska baka sidfläsk/fläsksida i ugn. är det bättre att använda färdigrimmat fläsk eller orimmat?

Rimmat kanske kan tendera att bli lite salt (men jag skulle kört på det), men skräl lite små x skålor i svålen och hoppas på det bästa. dra ner på saltet i såsen istället så går det nog bra, salta efteråt är ju inte nåt problem vid bordet. men jag skulle kört på det, typ en sånhär http://www.recept.nu/jonas_dahlbom/varmratter/kott/rimmat_sidflask_med_fankal__rosmarin_och_vitlok/

men jonas visar inte rutmönstret...
Citera
2012-06-27, 17:53
Medlem
pederastens avatar
jag syltade precis tomater. när jag kokade ihop lagen så blev de halva vitlökssklyftorna alldeles knallgröna till stora delar, en så klar blågrön färg att det nästan såg konstgjort ut.

jag hade kokat det i en aluminiumkastrull i rödvinsvinäger.

vad beror det här på?

jag har sett samma färg nån gång när jag inte diskat ur min vitlökspress på nån dag.
Citera
2012-06-27, 18:10
Medlem
pederastens avatar
nu hittade jag:

http://matmolekyler.taffel.se/2010/11/05/vitlok-alskad-stinkbomb/

Citat:
Gammal vitlök kan också bli oaptitligt grönblå under vissa förhållanden. Samma föreningar som ger vitlöken dess smak kan också ge den en märklig blågrön nyans. Ämnet som ligger bakom är ett pyrrolpigment, en kemisk släkting till klorofyll. Färgämnet är, precis som klorofyll, helt ofarligt. Ämnet som ger upphov till reaktionen heter isoallin och bildas när vitlök förvaras kallt i flera veckor.Om du har vitlök i ett skafferi, där temperaturen varierar över året, kommer du att märka att missfärgningen sker oftare om vintrarna. Problemet är vanligast med kinesisk vitlök av vissa sorter och accentueras av sur miljö som orsakas av vinäger eller ättika.
Citera
2012-06-27, 18:50
Medlem
Masterkrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn

Marmelad/sylt.
Sorbet/Glass
Ät som dom är med gräddmjölk/glass
Kasta på fåglar/jobbiga barn.
Citera
2012-06-27, 20:53
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkrabban
Marmelad/sylt.
Sorbet/Glass
Ät som dom är med gräddmjölk/glass
Kasta på fåglar/jobbiga barn.

Marmelad - palla.
Glass - Bra idé!
Äta som de är - det har jag gjort så det nästan rinner ur öronen.
Kasta på barn - Hahahahaha! Skitbra idé!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in