9 401 besökare online
858 139 medlemmar • 45 867 500 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Mat, dryck & tobak > Matlagning och metoder
Svara på ämne
Ämnesverktyg
sokiplast
Medlem
Hur får jag vita bönor mjuka? Trots 2 dygn blötläggning och 3 timmar kokning är dom inte alls lika mjuka som dom bönor i tomatsås man kan köpa på burk.
[05:25:32] Blalotus [~u797673@user.flashback.org] has joined #flashback
[05:25:53] <Blalotus> Jag är boeglotus!
[05:25:56] Blalotus [~u797673@user.flashback.org] has quit IRC: Remote host closedtheconnection

helpantad
Medlem
helpantads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugo91
Tjena!

Har tänkt fylla en fläskfilé och enligt receptet ska det vara i soltorkade tomater. Går det bra att skära och köra i vanliga tomater i filén?

Tack
Nej det går inte alls!
Hoppa över tomaten om du inte har den, det är inte så att det är en förutsättning för receptet att den är med...
Vanlig tomat ersätter på intet sätt soltorkad, släng i något annat istället; oliver eller jalapenos kanske. Vad skall du fylla den med för övrigt?

dePaul
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Hur får jag vita bönor mjuka? Trots 2 dygn blötläggning och 3 timmar kokning är dom inte alls lika mjuka som dom bönor i tomatsås man kan köpa på burk.
Risken är att de tyvärr är för gamla. Då hjälper i stort sett ingenting.

~Paul~

dePaul
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Nej det går inte alls!
Hoppa över tomaten om du inte har den, det är inte så att det är en förutsättning för receptet att den är med...
Vanlig tomat ersätter på intet sätt soltorkad, släng i något annat istället; oliver eller jalapenos kanske. Vad skall du fylla den med för övrigt?
Håller med om att det inte går att slänga in färska tomater som de är men knepet är att köra dem i ugn tills de skrumpnar och torkar ut till den grad man önskar. Sedan är det bara att salta på dem, eventuellt en nypa socker samt fylla fläskfilén på sedvanligt sätt. Tänk på att det krävs ganska stora mängder tomater om man tänker följa denna metod. Volymen minskar nämligen drastiskt i samband med torkning i ugn.

~Paul~

PS Glömde nämna att tomaterna självklart bör delas för att undvika explosion .
Senast redigerad av dePaul 2012-05-26 kl. 16:22. Anledning: Ett tillägg

MuLi
Medlem
http://www.rydbergs.se/produkter.asp...ageID=22&sId=2
Undrar var man kan köpa sådana? Eller kanske någon vänlig själ som har ett recept och vill dela med sig?=)

irrbloss
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuLi
http://www.rydbergs.se/produkter.asp...ageID=22&sId=2
Undrar var man kan köpa sådana? Eller kanske någon vänlig själ som har ett recept och vill dela med sig?=)
Testa blanda creme fraiche, majonnäs, sweet chili och tärnad kyckling. Mer creme fraiche än majonnäs.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=968513

PeterParker84
Medlem
En fråga som jag grunnat på länge.

Åt för några år sen en alldeles underbart god fiskrätt på restaurang, rödspätta med hollandaise, potatis och sparris. Det som stod ut var sparrisen! Jag hade innan inte gillat denna grönsak, främst pga skolmatsalens överkokta slemmiga sparrissoppa som serverades titt som tätt men detta besök fick mig att ändra synsätt totalt. Deras sparris var fantastiskt god, den var inte kokt utan stekt och var liksom krispig men ändå inte rå!

Sen det besöket har jag avgudat sparris, dock blir det alltid en besvikelse när jag försöker mig på själv, vet ej hur jag ska tillaga den. Har prövat både hög värme och låg värme, både färsk, tinad och fryst. Det blir antingen för rått eller för mjukt. Får aldrig till mellantinget. Vällagad men krispig. Hur gör man dem "stekta" men inte mjuka?
/Peter

undervattenfisk
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterParker84
En fråga som jag grunnat på länge.

Åt för några år sen en alldeles underbart god fiskrätt på restaurang, rödspätta med hollandaise, potatis och sparris. Det som stod ut var sparrisen! Jag hade innan inte gillat denna grönsak, främst pga skolmatsalens överkokta slemmiga sparrissoppa som serverades titt som tätt men detta besök fick mig att ändra synsätt totalt. Deras sparris var fantastiskt god, den var inte kokt utan stekt och var liksom krispig men ändå inte rå!

Sen det besöket har jag avgudat sparris, dock blir det alltid en besvikelse när jag försöker mig på själv, vet ej hur jag ska tillaga den. Har prövat både hög värme och låg värme, både färsk, tinad och fryst. Det blir antingen för rått eller för mjukt. Får aldrig till mellantinget. Vällagad men krispig. Hur gör man dem "stekta" men inte mjuka?
/Peter
jag brukar linda bacon runt och steka eller grilla på skithög värme men inte så mycket smör så det blir kokt, och det brukar bli krispigt och fint

constant
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterParker84
Vällagad men krispig. Hur gör man dem "stekta" men inte mjuka?
/Peter
Koka som man ska, kanske något kortare tid, kyl i kallt vatten, och fräs sedan snabbt i stekpanna.

spruxer
Medlem
spruxers avatar
Frågor om fett..

Absorberas mycket av oljan när man gör t.ex potatisklyftor i ugn av potatisen?
Oxiderar något av fettet i ugnen vid tillagning?

rayravioli
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruxer
Frågor om fett..

Absorberas mycket av oljan när man gör t.ex potatisklyftor i ugn av potatisen?
Oxiderar något av fettet i ugnen vid tillagning?

Visst absorberar potatisen fett. Det är på så sätt som den får fin yta. Hur mycket vågar jag inte säga, det är ju många faktorer som spelar in. Vad menar du med att fettet oxiderar, att det härsknar?

spruxer
Medlem
spruxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Visst absorberar potatisen fett. Det är på så sätt som den får fin yta. Hur mycket vågar jag inte säga, det är ju många faktorer som spelar in. Vad menar du med att fettet oxiderar, att det härsknar?

Att det försvinner, som vatten som kokar ungefär

Svara på ämne
Topp Dela »