Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-19, 19:48
  #4597
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromOuterSpace
Hallå där, en enkel fråga om hållbarhet. Tänkte göra pastagratäng imorgon, men eftersom jag inte har något att göra idag och älskar när köttfärssåsen får stå och gotta till sig i kylskåpet en dag eller så efter storkok så undrar jag helt enkelt om jag kan göra köttfärssåsen idag, ställa in i kylen tills imorgon, göra pastagratängen imorrn och sedan lagra det som blir över av pastagratängen i kylskåpet? eller kommer det bli dåligt fort? T.ex. vid uppvärmning i mikron igen, kommer det vara dåligt då? Har ju hört att värma mat flera gånger inte funkar, men vad vet jag...

/En inte allt för kunnig!


Det går fint.
Citera
2011-10-20, 18:13
  #4598
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Alltså, det är inte mycket som slår sibylla-varmkorv, med stark senap och vanligt jävla bröd till. Förr kunde man fan köpa en korv med bara senap minns jag. Men alltså nu lagar jag hemma, sibylla-(just i detta ögonblicket serverades jag en korv med bara senap på)burkarna ni vet...de vita.
Citera
2011-10-21, 02:14
  #4599
Medlem
Zedsdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.M.F
Alltså, det är inte mycket som slår sibylla-varmkorv, med stark senap och vanligt jävla bröd till. Förr kunde man fan köpa en korv med bara senap minns jag. Men alltså nu lagar jag hemma, sibylla-(just i detta ögonblicket serverades jag en korv med bara senap på)burkarna ni vet...de vita.

På A så vet vi inte och på B svarar vi Södertälje.
Citera
2011-10-21, 10:36
  #4600
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Ska göra egen kolasås. Kan jag göra den tidigare och värma upp den när jag ska ha den (tänkte ha den varm till glass)? Om det blir över, går det att spara på nåt sätt? Frysa in?
Citera
2011-10-21, 11:17
  #4601
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Ska göra egen kolasås. Kan jag göra den tidigare och värma upp den när jag ska ha den (tänkte ha den varm till glass)? Om det blir över, går det att spara på nåt sätt? Frysa in?
Prova en "dulce de leche" istället, den är klar just när du ska servera glassen. Om du tajmar det rätt i alla fall. Om den går att frysa in har jag ingen aning om...

Kombinationen "Kolasås" och "blir över" har inte råkat ut för. Skulle haft den i kylen, man vill ju snabbt komma åt den i så fall. En nattaglass eller så
Citera
2011-10-21, 12:59
  #4602
Medlem
Evilyns avatar
Ska köra en fläskfile i ugnen efter att ha brynt den i stekpanna. I receptet står det "Värm ugnen till 125 grader. Sätt en stektermometer i mitten på fläskfilén och stek köttet till ungefär 65 grader."
Nu är det dock så att jag inte har någon termometer. Någon som vet ungefär hur lång tid det kan tänkas ta? Är ca 550g.
Citera
2011-10-21, 15:12
  #4603
Medlem
Brumelbryns avatar
Tänkte laga Älggryta imorgon. Någon som testat ha nån Porter i istället för rödvin? Kan de funka tro? Aldrig lagat älg innan så vet inte riktigt vad som passar. Orkar inte ta bussen 1 mil för en flaska rödtjut!
Citera
2011-10-21, 16:19
  #4604
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brumelbryn
Tänkte laga Älggryta imorgon. Någon som testat ha nån Porter i istället för rödvin? Kan de funka tro? Aldrig lagat älg innan så vet inte riktigt vad som passar. Orkar inte ta bussen 1 mil för en flaska rödtjut!
Självklart funkar det.

~Paul~
Citera
2011-10-21, 16:41
  #4605
Medlem
Brumelbryns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Självklart funkar det.

~Paul~

Härligt attt höra, blir de upp till Ica imorgon och köpa porter Tack för ett snabbt svar!
Citera
2011-10-22, 09:10
  #4606
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Prova en "dulce de leche" istället, den är klar just när du ska servera glassen. Om du tajmar det rätt i alla fall. Om den går att frysa in har jag ingen aning om...

Kombinationen "Kolasås" och "blir över" har inte råkat ut för. Skulle haft den i kylen, man vill ju snabbt komma åt den i så fall. En nattaglass eller så

Nej, det ska vara kolasås!! Jag försöker att inte äta så myckert socker och fett så det där med nattglass är inget för mig Men jag får väl prova att frysa så vet jag sen...
Citera
2011-10-22, 09:37
  #4607
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Ska köra en fläskfile i ugnen efter att ha brynt den i stekpanna. I receptet står det "Värm ugnen till 125 grader. Sätt en stektermometer i mitten på fläskfilén och stek köttet till ungefär 65 grader."
Nu är det dock så att jag inte har någon termometer. Någon som vet ungefär hur lång tid det kan tänkas ta? Är ca 550g.
Nu är jag sen som fan. Men ca 20-25min skulle jag tippa. Det beror ju på hur länge den har fått ligga i pannan osv. Men ha det som riktmärke och gör ett snitt i den och kolla efter ca 20 min som sagt.
Citera
2011-10-22, 10:47
  #4608
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Nu är jag sen som fan. Men ca 20-25min skulle jag tippa. Det beror ju på hur länge den har fått ligga i pannan osv. Men ha det som riktmärke och gör ett snitt i den och kolla efter ca 20 min som sagt.

Annars kan man fråga mormor när den är klar...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback