Har köpt en bit frusen torsk att äta till middag ikväll, den ligger just nu i kylen och kommer alltså inte vara helt frusen när den är klar. Hade tänkt att koka den (antagligen) men kan jag göra det när den är lite halvfrusen eller ska jag tina den först?
Går utmärkt att koka direkt från frysen också. Så det ska inte vara några problem
Gör en god äggsås och kokt potatis till, så blir det min favoriträtt.
Gjorde mackor till jobbet imorse, märker först nu att cognac medwursten har stått ute hela dagen. Satte in i kylen igen då jag nyss var och handlade och pallar inte dra dit igen för lite pålägg. Fungerar det att käka ändå utan konsekvenser eller ska jag endast köra med ostmackor imorgon? =)
Gjorde mackor till jobbet imorse, märker först nu att cognac medwursten har stått ute hela dagen. Satte in i kylen igen då jag nyss var och handlade och pallar inte dra dit igen för lite pålägg. Fungerar det att käka ändå utan konsekvenser eller ska jag endast köra med ostmackor imorgon? =)
Det skall inte vara nån fara om korven är rökt, smörgåskorven alltså
Det skall inte vara nån fara om korven är rökt, smörgåskorven alltså
Har verkligen rökning så konsvereramde effekt? Och hur ofta röks rökta charkprodukter? På Scan kör man in grillkorvarna i alla fall, i en kokugn med rökarom.
Jag har lyckats med precis samma konststycke när det gäller Cognacsmedwurst. Flera gånger till och med, då det där lilla paketet har en förmåga att gömma sig på köksbänken. Jag har då ätit den som pålägg följande morgnar utan att jag märkt av att något skulle vara konstigt. Så ät på du.
Har verkligen rökning så konsvereramde effekt? Och hur ofta röks rökta charkprodukter? På Scan kör man in grillkorvarna i alla fall, i en kokugn med rökarom.
Brukar inte sådan korv förvaras hängandes på krokar i månader i vanlig rumsvärme? Att den inte är rökt på äkta vis tror jag inte påverkar hållbarheten något speciellt, men kan ju ha fel...
Intressant fråga, hoppas någon som verkligen vet kan svara, helst ett vidare svar som omfattar eventuella skillnader i korvsorter kontra hållbarhet och förvaring.
Rökning är en metod för konservering, men som du säger bör man idag kontrollera att livsmedlet verkligen rökts också, och inte bara är aromatiserat.
Inte riktigt mat, men matlagning. Vissa hävdar att man inte ska ha tomater i gjutjärnspanna. Stämmer det verkligen? Tycker det låter märkligt, förklaringen av det jag läst är att det ska förstöra ytan på gjutjärnet.
Okej att göra spaghetti och köttfärssås i gjutjärnspanna eller ej?
Rökning är en metod för konservering, men som du säger bör man idag kontrollera att livsmedlet verkligen rökts också, och inte bara är aromatiserat.
Har kollat upp lite mer nu. Det här är vad jag kommit fram till:
Det är inte bara rökningen som konserverar, när man hängtorkar så sker en fermentering (jäsning) som syrar korven, vilket konserverar den.
När man i urminnes tid tillverkade korv, hängdes den på tork för att hålla bättre. Vad de
flesta då inte visste startade spontant också en fermentering i korven som syrade korven.
Syran motverkar bakterieutveckling och ger en begränsad konservering. Det är i stort sett
samma faktorer som verkar som när man konserverar mjölk till jogurt, filmjölk (som tidigare
kallades surmjölk) eller mjölk till ost.
Sen tillsätts Nitrit av konserveringsskäl i korv, vilket gör att den håller ännu bättre:
Nitrit används som konserveringsmedel. Det motverkar utveckling av sporbildande bakterier, ökar hållbarheten samt påverkar köttfärgämnet myoglobin så att köttfärgen behålls efter upphettning av charkvaran. Nitrit blandas med vanligt koksalt. Mängden natriumnitrit i nitritsalt är 0,6% medan resten 99,4% är vanligt koksalt.
Nitrit deklareras som koksalt med nitirit, konserveringsmedel med nitrit eller konserveringsmedel E 250.
Oavsett om man röker på riktigt eller använder rökaromer så kan man göra det på minst två sätt, kallrökning och varmrökning, och konserveringsförmågan har då inte med röken att göra.
Utöver kall/varmrökning så kan man när man använder rökarom även överföra "smaken" via pensling, sprayning eller injicering av rökarom i livsmedlet, då uteblir konserveringsmomentet.
Inte riktigt mat, men matlagning. Vissa hävdar att man inte ska ha tomater i gjutjärnspanna. Stämmer det verkligen? Tycker det låter märkligt, förklaringen av det jag läst är att det ska förstöra ytan på gjutjärnet.
Okej att göra spaghetti och köttfärssås i gjutjärnspanna eller ej?
Det går alldeles utmärkt att göra köttsåsen i gjutjärnspannan, pastan kokar du i en vanlig kastrull