2011-02-10, 10:23
Medlem
klybans avatar
Vad är det för lag på dessa vinblad tror ni?
Citera
2011-02-10, 10:38
Medlem
Saltlag tror jag:

http://www.alltommat.se/recept/Vinbladsdolmar-6158
Citera
2011-02-10, 15:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxoren
Saltlag tror jag:

http://www.alltommat.se/recept/Vinbladsdolmar-6158
Låter perfekt.
Så nu ska vi bara skrida till verket också och lite tamales gjorde.

Får la göra en tråd om dom också, om det nu inte redan finns.
Citera
2011-02-10, 19:26
Medlem
RatherBeAlives avatar
Är det sant att kol förbränner mer än vad det tillför?
Typ vitkol, grönkål, brunkål m.m. (Givetvis måste man ju då också tillaga det på ett "nyttigt" sätt)
Citera
2011-02-10, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RatherBeAlive
Typ vitkol, grönkål, brunkål m.m. (Givetvis måste man ju då också tillaga det på ett "nyttigt" sätt)
Kol förbränner definitivt mer än det tillför.
Är väl så att även kål och exempelvis sallad och broccoli förbränner mer än det tillför.
Citera
2011-02-11, 02:04
Medlem
kevin123123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
En snabb liten fråga: hur får man hemmagjorda kötbullar att inte ramla isär när man steker?
När man ser på tv kockar faller det alldrig isär, men hemma göre hela tiden.

Gammal fråga men någon annan kanske vill ha svar.

1. Om du inte redan gör det, lägg egg i köttfärs 'smeten'

2. När du rullat köttbullarna lägg dom på en tallrik, och in i kylskåpet ca 1 timma. Dom hårdnar till lite då..

3. See till att när du rullar dom att du gör det TIGHT, fast också se till att du inte har dom i händerna för länge eftersom värmen från händerna smälter fettet.

4 Var försiktigt när du steker dom från början.. dom blir fasta när dom blir bruna så lägg i dom i stekpannan försiktigt och skaka inte stekpannan för mycket..
Citera
2011-02-11, 02:14
Medlem
kevin123123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxoren
Kan inte direkt uttala mig om det kommer bli bra men som depaul sa, kortare tid i ugnen. Vet inte riktigt om det är en jätte bra ideé kanske bättre att köra med köpta? alt. torka dina egna. Ibland är torkad pasta att föredra, det använder tom. de finare ställerna till vissa rätter..

En fråga: När man på restaurang tärnar potatis, morot osv, har jag hört att det är ganska viktigt att det blir fina tärningar osv, vad gör man av det "ojämna"? typ en potatis är ju rund, blir ju inga tärningar på kanterna...

mvh
Det viktigaste är inte att dom är 'fina' precis fast att dom är SAMMA STORLEK.. om dom inte är samma storlek så kommer en del överlagas/underlagas.. om en kant av en potatis tärning är lite rund spelar ingen roll.. dom måste inte vara EXAKT samma storlek, men ungefär. När man har gjort det många gånger lär man sig skära på ett sådant sätt att dom blir nästan helt lika. Ett annat tips om du nu måste ha exakta tärningar så kan du ju bara skära av kanterna av potatisen eller skala bort ojämnheterna. Fast det är slöseri.. man ska aldrig slösa mat på ett sådant sätt
Citera
2011-02-11, 06:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevin123123
Gammal fråga men någon annan kanske vill ha svar.

1. Om du inte redan gör det, lägg egg i köttfärs 'smeten'

2. När du rullat köttbullarna lägg dom på en tallrik, och in i kylskåpet ca 1 timma. Dom hårdnar till lite då..

3. See till att när du rullar dom att du gör det TIGHT, fast också se till att du inte har dom i händerna för länge eftersom värmen från händerna smälter fettet.

4 Var försiktigt när du steker dom från början.. dom blir fasta när dom blir bruna så lägg i dom i stekpannan försiktigt och skaka inte stekpannan för mycket..
Gör nästan precis tvärtom än vad du beskriver och har inga problem med att dom går sönder.
Gillar dock rulla när köttfärsen är kall, och det är för att det är lättare att rulla dom runda och fina.

Svårt att sia om vad denna person gör för fel, men tror en sak kan vara att h*n inte fått ihop köttfärsen tillräckligt.
Så för undvika detta så kan man pressa ihop köttfärsen innan man rullar och därmed få en mer kompakt köttfärs som håller ihop bättre.
Och sen finns det faktiskt köttfärs som ibland inte vill heller.
Citera
2011-02-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RatherBeAlive

Jag tror att detta är en vandringssägen, där forskningsresultat dragits för långt och kommit att tolkas alltför extremt. Om det stämde, svulte en person som bara äter kål ihjäl snabbare än en som inte äter någonting alls. Dessutom har jag hört detta påstående om en rad olika grönsaker, oftast broccoli. Kål kan jag inte tänka mig att det är annat än näringsrikt. Det används ju ofta som bas i maträtter.
Citera
2011-02-11, 16:19
Medlem
kevin123123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Gör nästan precis tvärtom än vad du beskriver och har inga problem med att dom går sönder.
Gillar dock rulla när köttfärsen är kall, och det är för att det är lättare att rulla dom runda och fina.

Svårt att sia om vad denna person gör för fel, men tror en sak kan vara att h*n inte fått ihop köttfärsen tillräckligt.
Så för undvika detta så kan man pressa ihop köttfärsen innan man rullar och därmed få en mer kompakt köttfärs som håller ihop bättre.
Och sen finns det faktiskt köttfärs som ibland inte vill heller.
Glömde säga det, see till att du verkligen "mosar" ihop körfärsen så det blir som en tjock smet, man ska inte kunna se någon "remsla" av köttfärs.. och om den är kall hjälper..
Citera
2011-02-11, 18:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevin123123
Glömde säga det, see till att du verkligen "mosar" ihop körfärsen så det blir som en tjock smet, man ska inte kunna se någon "remsla" av köttfärs.. och om den är kall hjälper..
Antog det.
Enda jag har i är kryddor och riven lök:
Ströbröd och ägg är nono i mina köttbullar.
Tycker ägg ger en mer studsbollaktig köttbulle.
Och har jag ägg, så tar jag inget eller minimalt med äggvita, och gulan.
Citera
2011-02-15, 16:51
Medlem
sirbagges avatar
Tänkte göra lax i ugnen med pesto men har aldrig gjort det tidigare. Det jag behöver hjälp med är hur länge ska den vara i ugnen och på vilken temperatur? Behöver hjälp med tillbehör oxå. Har ris, pasta och couscous hemma, vilket passar bäst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in