Citat:
Ursprungligen postat av MiZhai
Imorgon ska jag göra potatismos...Hur fan gör man?
Nej men det är till en treåring och en sjuåring.
1. Hur många potatisar bör jag använda?
2. Hur länge ska potatisen koka?
3. Hur mycket smör/salt/peppar ska jag använda?
Gärna en ganska bra beskrivning, jag suger alltså på matlagning som ni redan måste förstått...
1. Till en vuxen är väl 2-4 normalstora (mjöliga) potatisar ganska bra riktmärke
2. Tills den är mjuk, vilket med fördel testas med en potatissticka. Brukar röra sig om runt 20min lite beroende på storlek (mindre bitar = kortare tid)
3. Ju mer smör desto godare, skulle säga runt 10-20g per portion som riktmärke. Salt & peppar efter smak, något kryddmått kanske?
För övrigt...
Skala potatisen, skär i mindre bitar om du vill korta ner koktiden. Koka potatisen, mosa den med en potatisspress om så önskas, i med margarin och uppvärmd mjölk som du häller i lite i taget medans du går på med elvispen till önskad konsistens. Mjölkmängden kanske rör sig om 0,5-1dl per portion men poset ska iaf bli "poröst" och inte skolmatens lättflytande!
Smaksätt med salt & peppar på sluttampen och för att lyxa till det är färsk persilja för jävla fint!
Detta är väl ungefär så jag gör som grundrecept om jag minns rätt, var ett tag sen sist!