Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-11, 06:31
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Om man styckar en kyckling, hur kan man förvara bitarna man inte vill använda på direkten så att inte dom och övrig mat i kylen blir dålig? Kan jag bara lägga det på en tallrik och täcka med plastfolie eller medför det risker?
Jag tycker att det är enklare att använda en eller flera plastpåsar som jag trycker luften ur och försluter med klämma.
Citera
2011-05-11, 19:58
Medlem
Greedy Geniuss avatar
Hur mycket av löken skalar ni bort? Jag tar bort det uppenbara bruna skalet men sen även ett lager till, som oftast är lite grönare än övriga löken. Gör jag rätt eller borde jag ställas fastbunden i en hink med vatten samtidigt som jag blir elchockad och tvingas upprepa mantrat "tänk på barnen i Afrika" eftersom jag slösar värdefull lök?
Citera
2011-05-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greedy Genius
Hur mycket av löken skalar ni bort? Jag tar bort det uppenbara bruna skalet men sen även ett lager till, som oftast är lite grönare än övriga löken. Gör jag rätt eller borde jag ställas fastbunden i en hink med vatten samtidigt som jag blir elchockad och tvingas upprepa mantrat "tänk på barnen i Afrika" eftersom jag slösar värdefull lök?
Beror på. Är det ett sånt där drygt frasigt skal som lossnar till småbitar så ryker hela första lagret. Annars drar jag bara bort det tunna, sega/tråkiga lagret högst upp. Ser ingen poäng med att slänga det du beskriver om det inte ser tråkigt ut, men å.a.s. är lök billigt och barnen i afrika får inte din lök oavsett hur lite av den du äter så jag hade inte legat sömnlös över det.

EDIT: Hur länge behöver man köra en hel kyckling i ugnen för att den ska bli klar?
Senast redigerad av natogandalf 2011-05-11 kl. 20:12.
Citera
2011-05-11, 21:28
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Beror på. Är det ett sånt där drygt frasigt skal som lossnar till småbitar så ryker hela första lagret. Annars drar jag bara bort det tunna, sega/tråkiga lagret högst upp. Ser ingen poäng med att slänga det du beskriver om det inte ser tråkigt ut, men å.a.s. är lök billigt och barnen i afrika får inte din lök oavsett hur lite av den du äter så jag hade inte legat sömnlös över det.

EDIT: Hur länge behöver man köra en hel kyckling i ugnen för att den ska bli klar?

Tills köttet lätt lossnar från benen, en timme kanske
Citera
2011-05-11, 21:34
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Beror ju lite på vad du skall göra med löken. Den gula alltså. I grytor går det bra med det mesta av löken men ska du ha den i typ sallad eller på smörgåsar ska du ta bort de torra och hårdare skalen
Citera
2011-05-11, 22:30
Medlem
Greedy Geniuss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Beror ju lite på vad du skall göra med löken. Den gula alltså. I grytor går det bra med det mesta av löken men ska du ha den i typ sallad eller på smörgåsar ska du ta bort de torra och hårdare skalen

Tänkte i det här fallet för stekning, men tack för svaren! Ändamålen helgar löken alltså. Eller ja. Typ.
Citera
2011-05-12, 01:59
Medlem
Imorgon ska jag göra potatismos...Hur fan gör man?
Nej men det är till en treåring och en sjuåring.

Hur många potatisar bör jag använda?
Hur länge ska potatisen koka?
Hur mycket smör/salt/peppar ska jag använda?

Gärna en ganska bra beskrivning, jag suger alltså på matlagning som ni redan måste förstått...
Citera
2011-05-12, 09:13
Medlem
Reaper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiZhai
Imorgon ska jag göra potatismos...Hur fan gör man?
Nej men det är till en treåring och en sjuåring.

1. Hur många potatisar bör jag använda?
2. Hur länge ska potatisen koka?
3. Hur mycket smör/salt/peppar ska jag använda?

Gärna en ganska bra beskrivning, jag suger alltså på matlagning som ni redan måste förstått...
1. Till en vuxen är väl 2-4 normalstora (mjöliga) potatisar ganska bra riktmärke
2. Tills den är mjuk, vilket med fördel testas med en potatissticka. Brukar röra sig om runt 20min lite beroende på storlek (mindre bitar = kortare tid)
3. Ju mer smör desto godare, skulle säga runt 10-20g per portion som riktmärke. Salt & peppar efter smak, något kryddmått kanske?

För övrigt...

Skala potatisen, skär i mindre bitar om du vill korta ner koktiden. Koka potatisen, mosa den med en potatisspress om så önskas, i med margarin och uppvärmd mjölk som du häller i lite i taget medans du går på med elvispen till önskad konsistens. Mjölkmängden kanske rör sig om 0,5-1dl per portion men poset ska iaf bli "poröst" och inte skolmatens lättflytande!

Smaksätt med salt & peppar på sluttampen och för att lyxa till det är färsk persilja för jävla fint!

Detta är väl ungefär så jag gör som grundrecept om jag minns rätt, var ett tag sen sist!
Senast redigerad av Reaper123 2011-05-12 kl. 09:20.
Citera
2011-05-12, 11:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur mycket av löken skalar ni bort?...
Har jag brått ryker en del extra, men jag försökjer använda så mycket som möjligt.

En följdsdfråga kan vara hur mycket ni använder av purjolök? Eftersom jag tycker det gröna är godast så använder jag så gott som allt. Skär bara bort det tråkiga längst upp, och så roten såklart.
Citera
2011-05-20, 14:44
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
http://www.alltommat.se/recept/Roding-med-orthollandaise-17364

Ska man smälta smöret innan man lägger i äggulor och och grädde?
Citera
2011-05-20, 19:53
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Pagrotsky
http://www.alltommat.se/recept/Roding-med-orthollandaise-17364

Ska man smälta smöret innan man lägger i äggulor och och grädde?

Ja annars blir det ganska bökigt att blanda, smält smöret i kastrull låt svalna och sedan rör du i vad du vill ha
Citera
2011-05-24, 15:29
Medlem
pimmetjes avatar
Har köpt en bit frusen torsk att äta till middag ikväll, den ligger just nu i kylen och kommer alltså inte vara helt frusen när den är klar. Hade tänkt att koka den (antagligen) men kan jag göra det när den är lite halvfrusen eller ska jag tina den först?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in