Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-09, 18:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Där ser man. Då kommer följdfrågan: Hur göra passerade tomater?
Vanliga tomater som vi kan köpa i affären är i stort sett vattenbollar utan smak. Saken är helt annorlunda i medelhavsländer.

Eftersom våra tomater är värdelösa så måste man börja med att grunda smaken. Därför får vi börja med att skålla dem, dra av skinnet, dela på mitten och ta ut kärnhuset. Därefter skär vi resten i mindre bitar och låter gå i ugnen på ca 150 g tills volymen har minskat till hälften (i en eldfast form). Därefter fortsätter vi att tillsätta socker, kryddor och lite citronsaft samt reducera vätskan ytterligare på spisplattan.

När volymen har minskat till ungefär hälften så drar du av kastrullen och låter det svalna. Kör därpå i mixer och passera för att få bort eventuella kryddrester. Smaka av och lägg in i superrena/steriliserade burkar. Håller i ca 1 månad.

~Paul~
Citera
2011-05-09, 18:54
Medlem
Går det att göra gräddsås med bara mjölk? Dum fråga ställd, men har ingen grädde hemma och vill ha någon typ av gräddsås!
Citera
2011-05-09, 20:12
Medlem
DrBums avatar
Mjölk är inte grädde, men om du kan reda av den rätt hårt så kan du få till en bättre konsistens.
Vad har du tänkte att jobba med utöver mjölken?
Citera
2011-05-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Mjölk är inte grädde, men om du kan reda av den rätt hårt så kan du få till en bättre konsistens.
Vad har du tänkte att jobba med utöver mjölken?

Nu har jag redan lagat mat, dock utan mjölk i. Men bra att veta och diskutera vidare på ändå.

Nja, allt du har i gräddsås. Bara det att man kanske tar mycket mer smör i en mjölksås och en hel del maizena/mjöl för att göra den tjockare. Vore bara bra om någon kunde dementera mitt påstående
Citera
2011-05-09, 21:56
Medlem
Evilyns avatar
Ska göra stekt torsk med ugnsbakade rotfrukter imorgon (sötpotatis, vanlig potatis, palsternacka, rotselleri, rödbetor, zucchini och blomkål). Behöver tips på någon nice dressing man kan ha till, samt ev kryddning på rotfrukterna som skulle passa bra till torsk. Tänkte göra dressingen på gräddfil eller creme fraiche.
Citera
2011-05-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Ska göra stekt torsk med ugnsbakade rotfrukter imorgon (sötpotatis, vanlig potatis, palsternacka, rotselleri, rödbetor, zucchini och blomkål). Behöver tips på någon nice dressing man kan ha till, samt ev kryddning på rotfrukterna som skulle passa bra till torsk. Tänkte göra dressingen på gräddfil eller creme fraiche.

Vispa creme fraiche fluffigt.

smaka av med:
citronsaft
olivolja
salt
nymald svartpeppar

Tänk på att potatis, rödbetor, palsternacka och rotselleri tar mycket längre tid i ugnen än zucchini och blömkål.

Om du promt vill använda dom här tillbehören råder jag dig att blanchera blomkålen och grilla zucchinin.

Kör inte rödbetorna i samma fat som resten, allt blir rött annars.

/C
Citera
2011-05-10, 00:09
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chiffonad
Vispa creme fraiche fluffigt.

smaka av med:
citronsaft
olivolja
salt
nymald svartpeppar

Tänk på att potatis, rödbetor, palsternacka och rotselleri tar mycket längre tid i ugnen än zucchini och blömkål.

Om du promt vill använda dom här tillbehören råder jag dig att blanchera blomkålen och grilla zucchinin.

Kör inte rödbetorna i samma fat som resten, allt blir rött annars.

/C

Tackar för tipsen! Nu får vi se om det går vägen
Citera
2011-05-10, 09:49
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigarprinsessan
Nu har jag redan lagat mat, dock utan mjölk i. Men bra att veta och diskutera vidare på ändå.

Nja, allt du har i gräddsås. Bara det att man kanske tar mycket mer smör i en mjölksås och en hel del maizena/mjöl för att göra den tjockare. Vore bara bra om någon kunde dementera mitt påstående
Stämmer bra det, han kan göra en vitsås (bechamel) med mjölk, mjöl och smör, salt och peppar. Har man i en stänk soja och en halv/hel (beroende på såsmängd) köttbuljongstärning så påminner den lite om en ljusbrun gräddsås och kan funka till köttbullar m.m. såser med Bechamel-grund passar ju till en massa rätter så det beror ju på vad hans ursprungliga rätt var om det skulle passa eller ej.
Citera
2011-05-11, 00:04
Medlem
Om man styckar en kyckling, hur kan man förvara bitarna man inte vill använda på direkten så att inte dom och övrig mat i kylen blir dålig? Kan jag bara lägga det på en tallrik och täcka med plastfolie eller medför det risker?
Citera
2011-05-11, 00:11
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Om man styckar en kyckling, hur kan man förvara bitarna man inte vill använda på direkten så att inte dom och övrig mat i kylen blir dålig? Kan jag bara lägga det på en tallrik och täcka med plastfolie eller medför det risker?

Går bra med tallrik och plastfolie. En tips är att försöka förvara sådana produkter för sig själv längst ner i kylen så att köttsaft inte droppar ner på annan mat.

Bakterier kontaminerar ju vid berörning så tänk på att om du först tar i kycklingen, lägger den på tallriken och sen river av plast och lägger över så har du kontaminerat plasten och då kan annan mat i kylen teoretiskt sett smittas. Så vill du verkligen sköta det enligt "reglerna" så lägg på kycklingbitarna på tallriken med ett verktyg eller tvätta händerna innan du sen lägger på plastfolien. Beror ju på hur "noga" man vill vara.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2011-05-11 kl. 00:18.
Citera
2011-05-11, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Går bra med tallrik och plastfolie. En tips är att försöka förvara sådana produkter för sig själv längst ner i kylen så att köttsaft inte droppar ner på annan mat.

Bakterier kontaminerar ju vid berörning så tänk på att om du först tar i kycklingen, lägger den på tallriken och sen river av plast och lägger över så har du kontaminerat plasten och då kan annan mat i kylen teoretiskt sett smittas. Så vill du verkligen sköta det enligt "reglerna" så lägg på kycklingbitarna på tallriken med ett verktyg eller tvätta händerna innan du sen lägger på plastfolien. Beror ju på hur "noga" man vill vara.
Jag tvättar så klart händerna innan jag drar på folie, annars känns det som om poängen med folien försvinner till stor del. Tack för svar!
Citera
2011-05-11, 05:53
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Jag tvättar så klart händerna innan jag drar på folie, annars känns det som om poängen med folien försvinner till stor del. Tack för svar!
Tänkte det var lika bra att nämna det. Jag har sett folk grilla kyckling och lägga tillbaka det färdiggrillade på samma fat som de råa kycklingbitarna låg på... Så man blir inte förvånad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in