2010-09-01, 16:42
Medlem
64550.s avatar
Tänkte ge mig på att testa fritera kycklingfilé på fredag, samma style som negrerna i usa typ.
då till mina frågor:
Vilken olja, hur varmt och hur länge ungefär?

Såg på Man V food och då doppa dom bara kycklingen i en blandning av mjöl, salt och peppar sen friterade i 10 minuter ungefär. Men har ingenaning om hur varmt det var.

Sedan vad kan vara gott att ha till det? bara en sallad eller pommes kanske?

Tack på förhand.
Citera
2010-09-01, 17:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
Tänkte ge mig på att testa fritera kycklingfilé på fredag, samma style som negrerna i usa typ.
då till mina frågor:
Vilken olja, hur varmt och hur länge ungefär?

Såg på Man V food och då doppa dom bara kycklingen i en blandning av mjöl, salt och peppar sen friterade i 10 minuter ungefär. Men har ingenaning om hur varmt det var.

Sedan vad kan vara gott att ha till det? bara en sallad eller pommes kanske?

Tack på förhand.
Det finns otaliga sätt att fritera kycklingfilé på. Allt från örtpanerade till cocos/mandelpanering och smetfritering. Du kan inte misslyckas med filé. Låt fantasin flöda. Jag gillar lite peppriga filéer (cayenne) trippelpanerade och dubbelfriterade.

~Paul~
Citera
2010-09-01, 18:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns otaliga sätt att fritera kycklingfilé på. Allt från örtpanerade till cocos/mandelpanering och smetfritering. Du kan inte misslyckas med filé. Låt fantasin flöda. Jag gillar lite peppriga filéer (cayenne) trippelpanerade och dubbelfriterade.

~Paul~
Dö, gubbe han frågade efter olja också

Jag brukar köra på raps, den smakar lite och kostar lite.
man kan även köra blandningar, som tex den dyra "frityroljan" har nog raps, palm och nått mer.
Amerikanerna kör dom typ majsolja till detta?
Temperaturen kan får man lite anpassa till vilken olja man har, man får ju inte gå upp emot sotnings temperaturen.
För då kommer ens fritering inte bli bra.
Citera
2010-09-01, 19:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
1. Dö, gubbe han frågade efter olja också

Jag brukar köra på raps, den smakar lite och kostar lite.
man kan även köra blandningar, som tex den dyra "frityroljan" har nog raps, palm och nått mer.
Amerikanerna kör dom typ majsolja till detta?
Temperaturen kan får man lite anpassa till vilken olja man har, man får ju inte gå upp emot sotnings temperaturen.
För då kommer ens fritering inte bli bra.
Ahh, jäklar du har rätt. Det missade jag! Nåja, du hade ju svaret, dvs majsolja för jänkarna . I samband med kyckling så duger dock vilken olja som helst eftersom man inte bör drämma till med för hög temperatur.

Själv kör jag en blandning av ister och jordnötsolja när jag kör mina buffalo wings eller filé. En ganska trevlig kombo .

Hemligheten bakom goda kycklingfiléer är 2-3 friteringar med viloperiod mellan. Tripp trapp trull. 140-160-180 grader. Avkylning gärna i frys mellan. Bikarbonat i smeten (eller vispägget).

~Paul~
Citera
2010-09-02, 08:06
Medlem
64550.s avatar
Hehe tack så mycket!, hur länge ska kycklingen ligga i mellan tripp trapp trull? 10 min på tripp 10 på trapp 10 på trull? eller?

Sen hur gör man den där trippelpanering?, jag tänkte bara lägga filéerna i en blandning av mjöl salt och peppar, men det finns nog bättre sätt kan jag tänka mig.
Citera
2010-09-02, 08:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hehe tack så mycket!, hur länge ska kycklingen ligga i mellan tripp trapp trull? 10 min på tripp 10 på trapp 10 på trull? eller?

Sen hur gör man den där trippelpanering?, jag tänkte bara lägga filéerna i en blandning av mjöl salt och peppar, men det finns nog bättre sätt kan jag tänka mig.
Oo, nej så länge skall du inte fritera. Ca 4-5 min. på den lägsta tempen, ca 2-3 på den andra och den sista syftar bara till att ge kycklingen en fin yta.

Trippelpanering är: mjöl --- ägg (lättvispat, eller endast äggvita. Kan blandas med en skvätt sodavatten. Använd inte mjölk, eftersom du förlorar i krispighet) --- ströbröd --- ägg --- ströbröd.

~Paul~
Citera
2010-09-02, 09:47
Medlem
64550.s avatar
Citat:
Oo, nej så länge skall du inte fritera. Ca 4-5 min. på den lägsta tempen, ca 2-3 på den andra och den sista syftar bara till att ge kycklingen en fin yta.

Trippelpanering är: mjöl --- ägg (lättvispat, eller endast äggvita. Kan blandas med en skvätt sodavatten. Använd inte mjölk, eftersom du förlorar i krispighet) --- ströbröd --- ägg --- ströbröd.

~Paul~

Ja okej, tack så mycket!.
Då ska jag försöka trippelpanera och lägga kycklingen i frysen imellan friteringarna, sen hade jag cayenne i mjölet va?

btw vad har man till kycklingen?
Citera
2010-09-02, 09:49
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Citat:

~Paul~

För att få en mer autentisk "neger-kyckling" kan det vara en bra idé att byta ut ströbrödet mot lättkrossade corn flakes
Citera
2010-09-02, 10:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
För att få en mer autentisk "neger-kyckling" kan det vara en bra idé att byta ut ströbrödet mot lättkrossade corn flakes
Precis, som jag skrev i mitt tidigare inlägg så finns det en oändlig massa kombinationer. Några andra trevliga varianter:
  • cocosflingor
  • havregryn
  • mandelflingor
  • valnötskross
  • panko (förståss)
  • baconkross (torkas först och smulas i mindre bitar)
  • cous-cous
  • bulgur
~Paul~
Citera
2010-09-02, 11:35
Medlem
kamikaze_kids avatar
Bra instruktionsvideo på southern style chicken.

http://www.youtube.com/watch?v=kj9W4LKMwcc

Citat:
Ursprungligen postat av Recept
Bowl 1 (or a plate)
Raw Chicken. In the video, I use a 20oz package of chicken tenders

Bowl 2
1 cup of self rising flour

Bowl 3
3 eggs, beaten
1/3 cup cool water
1/2 to 1 cup of your favorite hot sauce (I use Franks Redhot)
The amount of hot sauce depends on hot seasoned you like your chicken. I suggest using 3/4 of a cup to start and adjust it next time. Most of the heat cooks out of the chicken and it leaves a savory taste.

Bowl 4
2 cups self rising flour
1 Tbsp black pepper
1 Tbsp salt

Själv brukar jag ha krossade cornflakes i paneringen också.
Citera
2010-09-02, 20:42
Medlem
Thoring89s avatar
Kan man göra någon lätt sås lr nått med dessa ingredienser? Jag tänkte woka ris med lite köttbullar till.

mjölk
buljong
tomat
salsa
Citera
2010-09-02, 21:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoring89
Kan man göra någon lätt sås lr nått med dessa ingredienser? Jag tänkte woka ris med lite köttbullar till.

mjölk
buljong
tomat
salsa
Tomatsås, alt brunsås.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem