2010-11-29, 17:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Om man har en soppa som man vill ha pasta i (soppan är redan färdig) ska man då koka pastan separat och hälla i eller ska man ha extra vatten i soppan och koka pastan där?
Det beror på hur tjock din soppa är samt om ingredienserna i den är redan på gränsen till överkokta. Om så inte är fallet så kan du anpassa mängden pasta och köra utan att tillföra mer vatten.

~Paul~
Citera
2010-11-29, 17:22
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det beror på hur tjock din soppa är samt om ingredienserna i den är redan på gränsen till överkokta. Om så inte är fallet så kan du anpassa mängden pasta och köra utan att tillföra mer vatten.

~Paul~
De är nog på god väg att bli överkokta iaf så det får bli separat då..
Citera
2010-11-29, 17:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
De är nog på god väg att bli överkokta iaf så det får bli separat då..
Ja, i så fall har du inget val.

~Paul~
Citera
2010-11-29, 18:21
Medlem
htdgs avatar
Jag tänkte göra en kinesisk soppa och använda arrowrot som redning men har ingen aning hur jag ska dosera den. Någon som har tips?
Citera
2010-11-29, 18:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Jag tänkte göra en kinesisk soppa och använda arrowrot som redning men har ingen aning hur jag ska dosera den. Någon som har tips?
Varierande märken funkar aningens olika. Vad heter märket som du har? I vanliga fall tar jag ca 1½ tsk till ett dricksglas på ca 1,75 dl.

~Paul~
Citera
2010-11-29, 19:45
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Varierande märken funkar aningens olika. Vad heter märket som du har? I vanliga fall tar jag ca 1½ tsk till ett dricksglas på ca 1,75 dl.

~Paul~

Jag har arrowrot-pulver från Santa Maria.
Citera
2010-11-29, 19:48
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Julskinka i ugn, några tips? BG saknar tyvärr en stor kastrull. Planen var att köra den i ugn på 125 C tills den når 70 C. Bör man ha den i alufolie, och verkar tempen vettig?

Tackar på förhand.

- BG
Citera
2010-11-29, 19:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Jag har arrowrot-pulver från Santa Maria.
OK, den är lite svagare. Öka till ca 2 tsk per 1,75 dl.

~Paul~
Citera
2010-11-29, 19:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Julskinka i ugn, några tips? BG saknar tyvärr en stor kastrull. Planen var att köra den i ugn på 125 C tills den når 70 C. Bör man ha den i alufolie, och verkar tempen vettig?

Tackar på förhand.

- BG
Här har du en bra beskrivning: http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15049&csref=griljer a%20skinka&gclid=CL-2jdXZxqUCFcWGDgodeXK1Xg

~Paul~
Citera
2010-11-29, 20:58
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Till att börja med så finns det ingen likhet mellan en sockerkaka och en kladdkaka.

Men som svar på din fråga. Nej, dina muffins kommer inte att torka ut om du täcker dem med plast, samt förvarar dem i kyl eller på balkongen tills de skall konsumeras.

~Paul~
Nej det gör det ju faktiskt inte, men här är receptet: http://sotasaker.com/2010/01/06/emanuels-vita-kladdkaka/

Jag testade. Till dubbel sats användes 4 dl socker istället för 6, jag råkade dock blanda in det med resten av torrvarorna istället för att vispa äggen och sockret tillsammans. Dessutom använde jag kärnvetemjöl, och slevade upp i muffinsformar. Trots att skiten bakades i typ 45 min så blev de alldeles för lösa.
Hela skiten gick åt skogen. Så jag får väl köpa lite kanelbullar eller något till mina vänner på onsdag.

Sist följde jag dock receptet till punkt och pricka och det blev gott som fan med lite sura bär, om än lite väl sött för min smak.
Citera
2010-11-29, 21:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Nej det gör det ju faktiskt inte, men här är receptet: http://sotasaker.com/2010/01/06/emanuels-vita-kladdkaka/

Jag testade. Till dubbel sats användes 4 dl socker istället för 6, jag råkade dock blanda in det med resten av torrvarorna istället för att vispa äggen och sockret tillsammans. Dessutom använde jag kärnvetemjöl, och slevade upp i muffinsformar. Trots att skiten bakades i typ 45 min så blev de alldeles för lösa.
Hela skiten gick åt skogen. Så jag får väl köpa lite kanelbullar eller något till mina vänner på onsdag.

Sist följde jag dock receptet till punkt och pricka och det blev gott som fan med lite sura bär, om än lite väl sött för min smak.
OK, tråkigt! När det gäller bakning så skall man nog inte chansa.

~Paul~
Citera
2010-11-29, 23:14
Medlem
wääuus avatar
Det är just det som gör kakbakning lite småtråkigt enligt mig, mycket svårare att improvisera än vid matlagning. Det kanske finns lite mer utrymme vid brödbakning dock så jag får väl börja med det. Dessutom slår inte ens den finaste kakan en nybakad limpa bröd med lite smör på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in