Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-14, 18:27
Medlem
Är du rädd för att den ska brännas så lägger du in den senare än frukterna bara.

Förstek den först, salta och peppra så du får till ytan. Sen lägger du in kycklingen i ugnen när rötfrukterna gått en stund. Kycklingen borde ta runt 15 minuter på sig beroende på storleken då självklart, men antar att dom är relativt normalstora.
Citera
2010-03-14, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohlsson
Är du rädd för att den ska brännas så lägger du in den senare än frukterna bara.

Förstek den först, salta och peppra så du får till ytan. Sen lägger du in kycklingen i ugnen när rötfrukterna gått en stund. Kycklingen borde ta runt 15 minuter på sig beroende på storleken då självklart, men antar att dom är relativt normalstora.
Tack, testar det.
Citera
2010-03-14, 18:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Tack, testar det.
Mycket av de filéer man köper i dag är injicerade med saltlösning, så ösning eller pensling behövs egentligen inte, för annat än smaken.
Citera
2010-03-17, 15:34
Medlem
Har tänkt göra en köttgryta, någon som har nått bra tips.

Har: Grytbitar, matlagningsgrädde, oxfond, kalvfond, diverse buljonger, morötter + andra basvaror som kryddor och mjölk osv.
Citera
2010-03-17, 16:55
Medlem
Har du lök ? Isåfall bryn på lök, morötter samt om du har nå mer i kylen du vill bli av med. Lägg ner grytbitarna och bryn på dom också. Häll på vatten och valfri buljong, koka upp. Låt det sen småkoka såpass länge du nu vill, förslagsvis tills köttet blivit mört nog att äta

Självklart salta och peppra.
Citera
2010-03-18, 15:30
Medlem
Har stekt lite entrecoté och ägg & bacon bland annat i min nya Demeyere som anlände igår. Är ingen proffs på matlagning, gjorde lumpen som kock och har fått upp intresset igen med mina nya prylar.
När jag stekte ägg och bacon brände det fast lite, för lite fett kanske? Bacon ska man väll steka utan fett? När det bränner fast, bör man då vända eller avvakta? När tillsätter man fettet för optimalt resultat?
Vad är optimalt för att rengöra pannan?

Hoppas ni kan hjälpa mig med dessa basic-frågor.
Citera
2010-03-18, 15:47
Medlem
Ett par till nybörjarfrågor om kött och fågel. När jag steker skivat kött eller kyckling, när vet jag att det är klart utan att skära i mitten? Hur lyckas jag få till en perfekt medium när det gäller skivad entrecore, oxfile och ryggbiff. Gjorde entrecote stekte den antagligen någon minut för mycket och vill få ett bättre resultat nästa gång.
Citera
2010-03-18, 17:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macaronis
1. När jag stekte ägg och bacon brände det fast lite, för lite fett kanske?

2. Bacon ska man väll steka utan fett?

3. När det bränner fast, bör man då vända eller avvakta?

4. När tillsätter man fettet för optimalt resultat?

5. Vad är optimalt för att rengöra pannan?
1. Kan bero på antingen för låg temperatur, för lite fett i pannan eller för tidig iläggning.

2. Det gör jag i stort sett aldrig. Trots att bacon innehåller en hel del fett så tar det en stund att steka ur det. Under tiden börjar den mindre feta delen av baconet bränna fast.

3. Börjar det bränna fast så har du inget val än att vända på biten. Du vill ju inte att det skall fortsätta bränna ännu mer.

4. Det är olika beroende på materialet i pannan. I samband med teflon/belagda pannor så tillför man fett direkt. När det gäller ickebelagda pannor så gör man det med fördel när pannan är upphettad.

5. Jag kör med vanligt diskmedel och därefter noggrann sköljning.

~Paul~
Citera
2010-03-18, 17:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ett par till nybörjarfrågor om kött och fågel. När jag steker skivat kött eller kyckling, när vet jag att det är klart utan att skära i mitten? Hur lyckas jag få till en perfekt medium när det gäller skivad entrecore, oxfile och ryggbiff. Gjorde entrecote stekte den antagligen någon minut för mycket och vill få ett bättre resultat nästa gång.
Det är tyvärr bara erfarenhet samt kunskap gällande dina verktyg och hjälpmedel (spis/värmekälla, kärl, pannor osv) som är basen till denna kunskap.

~Paul~
Citera
2010-03-18, 18:05
Medlem
Citat:
Bacon ska man väll steka utan fett?

Jag steker alltid bacon utan tillsatt fett, i teflonpanna.
Börjar på låg värme och sen steker jag dem knapriga när fettet sipprar ur.
Citera
2010-03-18, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är tyvärr bara erfarenhet samt kunskap gällande dina verktyg och hjälpmedel (spis/värmekälla, kärl, pannor osv) som är basen till denna kunskap.

~Paul~
Det påstås att man ska kunna känna på köttbiten när den är färdig. Den ska kännas som något jag glömt.
Det enda jag lyckats med är att bränna fingrarna.
Vet du vad jag far efter DP?
Citera
2010-03-18, 19:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det påstås att man ska kunna känna på köttbiten när den är färdig. Den ska kännas som något jag glömt.
Det enda jag lyckats med är att bränna fingrarna.
Vet du vad jag far efter DP?
Jag vet vad du menar, dock kör jag själv inte med några hokuspokus-metoder.

Jag gör en avvägning baserad på storleken, tjockleken, mängden fett i pannan, värmen på både köttbiten och pannan samt hur köttbiter ser ut kvalitétsmässigt. Sedan kör jag bara rätt av.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in