Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-06, 22:36
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Kutt
Appropå konjak, när man gör en sås med alkohol i, hur många delar alkohol bör man ha i per deciliter sås? Har man mer/mindre alkohol beroende på vilken typ det är, t ex mindre om det är calvados och mer om det är champagne? Eller det kanske inte spelar någon roll då man ändå kokar bort alkoholen?

Smaka dig fram. Konjak har mycket smak så det brukar räcka med någon matsked. Vin ett par deciliter.
Citera
2010-02-08, 08:43
Medlem
Cantorass avatar
Funkar det att baka "färdigskivad" formfranska själv?
Dvs, baka, skiva upp och sedan frysa in. Eller behöver man tillsatser för att skivorna ska bli drägliga när de kommer ut igen?
Tanken är att de ska gå direkt från frys till brödrost eller ugn.
Citera
2010-02-08, 09:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Funkar det att baka "färdigskivad" formfranska själv?
Dvs, baka, skiva upp och sedan frysa in. Eller behöver man tillsatser för att skivorna ska bli drägliga när de kommer ut igen?
Tanken är att de ska gå direkt från frys till brödrost eller ugn.
Självklart funkar det. Jag bakar sådant bröd tämligen ofta. Kör i så fall i någon typ av form! Jag har testat silicon men den villl gärna säcka ihop. En vanlig traditionell Kaizer brödform som förutom en Bosch degmaskin (som jag också äger ) syns på denna bild: http://www.alternativaprodukter.se/bakningskurs_19_februari.htm

~Paul~
Citera
2010-02-08, 09:46
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Självklart funkar det. Jag bakar sådant bröd tämligen ofta. Kör i så fall i någon typ av form! Jag har testat silicon men den villl gärna säcka ihop. En vanlig traditionell Kaizer brödform som förutom en Bosch degmaskin (som jag också äger ) syns på denna bild: http://www.alternativaprodukter.se/bakningskurs_19_februari.htm

~Paul~

Frågan var kopplad till om skivorna klarar att ligga i frysen utan torka eller fördärvas på annat sätt.
Citera
2010-02-08, 09:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Frågan var kopplad till om skivorna klarar att ligga i frysen utan torka eller fördärvas på annat sätt.
Ja, det gör de. Jag brukar slå in skivorna fyra och fyra med bakpapper/folie mellan dem och frysa separat. Självklart ligger de i en tättslutande plastpåse. Funkar alldeles utmärkt.

~Paul~
Citera
2010-02-08, 14:01
Medlem
Bagarens avatar
Hur passerar man såser...... fort!!!!!
Hatar svenska fattar inte.

ah man häller det genom en sil..
lamt.
Citera
2010-02-08, 16:31
Medlem
omigals avatar
Jag soker nagon typ av mat som stillar min hunger utan att ta allt for mycket plats i min vaska.

Jag ska ut pa en luff och behover helt enkelt en matreserv i vaskan som kan anvandas i nodlage for att undga svalt.

Forslag? Jag hoppas att det finns nagot battre an konserver.

Fridens,
Citera
2010-02-08, 16:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omigal
Jag soker nagon typ av mat som stillar min hunger utan att ta allt for mycket plats i min vaska.

Jag ska ut pa en luff och behover helt enkelt en matreserv i vaskan som kan anvandas i nodlage for att undga svalt.

Forslag? Jag hoppas att det finns nagot battre an konserver.
Torkad mat för friluftsbruk kanske? Finns färdigt att köpa, går även att göra själv.
Citera
2010-02-08, 17:07
Medlem
omigals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Torkad mat för friluftsbruk kanske? Finns färdigt att köpa, går även att göra själv.

Vad for typ av mat ar detta? Glomde namna att malet ar att bli sa matt som mojligt, smaken ar relativt irrelevant.
Citera
2010-02-08, 17:46
Medlem
Har två snabba frågor!

SKa svänga ihop lite Ajvar relish ikväll. I receptet står det att man ska ha vitvinsvinäger. Har ingen sån och är inte sugen på att köpa, har istället vanliga balsamico och äppelvinäger med lingonsmak. Funkar det att ersätta med nån av dom? Står också att man ska ha cilipulver borde väl gå att ersätta med cayenne?
Tacksam för svar,
Citera
2010-02-08, 17:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omigal
Vad for typ av mat ar detta? Glomde namna att malet ar att bli sa matt som mojligt, smaken ar relativt irrelevant.
Det finns allt möjligt. http://getout.se/kategori.asp?katid=261
Citera
2010-02-08, 17:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Har två snabba frågor!

SKa svänga ihop lite Ajvar relish ikväll. I receptet står det att man ska ha vitvinsvinäger. Har ingen sån och är inte sugen på att köpa, har istället vanliga balsamico och äppelvinäger med lingonsmak. Funkar det att ersätta med nån av dom? Står också att man ska ha cilipulver borde väl gå att ersätta med cayenne?
Tacksam för svar,
Om du inte har varken vitvinsvinäger, äppelcidervinäger eller vanlig ättikssprit så bör äppelvinägern med lingonsmak funka. Balsamico har en mycket speciell smak som du bör undvika.

Det går bra med cayenne.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in