2021-11-14, 17:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Om jag vill göra coq au vin, men tänker mig det som matlåda och således inte vill ha en hel kyckling utan en benfri variant så man slipper slabba med fingrarna på jobbet, vad blir bäst? Bröst? Lårfilé?
Lårfilén har mer smak, så är man ute efter detta så är det lårfilé du ska ta.
Men du kan ju ta en hel kyckling ändå, så kan du koka av skrovet, så blir kyckling i vin godare.
Så väljer du äta bendelarna när du lagat klart maten, och tar med dig filéerna till jobbet.
Du kan även göra lårfilé av kycklingbenen, så har du än mindre bendelar, dock rätt besvärligt innan man får in tekniken.

Annat alternativ att göra de mindre kladdiga och kycklingben, det är att hugga av toppen på leden, så drar kött och skinn ihop sig och man får nästan som ett handtag att hålla kycklingbenet med och rätt rent också.
Citat:
https://www.expressen.se/alltommat/r...-med-nudlar-2/

Detta receptet är jag lite sugen på. Det jag dock tänker kring det är mängden ingredienser. Är det inte väldigt lite för 4 portioner? 250 gram kyckling är ju typ 60 gram per portion.

Vad tycker ni som ser receptet? Är det verkligen 4 portioner? Tycker personligen att det verkar handla om portioner för barn, alternativt väldigt nätta tjejer
Kanske lite mer kyckling, men sen ser jag receptet har en del grönsaker i sig.
Så antar det är därför de minskat mängden.
Men dra upp det till 400g hade jag gjort utan att tveka, men hade ökat det lite till, och även lite mer äggnudlar.
Skulle nog mer ha gått till 100g per person där, alternativt mer av det andra.
Citat:
Ja precis. Jag tänker att två kycklingbröst är mer rimligt än ett, och kanske lite mer av ett. Jag kanske bara ska följa måtten för "8" portioner för att få till en vettig mängd för fyra portioner.
Gör som receptet säger, men bara öka lite kyckling och det andra bara.
Portioner man skriver i recepten är ofta snålt tilltagna, själv lagar jag i praktiken nästan aldrig efter recept eller portionsstorlekar.
Så har inte den kollen riktigt på området.

Testa ett Citronpotatismos till din coq au vin, mycket passande, finns om du söker coq au vin och cotron potatismos, så kommer det en del alternativ upp.
Fann det mycket passande till coq au vin och detta mos.
Citera
2021-11-14, 17:50
Medlem
neuron-drones avatar
Jag har massa potatis som måste ätas upp. Har inte så mycket ork att göra något speciellt med den dock. Men totalvägrar kokt potatis eller klyftpotatis i ugnen. Har förätit mig. Gillar stekt potatis men den fastnar alltid i stekpannan. Vad gör jag för fel? Finns det något annat sätt som är enkelt som jag glömt som man kan göra med potatis? Idag blir det potatismos.
Citera
2021-11-14, 19:15
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag har massa potatis som måste ätas upp. Har inte så mycket ork att göra något speciellt med den dock. Men totalvägrar kokt potatis eller klyftpotatis i ugnen. Har förätit mig. Gillar stekt potatis men den fastnar alltid i stekpannan. Vad gör jag för fel? Finns det något annat sätt som är enkelt som jag glömt som man kan göra med potatis? Idag blir det potatismos.

Jag är sjukt glad i hasselbackspotatis. Går såklart att variera efter smak. Skiva potatis inte helt utan så den är hel (exempelvis genom att lägga den i en slev, eller att använda en skärbräda som distans). Krydda med salt och peppar. I form. Klicka smör över. Jag brukar köra den på 200 grader men på slutet ta ut den, dra upp värmen, klicka mer smör över och antingen strössla lite ströbröd över, eller så strössla lite riven ost över sista stunden. Supergott. Enkelt, fastän det såklart tar lite tid.

Potatisgratäng är oxå en favorit. Något större arbetsinsats till det.

Smashad potatis? Kok den nästan klar, lägg på en plåt, smasha den, krydda på mer och lägg något gott på kanske riven parmesanost, vitlök, använd bara fantasin. Lite olja - in i ugnen - supergott.

Äger du en crock pot? Släng i potatisen i något mindre bitar. Krydda på rejält med salt, peppar, vitlök, olja och riven parmesan ost. Kör i en 6 timmar på låg effekt - supergott.

Märks det att jag gillar potatis?
Citera
2021-11-14, 19:26
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Smashad potatis? Kok den nästan klar, lägg på en plåt, smasha den, krydda på mer och lägg något gott på kanske riven parmesanost, vitlök, använd bara fantasin. Lite olja - in i ugnen - supergott.

Det där lät banne mig gott.
Citera
2021-11-14, 19:31
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Det där lät banne mig gott.

Det är det.

Kalla potatisrester brukar jag finfördela - steka i en stekpanna med smör och olivolja, rejält kryddad med vegeta (nån slags kryddmix som numera finns överallt, en blå burk) och ströbröd.
Citera
2021-11-14, 19:40
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är det.

Kalla potatisrester brukar jag finfördela - steka i en stekpanna med smör och olivolja, rejält kryddad med vegeta (nån slags kryddmix som numera finns överallt, en blå burk) och ströbröd.

Hatade hasselbackspotatis intensivt när jag var liten. Har inte vågat testa igen.

Mina stekta potatisar brukar fastna i pannan oberoende vilken stekpanna. Har testat olika sorters fett. Jag är nog bara sopig på att steka potatis. Jag tycker jag gör samma som andra, men de får bra potatis. Det måste finnas något knep som jag missat.
Citera
2021-11-14, 19:44
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Hatade hasselbackspotatis intensivt när jag var liten. Har inte vågat testa igen.

Mina stekta potatisar brukar fastna i pannan oberoende vilken stekpanna. Har testat olika sorters fett. Jag är nog bara sopig på att steka potatis. Jag tycker jag gör samma som andra, men de får bra potatis. Det måste finnas något knep som jag missat.

Du rör nog för mycket i det. Låt dem ligga lite. Dra ner värmen efter en stund så det inte blir för varmt.
Citera
2021-11-14, 19:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Gnocchi's?
Dom är sjukt goda, lite pill, men i sig väldigt enklaoch snabba att tillaga(potatisen tar väl 25min, såsen lika så, och sen resten 15-25min beroende på hur duktig man är på tekniken.), dock galet svårt och få lika storlek på dom och rätt konsistens på "degen".
Jag serverar dom med enkel tomatsås, nått som man bara sitter och låter Mmm när man äter dessa.
Ska vara mjölig potatis till dessa.

Annars är ju skivad potatis(20-25mm) med skalet på i ugnen 225 grader, gör som med din klyftpotatis med tid och sånt.
Sen det sista så kryddar du upp det med nymalen svartpeppar och vitpeppar, lite finhackad lök och vitlök, blandar om rejält och sena avslutar med skivad jalapeño(Färsk och i den mängd som man personligen gillar, finhacka om man använder lite, och använder man mycket så kan man ta rätt stora bitar) och en god ost som du skickar på ett gäng skivor av, helst en smakrik ost, för mig innebär det västerbotten ost eller kvibille cheddar främst, men en vällagrad ost av vilken sort av nästan vilken som helst funkar.
Och denna senare delen bör ha tid att få ost att smälta och ge lite färg, och att jalapeño och lök bli tillagad, gissar på 5-7min.)
Går givetvis med riven ost också, men det är enklare och snabbare med osthyveln och spelar sen ingen roll för slutresultatet.

Vad ska man kalla det för?
Kanske jalapenopotatis i ugn?
Denna passar till det mesta, såväl som fisk och kött.
Citera
2021-11-14, 19:57
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Annars är ju skivad potatis(20-25mm) med skalet på i ugnen 225 grader, gör som med din klyftpotatis med tid och sånt.
Sen det sista så kryddar du upp det med nymalen svartpeppar och vitpeppar, lite finhackad lök och vitlök, blandar om rejält och sena avslutar med skivad jalapeño(Färsk och i den mängd som man personligen gillar, finhacka om man använder lite, och använder man mycket så kan man ta rätt stora bitar) och en god ost som du skickar på ett gäng skivor av, helst en smakrik ost, för mig innebär det västerbotten ost eller kvibille cheddar främst, men en vällagrad ost av vilken sort av nästan vilken som helst funkar.
Och denna senare delen bör ha tid att få ost att smälta och ge lite färg, och att jalapeño och lök bli tillagad, gissar på 5-7min.)
Går givetvis med riven ost också, men det är enklare och snabbare med osthyveln och spelar sen ingen roll för slutresultatet.

Vad ska man kalla det för?
Kanske jalapenopotatis i ugn?
Denna passar till det mesta, såväl som fisk och kött.

Låter skitgott. Stark ost är verkligen najs. Har börjat inse att man inte måste ha den på pasta.
Citera
2021-11-14, 23:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Låter skitgott. Stark ost är verkligen najs. Har börjat inse att man inte måste ha den på pasta.
Hehe, det är gott med
Nu ska du bara komma på vad du vill ha till, tex brunsås gillar denna kombo med jalapenopotatisar.
Man kan även äta den som en egen rätt, den är så god.
Men undvik gärna, då den blir bara bättre tillsammans med något annat gott till.

Och även pasta kan gilla andra sorters ostar också än parmesan/pecorino.
Citera
2021-11-14, 23:19
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Hehe, det är gott med
Nu ska du bara komma på vad du vill ha till, tex brunsås gillar denna kombo med jalapenopotatisar.
Man kan även äta den som en egen rätt, den är så god.
Men undvik gärna, då den blir bara bättre tillsammans med något annat gott till.

Och även pasta kan gilla andra sorters ostar också än parmesan/pecorino.

Jag är lite spartansk och anser ofta att en halv rätt är en hel rätt. Ibland äter jag något gott med mycket kolhydrat och har en bit kött till, och sedan kommer jag på att jag ätit all mat utom köttet... Då känns det som köttet kunde skippats.

Hade en riktigt helveteslagrad herrgård som funkade till allt inom matlagning. Men den är slut nu. Mina favoritostar är lagrad hårdost och gräddig blåmögelsost. Vad gäller jalapeno eller andra heta pepparfrukter har jag den turen att min mage pallar allt sådant. Just nu har jag bara het peppar på flingor och i flaska, måste ha det hemma om jag inte har någon färsk peppar hemma.

Sedan har jag lite dålig fantasi vad jag ska ha "till" stärkelsematen om inte kött, lagar rätt ofta till kompisen med som är vegetarian.

Nu har jag iallafall flera olika rätter jag kan laga utan större ansträngning. Ibland måste man fråga andra för man fastnar i gamla hjulspår.
Citera
2021-11-15, 06:58
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Lårfilén har mer smak, så är man ute efter detta så är det lårfilé du ska ta.
Men du kan ju ta en hel kyckling ändå, så kan du koka av skrovet, så blir kyckling i vin godare.
Så väljer du äta bendelarna när du lagat klart maten, och tar med dig filéerna till jobbet.
Du kan även göra lårfilé av kycklingbenen, så har du än mindre bendelar, dock rätt besvärligt innan man får in tekniken.

Annat alternativ att göra de mindre kladdiga och kycklingben, det är att hugga av toppen på leden, så drar kött och skinn ihop sig och man får nästan som ett handtag att hålla kycklingbenet med och rätt rent också.

Kanske lite mer kyckling, men sen ser jag receptet har en del grönsaker i sig.
Så antar det är därför de minskat mängden.
Men dra upp det till 400g hade jag gjort utan att tveka, men hade ökat det lite till, och även lite mer äggnudlar.
Skulle nog mer ha gått till 100g per person där, alternativt mer av det andra.

Gör som receptet säger, men bara öka lite kyckling och det andra bara.
Portioner man skriver i recepten är ofta snålt tilltagna, själv lagar jag i praktiken nästan aldrig efter recept eller portionsstorlekar.
Så har inte den kollen riktigt på området.

Testa ett Citronpotatismos till din coq au vin, mycket passande, finns om du söker coq au vin och cotron potatismos, så kommer det en del alternativ upp.
Fann det mycket passande till coq au vin och detta mos.
Too late. Körde exakt som det stod i mängderna för 8 portioner.

Det var nog den tråkigaste och minst ätbara wok jag någonsin gjort smakade bara massa soja. Kollar man mängden sås och vatten är det inte så konstigt kanske...

Fick slänga skiten för att det blev så oätbart >.<
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in