2021-10-27, 00:35
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag tänkte göra fläskytterfilé hel i ugnen någon dag framöver, och jag vill marinera den först.

Hur gör jag effektivast för att marinera den?
Kan jag värma kryddorna i olja (för att smakerna ska gå ut i oljan bättre), låtan oljan svalna och därefter massera in köttbiten i oljan och låta den dra tillsammans med oljan i en plastpåse i kylen över dagen?
Eller finns det något enklare sätt?
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-10-27 kl. 00:37.
Citera
2021-10-27, 02:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag tänkte göra fläskytterfilé hel i ugnen någon dag framöver, och jag vill marinera den först.

Hur gör jag effektivast för att marinera den?
Kan jag värma kryddorna i olja (för att smakerna ska gå ut i oljan bättre), låtan oljan svalna och därefter massera in köttbiten i oljan och låta den dra tillsammans med oljan i en plastpåse i kylen över dagen?
Eller finns det något enklare sätt?
Olja hindrar smakerna att dra in och tar längre tid än utan,för jag antar du ska göra en smakmarinad och inte marinera köttet och göra det mörare.
Och olja går ju tillsätta senare om man så önskar.

Och rosta kryddorna i en torrstekpanna.

Sen har du även rubb du kan köra, och göra en kryddblandning man gillar och även här rosta kryddorna.
Allt du behöver ta reda på är vad är det för smak du vill ha.
Citera
2021-10-27, 08:54
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Förgrädda och lager av annat på botten för hålla borta en del fukt är två alternativ, och för att förhindra.
Nu så är inte deta ett tips du kan använda, men sänk ned pajen låg i ugnen är en annan, och såklart en folie över om det är så att det ser ut att kunna bli bränt.

Var länge sedan jag gjorde en äggstannings paj, så låter som det är dax igen och den jag verkligen älskar och västerbottenostpaj med kantareller.

Jag tycker vissa pajsorter är svåra att hitta en tid som alltid fungerar.

Jag har en paj med endast purjo, rökt skinka, senap, ost, i den ordningen och sen avslutas med ett lock man penslar med ägg och sesamfrö på¨.
Sjukt god paj för vara så enkel, men har en jävla förmåga att ta längre tid än vad den borde.
För purjon måste ju bli så där riktigt mjuk, och förstår inte varför det ska ta så lång tid var gång.
Intressant. Locket är alltså pajdeg också?

jag köper färdig pajdeg som nämnt, så då hade jag, om jag hade gjot din, helt sonika köpt två degar och lagt den andra ovanpå allt? Låter spännande.
Citera
2021-10-27, 09:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Intressant. Locket är alltså pajdeg också?

jag köper färdig pajdeg som nämnt, så då hade jag, om jag hade gjot din, helt sonika köpt två degar och lagt den andra ovanpå allt? Låter spännande.
Ja, och som man kavlar ut om man gör egen, men som du säger köper man en färdig, så köper man då två istället.
Men den ska inte vara lika tjock, så lite kavla får man trots allt göra.
Den pajen är väldigt god i mitt tycke, men en bra smakrik rökt skinka är nödvändigt, en smakrik ost en kvibbele cheddar brukar jag ta där och inte snåla med senapen, det ska vara ett rutnät med 1cm max, jag kör en vanlig Slotts senap.
Sen en enkel sallad till.
Denna går också göra som piroger, fungerar galet bra som såna med.
Jag kommer göra en sådan här väldigt snart kommer jag på nu när jag pratar om den, var ett tag sedan sist.
Men är krasslig i knäet nu, så det får bli bra först för klarar inte av att stå mer än i korta stunder, och det funkar inte med matlagning att inte kunna stå.

Här är en annan som är riktigt jävla god också och en österrikisk lökpaj.
https://www.chowhound.com/recipes/sa...eek-tart-10709
Jag har lärt mig att de färska kryddor man har i, ska man ta mycket mera av dubbla är en bra idé(mest för krukorna inte smakar så mycket som om man odlar själv.), man smakar av röran som ska i pajen före och den ska vara god som attan vid en avsmakningen.
Resten är enkelt, bara vik upp din köpta pajdeg så det blir en kant och häll i blandningen.
Folk äter den som tokar när jag bjudit på denna.
En gång bjöd jag bara en polare på detta när vi skulle titta på fotboll, han åt upp en halv paj form, fattar inte hur han lyckades, men han var sen mätt
Citera
2021-10-27, 10:15
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ja, och som man kavlar ut om man gör egen, men som du säger köper man en färdig, så köper man då två istället.
Men den ska inte vara lika tjock, så lite kavla får man trots allt göra.
Den pajen är väldigt god i mitt tycke, men en bra smakrik rökt skinka är nödvändigt, en smakrik ost en kvibbele cheddar brukar jag ta där och inte snåla med senapen, det ska vara ett rutnät med 1cm max, jag kör en vanlig Slotts senap.
Sen en enkel sallad till.
Denna går också göra som piroger, fungerar galet bra som såna med.
Jag kommer göra en sådan här väldigt snart kommer jag på nu när jag pratar om den, var ett tag sedan sist.
Men är krasslig i knäet nu, så det får bli bra först för klarar inte av att stå mer än i korta stunder, och det funkar inte med matlagning att inte kunna stå.

Här är en annan som är riktigt jävla god också och en österrikisk lökpaj.
https://www.chowhound.com/recipes/sa...eek-tart-10709
Jag har lärt mig att de färska kryddor man har i, ska man ta mycket mera av dubbla är en bra idé(mest för krukorna inte smakar så mycket som om man odlar själv.), man smakar av röran som ska i pajen före och den ska vara god som attan vid en avsmakningen.
Resten är enkelt, bara vik upp din köpta pajdeg så det blir en kant och häll i blandningen.
Folk äter den som tokar när jag bjudit på denna.
En gång bjöd jag bara en polare på detta när vi skulle titta på fotboll, han åt upp en halv paj form, fattar inte hur han lyckades, men han var sen mätt
Spännande, ska definitivt prova den. Tack för tipset!
Citera
2021-10-28, 20:37
Medlem
Nihennas avatar
Om jag vill göra coq au vin, men tänker mig det som matlåda och således inte vill ha en hel kyckling utan en benfri variant så man slipper slabba med fingrarna på jobbet, vad blir bäst? Bröst? Lårfilé?
Citera
2021-10-28, 20:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Om jag vill göra coq au vin, men tänker mig det som matlåda och således inte vill ha en hel kyckling utan en benfri variant så man slipper slabba med fingrarna på jobbet, vad blir bäst? Bröst? Lårfilé?
Mycket i smaken kommer från benen. Dessutom är en vits med att göra den typen av maträtt att det tar (nästan) lika lång tid att göra en portion som tio.

Vill du inte ha ben i den färdiga rätten så kan du stycka och låta ben koka med. Men klart, då går det åt lite mer tid.
Citera
2021-10-28, 20:44
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Mycket i smaken kommer från benen. Dessutom är en vits med att göra den typen av maträtt att det tar (nästan) lika lång tid att göra en portion som tio.

Vill du inte ha ben i den färdiga rätten så kan du stycka och låta ben koka med. Men klart, då går det åt lite mer tid.
I see. Får kolla upp alternativ då istället. Tack!
Citera
2021-11-13, 11:06
Medlem
Nihennas avatar
https://www.expressen.se/alltommat/r...-med-nudlar-2/

Detta receptet är jag lite sugen på. Det jag dock tänker kring det är mängden ingredienser. Är det inte väldigt lite för 4 portioner? 250 gram kyckling är ju typ 60 gram per portion.

Vad tycker ni som ser receptet? Är det verkligen 4 portioner? Tycker personligen att det verkar handla om portioner för barn, alternativt väldigt nätta tjejer
Citera
2021-11-13, 11:16
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
https://www.expressen.se/alltommat/r...-med-nudlar-2/

Detta receptet är jag lite sugen på. Det jag dock tänker kring det är mängden ingredienser. Är det inte väldigt lite för 4 portioner? 250 gram kyckling är ju typ 60 gram per portion.

Vad tycker ni som ser receptet? Är det verkligen 4 portioner? Tycker personligen att det verkar handla om portioner för barn, alternativt väldigt nätta tjejer
Jo, de har säkert skrivit fel.
600 gram är mer rimligt.
Citera
2021-11-13, 11:18
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jo, de har säkert skrivit fel.
600 gram är mer rimligt.
Ja precis. Jag tänker att två kycklingbröst är mer rimligt än ett, och kanske lite mer av ett. Jag kanske bara ska följa måtten för "8" portioner för att få till en vettig mängd för fyra portioner.
Citera
2021-11-14, 14:40
Medlem
BePatients avatar
Ja, det är lite tunt med kyckling, men det är ändå rimligare än 600 g (!). I den typen av rätt behövs inte så mycket kött/dyl. Men dryga ut det du, kanske med minimajs och purjolök?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in