2020-02-07, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Ja alltså kokböcker vet jag inte, de är nog mer avancerade än vad jag är ute efter. Mer praktiskt liksom.

Kolla på matlagningsprogram på TV. Jamie Oliver hade en serie som hette middag på 30 minuter som hade många bra tips på enkla rätter. Per Moberg kan också vara rolig ibland. Sedan har vi Nigella Lawson, hon kan inte bara laga mat, hon är otroligt sexig också.
Citera
2020-02-07, 11:03
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om inte de svar du fått hittills fungerar för dig, kanske du kan försöka förklara så vi förstår. Ge gärna ett exempel på hur du tänkt använda dina kunskaper.
Vill börja med två ingredienser (typ makaroner och halloumi) och sen experimentera utifrån det. Det är de två ingredienserna i början jag behöver mer av.
Citera
2020-02-07, 11:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Vill börja med två ingredienser (typ makaroner och halloumi) och sen experimentera utifrån det. Det är de två ingredienserna i början jag behöver mer av.
Och, vad är problemet?

Du vet vad makaroner är, du vet vad haloumi är. Hur båda smakar, hur båda kan tillagas.
Citera
2020-02-07, 11:07
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Och, vad är problemet?

Du vet vad makaroner är, du vet vad haloumi är. Hur båda smakar, hur båda kan tillagas.

Ja, men det måste väl finnas mer sånt? Hela butiken är ju fylld med mat, men vet inte vad som går att äta enskilt.
Citera
2020-02-07, 11:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja, men det måste väl finnas mer sånt? Hela butiken är ju fylld med mat, men vet inte vad som går att äta enskilt.
Jag förstår det, och därför har jag föreslagit en grundläggande kokbok. I en sådan kan du läsa om råvaror, vad som passar och inte passar.

Vi försöker verkligen hjälpa dig, men du verkar mest vara avig.
Citera
2020-02-07, 11:14
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Jag förstår det, och därför har jag föreslagit en grundläggande kokbok. I en sådan kan du läsa om råvaror, vad som passar och inte passar.

Vi försöker verkligen hjälpa dig, men du verkar mest vara avig.

De kokböcker jag har läst i har egentligen bara stora recept med massa ingredienser, men det finns väl enklare, det är dom jag borde kolla i. Om de recepten bara har typ 3 ingredienser borde det ju gå.
Citera
2020-02-07, 11:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad har du ätit tidigare i livet?

Testa att puttra krossade tomater med en buljongtärning en halvtimme. Därefter har du i din tärnade haloumi, så har du en schysst sås till dina makaroner.
Citera
2020-02-07, 11:16
Medlem
constants avatar
Citat:
De kokböcker jag har läst i har egentligen bara stora recept med massa ingredienser, men det finns väl enklare, det är dom jag borde kolla i. Om de recepten bara har typ 3 ingredienser borde det ju gå.
Du har fått tips på bra kokböcker som innehåller mer än bara recept. Letar du efter något enklare så handlar det om kokböcker för barn med saker som hur du kan piffa upp en korv till en gris, eller hur du skivar en gurka.
Citera
2020-02-07, 11:17
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Vad har du ätit tidigare i livet?

Testa att puttra krossade tomater med en buljongtärning en halvtimme. Därefter har du i din tärnade haloumi, så har du en schysst sås till dina makaroner.

De senaste 7 åren har varit typ korv/bacon/tacokyckling osv. Extremt simpelt, har inget problem med det.

Japp, krossade tomater osv känner jag till, kan göra sås. Det är halloumi och annat sånt jag vill hitta mer av.
Citera
2020-02-07, 11:19
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:

Oj oj vad pinsam du är, ryck upp dig och experimtera med maten istället för att gnälla här på flashback, curlade fan.. Stek din jävla halloumi, hacka den och ha i dina makaroner, nåt krydda till som du tycker om samt, ketchup?

Så svårt är det inte när man bara vill, vilket saknas hos dig hipster
Citera
2020-02-07, 11:19
Medlem
constants avatar
Citat:
De senaste 7 åren har varit typ korv/bacon/tacokyckling osv. Extremt simpelt, har inget problem med det.

Japp, krossade tomater osv känner jag till, kan göra sås. Det är halloumi och annat sånt jag vill hitta mer av.
Då förstår jag ännu mindre av vad du vill. Vad menar du med "annat"?
Citera
2020-02-07, 11:22
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Då förstår jag ännu mindre av vad du vill. Vad menar du med "annat"?

Tacokyckling. Kycklingkebab. Tofu. Filébitar.

Alltså den delen av maten, vet inte hur jag ska förklara det annars. Det måste ju finnas mer av dessa. Undviker ofta färskt/fruset kött/kyckling eftersom det är för mycket för en person och om det är fryst måste man tina det långsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in