Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-16, 11:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vet ni ens hur carpaccio skärs ut ur en oxfilé ?
Det är en riktg manöver att få den stor så den täcker hela tallriken.

Inte så mycket av en manöver...

Normalt så skärs den i lövtunna skivor (restauranger använder oftast proffsiga skärmaskiner som kan skära extremt tunt) som läggs upp som en blomma för att täcka tallriken.

Alternativt så skärs den i lite tjockare skivor som bankas/kavlas ut för att få en större diameter.

När man gör det hemma så fryser man den råa (eller brynta om du gör den varianten) filén lätt så att det blir enklare att skära jämna, lövtunna, skivor även om man inte har den bästa kniven eller en fräsig skärmaskin.
Citera
2021-01-16, 15:13
Medlem
göra färsbullar dagen innan

Ska bjuda på frikadeller i tomatsås imorgon och undrar om jag kan fixa till färsen med ströbröd, ägg, lök kryddor osv idag och sedan laga till imorgon eller blir det konstigt?
Citera
2021-01-16, 15:16
Medlem
Antivalents avatar
Går nog fint, se till bara att täcka över ordentligt så smeten inte torkar ut under natten. Smaksätt konservativt och justera i morgon innan du kokar bollarna
Citera
2021-01-16, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Går nog fint, se till bara att täcka över ordentligt så smeten inte torkar ut under natten. Smaksätt konservativt och justera i morgon innan du kokar bollarna
Tusen tack!!
Citera
2021-01-16, 15:29
Medlem
xposures avatar
Citat:

Jepp, går alldeles utmärkt!
Täck över med plast bara!
Citera
2021-01-16, 15:39
Medlem
Vad är färsbullar? Bara annat konstigt namn av köttbullar?
Citera
2021-01-16, 15:54
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Vad är färsbullar? Bara annat konstigt namn av köttbullar?

Tekniskt sett är alla färsbullar där färsen består av kött, köttbullar. Men i Sverige brukar köttbullar betyda "vanliga" köttbullar som man steker.

TS skall tex. göra frikadeller. Man kan kalla det kokta köttbullar i tomatsås, men det heter frikadeller.
Citera
2021-01-16, 16:00
Medlem
Citat:
Täck noga inte bara för att bevara fukten, utan även för att få bort så mycket luft som möjligt. Bakterier tillväxer i syret.
Citera
2021-01-16, 19:08
Medlem
Ja lär ju funka, täck väl och förvara i kylskåp
Citera
2021-01-16, 23:16
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Bränd blir den inte, iaf inte på de pizzor jag gjort så. Du får ju ha i åtanke att det inte bara är en tunn skiva kycklingfilé som ligger i en ugnsfast form utan det är ju deg, tomatsås, ost mm som ska bli varmt också.
Om du inte tror att det funkar, prova vettja.

Du gör tjockpizza i form på tio minuter om vi snackar 275 grader.
Varför skulle jag prova en undermålig pizza? Jag gör min på 2-2,5 minuter.
Citera
2021-01-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Du gör tjockpizza i form på tio minuter om vi snackar 275 grader.
Varför skulle jag prova en undermålig pizza? Jag gör min på 2-2,5 minuter.

2-2,5 minuter? Då är vi ute efter olika saker då Jag vill ha en pizza där ingredienserna tillagas samt botten är på väg att bli knaprigt. Inte något sunkigt halvbakat.
Vet inte vad du rubricerar som"tjockpizza" (antar iofs att du menar panpizza egentligen) men jag gör iaf en rund pizza av ungefär 175g deg som fått kalljäsa i minst ett dygn i kylen. Rund pizza i storlek på ca 35cm i diameter. Färdigbakad botten ligger på ca 2mm. Kanterna lite tjockare. Mest för att de blir godare då.
Citera
2021-01-17, 06:10
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
2-2,5 minuter? Då är vi ute efter olika saker då Jag vill ha en pizza där ingredienserna tillagas samt botten är på väg att bli knaprigt. Inte något sunkigt halvbakat.
Vet inte vad du rubricerar som"tjockpizza" (antar iofs att du menar panpizza egentligen) men jag gör iaf en rund pizza av ungefär 175g deg som fått kalljäsa i minst ett dygn i kylen. Rund pizza i storlek på ca 35cm i diameter. Färdigbakad botten ligger på ca 2mm. Kanterna lite tjockare. Mest för att de blir godare då.

Jag kör napolitansk deg, bakstål högst upp i ugnen i en till två timmar och brassar på grillfunktionen vid bakning. Botten på pizzan blir mer än väl gräddad.
Det tar 2,5 minut med degar mellan 230-260 gram. en pizza ska inte vara knaprig (med stor bokstav) och du inte vill att allt vatten evaporerar från degen. Är du överhuvudtaget intresserad av att få till en bra pizza kan du inte ignorera tidsaspekten. Tio minuter är katastrof.

Tjockpizza - "pan", detroit, siciliansk osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in