Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-17, 14:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är användare som du och jag som skriver där, ändra om det är fel. Det är liksom Wikipedias grej!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Redigering
wiki nämner inte ens lipider.
Citera
2016-12-17, 14:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Osäker var jag ska fråga men testar här. Tänkte bjuda på fika på jobbet på onsdag då det är vår sista dag innan jul. Tänkte att den vanliga prinsesstårtan är lite tråkig, samtidigt är jag inte så hemma på bakning. Tänkte iallafall försöka med en plåt med kärleksmums eller kanske rulltårta. Om jag bakar imorgon och bjuder på söndag, håller det sig färskt och gott till dess? Kan tillägga att det är 15-20 byggarbetare jag ska bjuda.
Göra en egen prinsesstårta är inte det minsta tråkig.
Och det som då lyfter den mycket, är att man gör egen vaniljsås med vaniljstång.
Citera
2016-12-17, 14:44
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Kärleksmums går utmärkt att frysa in. Rulltårta är jag lite osäker på.
Vill såklart att det ska vara så färskt som möjligt och jag har enbart tid att baka imorgon, så är det värt att frysa ner för tre dagars förvaring?

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Göra en egen prinsesstårta är inte det minsta tråkig.
Och det som då lyfter den mycket, är att man gör egen vaniljsås med vaniljstång.

Oj det tänkte jag inte ens på. Det var en färdigköpt tårta jag tänkte på, visserligen butiksbakad och inte fryst men känns ändå lite standard. Är det svårt att göra en egen prinsessa?
Citera
2016-12-17, 14:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vill såklart att det ska vara så färskt som möjligt och jag har enbart tid att baka imorgon, så är det värt att frysa ner för tre dagars förvaring?

Oj det tänkte jag inte ens på. Det var en färdigköpt tårta jag tänkte på, visserligen butiksbakad och inte fryst men känns ändå lite standard. Är det svårt att göra en egen prinsessa?
Du gör en botten, vaniljkräm(med vaniljstång), och sen köper man en färdig tårtmarsipan.
Med såpass många så får du nog göra två tårtor.
Sen är det bara dela botten så du får tre delar, och sen är det bara montera ihop botten med vaniljkräm, grädde, hallonsylt och marsipan.
Men visst det är lite arbete mot att köa färdigt eller enkla saker som kärleksmums.
Citera
2016-12-17, 15:37
Medlem
Ratis avatar
Citat:

Nä det är nog ingen fara. Dom hinner nog heller inte bli torra på 3 dagar. Personligen hade jag ändå fryst in dom.
Citera
2016-12-20, 15:09
Medlem
Citat:
Sedan när ändrade man Fett till Lipider i innehållsförteckningen och google.
Inte för det spelar roll, men förstår inte syftet.
Där det är ändrat är då på google och man googlar en ingrediens.
Så kommer det upp en ruta till höger om vad majonnäs innehåller för något.

Har sett produkter som innehåller t.ex. 3 g. lipider som sedan delas upp i 1 g. mättat, 1 g. enkelomättat och 1 g. fleromättat fett. Dåligt exempel kanske, men you get the point. Lipider är helt enkelt samlingsnamnet på olika typer av fett.
Citera
2016-12-20, 15:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMashUp
Har sett produkter som innehåller t.ex. 3 g. lipider som sedan delas upp i 1 g. mättat, 1 g. enkelomättat och 1 g. fleromättat fett. Dåligt exempel kanske, men you get the point. Lipider är helt enkelt samlingsnamnet på olika typer av fett.
Det är jag helt på det klara med att det betyder.
Men förstår inte varför man ändrar det för.
Enda vettiga förklaringen jag kan komma på, och det är att det finns mer fettsorter som man vill få in här.
Citera
2016-12-20, 15:21
Medlem
Citat:
Det är jag helt på det klara med att det betyder.
Men förstår inte varför man ändrar det för.
Enda vettiga förklaringen jag kan komma på, och det är att det finns mer fettsorter som man vill få in här.

Ah. Missförstod din fråga isf. My bad.

Ja, antingen det, eller så vill man kunna vara mer specifik.
Citera
2016-12-20, 15:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMashUp
Ah. Missförstod din fråga isf. My bad.

Ja, antingen det, eller så vill man kunna vara mer specifik.
Kanske det kommer ifrån forskarvärlden, och att detta då är den korrekta benämning man använder just fett.
Kan tänka mig om man börjar ändra detta på produkterna i affären, så kommer de i börja stå och fundera på vad faan det är.
Citera
2016-12-20, 15:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Kanske det kommer ifrån forskarvärlden, och att detta då är den korrekta benämning man använder just fett.
Kan tänka mig om man börjar ändra detta på produkterna i affären, så kommer de i börja stå och fundera på vad faan det är.
Vad är problemet? Kan du inte göra som jag föreslog?
Citera
2016-12-20, 15:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad är problemet? Kan du inte göra som jag föreslog?
Och ändra wiki?
Den kommer dock aldrig ge mig svar på varför man ändrat.
Citera
2016-12-20, 16:44
Medlem
Ratis avatar
Om man tycker att en färdigkokt julskinka är för salt, hur gör man då? Kan man koka den i rent vatten igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in