Citat:
Ursprungligen postat av
Soltecken
Hehe nä, att passera guarden på någon från knästående är inte direkt topprioriterat för självförsvar. Men det är i alla fall en pusselbit i förståelsen för hur man kontrollerar/undviker att bli kontrollerad på marken.
Som du skriver känner sig de flesta fullständigt hjälplösa när de först börjar med BJJ och det är därför det är viktigt att kunna om inte annat i defensivt syfte för självförsvar. I princip alla är färdiga att kollapsa av utmattning de första sparringpassen, men det har mer att göra med hur dålig man är på att förvalta sin energi än att sparringen är hård.
Min erfarenhet är att många judoklubbar dröjer längre med sparringen för nybörjare som inte tränat fallteknik. Men åtminstone lite newaza (sparring på marken) brukar de erbjuda i något av de första passen. Ge det en chans och se om du känner dig lika hjälplös där - det är alltid ett gott tecken. För egen del tyckte jag dock att BJJ kändes mer givande för en vuxen nybörjare och att utvecklingskurvan var brantare (förutsatt att klubben lägger energi på den stående biten också).
Nej, inte topprioriterat, men jag kan leva med att många tekniker är sportinriktade sålänge som sparringen ger mig det jag är ute efter!
Ang. att förvalta sin energi: Jag märkte ganska omgående att de övriga andas på ett helt annat sätt än jag. Jag andades som jag gör med fria vikter på ett gym, dvs ett djupt andetag inför varje push. Inte bra i BJJ, det gjorde mig enormt andfådd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brottargalning
Det låter faktiskt som du hamnade på en väldigt bra BJJ-klubb.
Sen behöver det inte vara den hårdaste sporten, det handlar mycket om att man som nybörjare inte vet när man kan vara avslappnad och när man inte ska vara det.
Personligen hade jag tyckt att du skulle testa båda stilarna minst en termin för att få ett bra förståelse om de olika sporterna. Sporterna ändras ju lite i takt med att man lär sig mer, som du nämner sparrades du inte mycket på judon, judo är annars en sport där sparring är en stor del men det är klart att det är en skaderisk med alla kast under sparring och den skaderisken är större med nybörjare.
Ja, jag fick ett bra och kunnigt intryck av instruktörerna. Jag utgår ifrån att de tävlat rätt mycket för det kändes som att de visste vad som faktiskt funkar i praktiken. Raka motsatsen till den uppfattning jag fick av KM.
En fördel med BJJ-klubben är att de verkar tätt sammankopplade med en MMA-klubb och det lät som att det var mer eller mindre fritt att köra MMA också (MMA-gänget har samma tränare, de tränar i samma lokal direkt efter BJJ-gänget och nån från MMA-gänget var dessutom med oss och körde BJJ). Jag är dock inte inne på MMA, det verkar brett och allomfattande och jag tror att jag som är helt ovan vid kampsport gör bäst i att börja med något lite mer avgränsat. Men nått pass kanske man ska testa?
Min familjesituation med småbarn gör det inte realistiskt att träna dubbelt Judo/BJJ tyvärr. Två kvällspass per vecka är allt jag får tid till träning (därutöver har jag ynnesten att få gymma på arbetstid på mitt nuvarande jobb). Jag tror att det blir lite för ofokuserat om jag bara kör ett pass i respektive sport per vecka. Utifrån mina efterforskningar om Judo och BJJ är jag lite inne på att börja köra Judo för att få en komplett grund med kast och stående kamp, och sen gå över till BJJ för markkampen.