2023-01-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Jo det begriper jag ju, men frågan är om den grekisk romerska brottaren kan ens vara med i matchen om han grapplar i gi för första gången. Det blir alltid krångligt när man inte definierat nivåer men de vi säger att de har tränat lika länge i respektive sporter.
Jag vet inte. Kommer greco-brottaren in i clinch har han nog goda chanser, men har man aldrig tränat med gi är det lättare sagt än gjort.

Citat:
Men om du ser på olympisk judo när det var tillåtet så var inte bennedtagning prio ett, som jag förstår det. Det påstod i alla fall en judoka, att bennedtagning har aldrig varit en stor grej i sporten. Och det säger mig ändå en hel del. Om det nu var något som kan exposas så hade hade ju en outsider bara kunnat drilla en massa benedtagningar och skrällt i OS.

Jag har inte gjort min research på den fronten, men min första judotränare hävdade att alla bennedtagningar skadade judons underhållningsvärde som olympisk sport. Så i någon mån förbjöds det för att det var effektivt.

Men oavsett så är det skillnad på den gamla erans judokas som faktiskt tränade för de nedtagningarna och den judon man utövar idag - på den tiden gick det inte att skrälla eftersom det inte var några otillåtna tekniker till att börja med.
Citera
2023-01-22, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltecken

Jag har inte gjort min research på den fronten, men min första judotränare hävdade att alla bennedtagningar skadade judons underhållningsvärde som olympisk sport. Så i någon mån förbjöds det för att det var effektivt.

Men oavsett så är det skillnad på den gamla erans judokas som faktiskt tränade för de nedtagningarna och den judon man utövar idag - på den tiden gick det inte att skrälla eftersom det inte var några otillåtna tekniker till att börja med.

Det såg ut att vara en hel del bennedtagningar i highlightsen, men det är svårt att veta hur väl det avspeglar sporten som helhet. Om vi går tillbaka till Kimura, så såg han ju ut som en modern olympisk judoka stilmässigt. Inga bentagningar där inte.

Han jag snackade med menar att det inte var en sån stor förlust som folk fick det till. Jag menade att om de flesta inte fokuserar på det lika mycket som kasten, så kan en outsider specialträna det, i teorin, och skrälla när det var tillåtet givetvis. Precis som en 4 Dan Bjj-snubbe kan vinna på marken i olympisk judo, då de inte tränar på det lika mycket.

Det är för övrigt en hel del debatt kring det också, huruvida en BJJ-expert slår en olympisk newaza-expert under judoregler. Vissa menar ja, andra nej. Travis Stevenson visade väl att man kan plocka dem på marken med BJJ-träning sidan om. Han har ju svart i BJJ också.
Citera
2023-01-22, 08:48
Medlem
Citat:
Det såg ut att vara en hel del bennedtagningar i highlightsen, men det är svårt att veta hur väl det avspeglar sporten som helhet. Om vi går tillbaka till Kimura, så såg han ju ut som en modern olympisk judoka stilmässigt. Inga bentagningar där inte.

Han jag snackade med menar att det inte var en sån stor förlust som folk fick det till. Jag menade att om de flesta inte fokuserar på det lika mycket som kasten, så kan en outsider specialträna det, i teorin, och skrälla när det var tillåtet givetvis. Precis som en 4 Dan Bjj-snubbe kan vinna på marken i olympisk judo, då de inte tränar på det lika mycket.

Det är för övrigt en hel del debatt kring det också, huruvida en BJJ-expert slår en olympisk newaza-expert under judoregler. Vissa menar ja, andra nej. Travis Stevenson visade väl att man kan plocka dem på marken med BJJ-träning sidan om. Han har ju svart i BJJ också.

Fast mitt argument var inte att de nedtagningarna var så mycket bättre att outsiders kunde ta över enbart med dem under de gamla reglerna. Bara att man idag inte blir förberedd för dem då de är förbjudna. (Sen var många effektiva bennedtagningar ändå underrepresenterade som en följd av att poängen gavs baserat på hur man landar snarare än om man tog omkull någon.)

Utövare från Sovjet och flera europeiska länder hade ofta brottning på hög nivå inkorporerat i sitt game och förståelsen blev därför djup för den biten för att hävda sig internationellt.
Citera
2023-01-22, 08:53
Medlem
Citat:
Fast mitt argument var inte att de nedtagningarna var så mycket bättre att outsiders kunde ta över enbart med dem under de gamla reglerna. Bara att man idag inte blir förberedd för dem då de är förbjudna. (Sen var många effektiva bennedtagningar ändå underrepresenterade som en följd av att poängen gavs baserat på hur man landar snarare än om man tog omkull någon.)

Utövare från Sovjet och flera europeiska länder hade ofta brottning på hög nivå inkorporerat i sitt game och förståelsen blev därför djup för den biten för att hävda sig internationellt.

I äldre judoregler fick du dessutom greppa kroppen i klinch. Så du blev ju automatiskt en kompetent brottare
Citera
2023-01-22, 16:37
Medlem
Citat:
Hehe nä, att passera guarden på någon från knästående är inte direkt topprioriterat för självförsvar. Men det är i alla fall en pusselbit i förståelsen för hur man kontrollerar/undviker att bli kontrollerad på marken.
Som du skriver känner sig de flesta fullständigt hjälplösa när de först börjar med BJJ och det är därför det är viktigt att kunna om inte annat i defensivt syfte för självförsvar. I princip alla är färdiga att kollapsa av utmattning de första sparringpassen, men det har mer att göra med hur dålig man är på att förvalta sin energi än att sparringen är hård.

Min erfarenhet är att många judoklubbar dröjer längre med sparringen för nybörjare som inte tränat fallteknik. Men åtminstone lite newaza (sparring på marken) brukar de erbjuda i något av de första passen. Ge det en chans och se om du känner dig lika hjälplös där - det är alltid ett gott tecken. För egen del tyckte jag dock att BJJ kändes mer givande för en vuxen nybörjare och att utvecklingskurvan var brantare (förutsatt att klubben lägger energi på den stående biten också).
Nej, inte topprioriterat, men jag kan leva med att många tekniker är sportinriktade sålänge som sparringen ger mig det jag är ute efter!

Ang. att förvalta sin energi: Jag märkte ganska omgående att de övriga andas på ett helt annat sätt än jag. Jag andades som jag gör med fria vikter på ett gym, dvs ett djupt andetag inför varje push. Inte bra i BJJ, det gjorde mig enormt andfådd.
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Det låter faktiskt som du hamnade på en väldigt bra BJJ-klubb.

Sen behöver det inte vara den hårdaste sporten, det handlar mycket om att man som nybörjare inte vet när man kan vara avslappnad och när man inte ska vara det.

Personligen hade jag tyckt att du skulle testa båda stilarna minst en termin för att få ett bra förståelse om de olika sporterna. Sporterna ändras ju lite i takt med att man lär sig mer, som du nämner sparrades du inte mycket på judon, judo är annars en sport där sparring är en stor del men det är klart att det är en skaderisk med alla kast under sparring och den skaderisken är större med nybörjare.
Ja, jag fick ett bra och kunnigt intryck av instruktörerna. Jag utgår ifrån att de tävlat rätt mycket för det kändes som att de visste vad som faktiskt funkar i praktiken. Raka motsatsen till den uppfattning jag fick av KM.

En fördel med BJJ-klubben är att de verkar tätt sammankopplade med en MMA-klubb och det lät som att det var mer eller mindre fritt att köra MMA också (MMA-gänget har samma tränare, de tränar i samma lokal direkt efter BJJ-gänget och nån från MMA-gänget var dessutom med oss och körde BJJ). Jag är dock inte inne på MMA, det verkar brett och allomfattande och jag tror att jag som är helt ovan vid kampsport gör bäst i att börja med något lite mer avgränsat. Men nått pass kanske man ska testa?

Min familjesituation med småbarn gör det inte realistiskt att träna dubbelt Judo/BJJ tyvärr. Två kvällspass per vecka är allt jag får tid till träning (därutöver har jag ynnesten att få gymma på arbetstid på mitt nuvarande jobb). Jag tror att det blir lite för ofokuserat om jag bara kör ett pass i respektive sport per vecka. Utifrån mina efterforskningar om Judo och BJJ är jag lite inne på att börja köra Judo för att få en komplett grund med kast och stående kamp, och sen gå över till BJJ för markkampen.
Citera
2023-01-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killjoy
Nej, inte topprioriterat, men jag kan leva med att många tekniker är sportinriktade sålänge som sparringen ger mig det jag är ute efter!

Ang. att förvalta sin energi: Jag märkte ganska omgående att de övriga andas på ett helt annat sätt än jag. Jag andades som jag gör med fria vikter på ett gym, dvs ett djupt andetag inför varje push. Inte bra i BJJ, det gjorde mig enormt andfådd.

Definitivt. Det går alltid att jobba på det man tycker är viktigare när man väl sparrar.

Jag tror egentligen det handlar mer om att lära sig när man kan och ska slappna av under sparringen än sättet att andas. Att ta djupa andetag inför explosiva rörelser är inte fel, men nybörjare exploderar konstant med fel teknik och på fel ställen.

Citat:
Ja, jag fick ett bra och kunnigt intryck av instruktörerna. Jag utgår ifrån att de tävlat rätt mycket för det kändes som att de visste vad som faktiskt funkar i praktiken. Raka motsatsen till den uppfattning jag fick av KM.

En fördel med BJJ-klubben är att de verkar tätt sammankopplade med en MMA-klubb och det lät som att det var mer eller mindre fritt att köra MMA också (MMA-gänget har samma tränare, de tränar i samma lokal direkt efter BJJ-gänget och nån från MMA-gänget var dessutom med oss och körde BJJ). Jag är dock inte inne på MMA, det verkar brett och allomfattande och jag tror att jag som är helt ovan vid kampsport gör bäst i att börja med något lite mer avgränsat. Men nått pass kanske man ska testa?

Min familjesituation med småbarn gör det inte realistiskt att träna dubbelt Judo/BJJ tyvärr. Två kvällspass per vecka är allt jag får tid till träning (därutöver har jag ynnesten att få gymma på arbetstid på mitt nuvarande jobb). Jag tror att det blir lite för ofokuserat om jag bara kör ett pass i respektive sport per vecka. Utifrån mina efterforskningar om Judo och BJJ är jag lite inne på att börja köra Judo för att få en komplett grund med kast och stående kamp, och sen gå över till BJJ för markkampen.

Låter definitivt som en bra klubb. Om du bara har två pass i veckan håller jag med om det är bättre att börja med en mer begränsad del av funktionell kampsport och sedan addera det du tycker är viktigt. Många som väljer sporadiska nybörjarpass i MMA blir bara kassa på allt.
Citera
2023-01-22, 18:00
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:

Ja, så är det för många. Bättre att köra två pass av samma stil och bli hyfsat bra på en stil än halvdålig på två. Sen går det ju trots allt alltid att byta när man vill, tröttnar du på judon kan du byta till BJJ någon termin osv...
Citera
2023-01-23, 15:50
Medlem
Jethrels avatar
Citat:

Vilken ordning man gör de i tror jag spelar mindre roll i längden. Huvudsaken de blir gjort. En fördel med att börja med Judo är att du får ordentlig fallteknik först. De hjälper med att inte bli skadad senare (eller att inte ramla/skada sig på is). Däremot brukar de ta längre tid innan man kan sparras fullt ut. Kan man inte landa ordentligt så kan de göra jävligt ont. Vad gäller att BJJ är jobbigt i början. Man lär sig rätt fort att inte ta i utan vila så fort man får chansen. BJJ är typ 75% ligga i en position så motståndaren blir trött, så lär man sig de är de ganska lugnt.
Citera
2023-01-23, 19:35
Medlem
Egentligen när jag funderar mera på judo, brottning, bjj osv så jag väger själv 105kg och är hyffsat stark. Prövade brottas med medelmåttiga 60-80kg killar och förlorade ofta men ännu oftare blev det oavgjort. Därför tror jag man kanske borde ta dom fysiska egenskaperna i beaktande om man tänker välja kampsport för självförsvar. En thaiboxare, boxare eller kickboxare som är snabb och rörlig är farligare än en bjj/judo-utövare ifall viktskillnaden är stor.
Citera
2023-01-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Egentligen när jag funderar mera på judo, brottning, bjj osv så jag väger själv 105kg och är hyffsat stark. Prövade brottas med medelmåttiga 60-80kg killar och förlorade ofta men ännu oftare blev det oavgjort. Därför tror jag man kanske borde ta dom fysiska egenskaperna i beaktande om man tänker välja kampsport för självförsvar. En thaiboxare, boxare eller kickboxare som är snabb och rörlig är farligare än en bjj/judo-utövare ifall viktskillnaden är stor.
Det är därför det finns viktklasser i kampsporter med betoning på sport.

Har själv sparrat boxning 80 % kontakt med en tjej snäppet under Sverige eliten när jag själv var nybörjare och trots att hon hade tränat flera pass i veckan i åratal och jag två pass i veckan i typ en termin eller två men med ca 15 kg viktövertag och rejäl längdfördel så blev det väl i stort sett oavgjort men jävligt kul hade vi.

Ungefär som när jag hade den stora äran att sparras med Pernilla Johansson i Thaiboxning ca 50 % kontakt och som tom var ännu mindre så skulle man väl kunna säga att det blev oavgjort och då pratar vi om någon som har vunnit VM och haft en fin proffskarriär dock så hade jag tränat flera pass i veckan i ett antal år då.

Kön, längd, räckvidd och vikt har en avgörande faktor i kampsporter med regler och det är därför jag alltid rekommenderar en bra KM klubb med hård och realistisk sparring ala semi MMA regler samt en del fultekniker på det för sådana finns även om de riktigt bra KM klubbarna är få.

I brist på annat så får det bli MMA som är mest komplett och fungerar bra i verkligheten och i tredje hand Thaiboxning.
Citera
2023-01-24, 11:35
Medlem
Jethrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW

Är man lätt och liten har du alltid en nackdel mot någon som är större, oavsett om du är grappler eller striker. Hur hårt du slår baseras till väldigt stor del på hur tung man är. Så en snabb och rörlig striker har svårt att hinna göra nog med skada mot en stor och tung. Skulle absolut inte säga att de är farligare. Det är dock ingen nackdel att kunna slå. Bättre att kunna något än ingenting. Det gäller både grappling och striking.
Citera
2023-01-24, 18:51
Medlem
Jag skulle hellre brottas än än använda nävarna, för styrka och storlek är till mera nytta i såna fall. Om vi tänker oss en normal situation där man blir attackerad så brukar det inte behövas många slag innan nån blir knockad. En 70-80kg kampsportare som kan slå gör mos av nån som står med händerna nere och bara tar emot. Sen så brukar ju slagsmål ofta vara rätt mycket clinch så i såna fall så har ju brottare fördel jämfört med den som inte brottas. Jag har också haft oturen att sparra med en nordisk mästare på 65kg och var totalt chanlös. Fastän vi skulle glömma alla regler så skulle jag inte ha en suck mot snabbheten. Kanske om man på nåt vis fick ner honom men det skulle nog krävas en massa tur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in