2023-01-25, 09:22
Medlem
Jethrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Jag skulle hellre brottas än än använda nävarna, för styrka och storlek är till mera nytta i såna fall. Om vi tänker oss en normal situation där man blir attackerad så brukar det inte behövas många slag innan nån blir knockad. En 70-80kg kampsportare som kan slå gör mos av nån som står med händerna nere och bara tar emot. Sen så brukar ju slagsmål ofta vara rätt mycket clinch så i såna fall så har ju brottare fördel jämfört med den som inte brottas. Jag har också haft oturen att sparra med en nordisk mästare på 65kg och var totalt chanlös. Fastän vi skulle glömma alla regler så skulle jag inte ha en suck mot snabbheten. Kanske om man på nåt vis fick ner honom men det skulle nog krävas en massa tur

Knock-outs är väldigt ovanligt med otränade på gatan (och även med halv tränade kampsportare). Det slutar oftast i en hög på baken. Vist är en nordisk mästare bra på striking. Men då är ju personen väldigt bra tränad. Möter en stor person en nordisk mästare i brottning eller judo kommer den stora också vara chanslös. Ser vi till de som arbetar med jobbiga personer på gatan så är stående brottning med fasthållning på marken det man väljer. Det är både effektivt och juridisk säkrare (vilket alltid är en viktig faktor)
Citera
2023-01-25, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jethrel
Knock-outs är väldigt ovanligt med otränade på gatan (och även med halv tränade kampsportare). Det slutar oftast i en hög på baken. Vist är en nordisk mästare bra på striking. Men då är ju personen väldigt bra tränad. Möter en stor person en nordisk mästare i brottning eller judo kommer den stora också vara chanslös. Ser vi till de som arbetar med jobbiga personer på gatan så är stående brottning med fasthållning på marken det man väljer. Det är både effektivt och juridisk säkrare (vilket alltid är en viktig faktor)

Jag jobbade som ordningsvakt i unga dagar och ja,bjj, judo eller brottning troligtvis de bästa alternativen. Sällan blir nån knockad men när folk ser blodet rinna på sina ralf lauren tröjjor så brukar de lugna ner sig. Du har rätt i att risken finns att det går riktigt illa om man slår nån men om vi talar om självförsvar så räknar jag det är en situation man inte hinner fundera på följderna.
Citera
2023-01-25, 20:43
Bannlyst
Krav maga
Muay thai
Boxning

Slå på halsen STENHÅRT

Jag tränade taekwondo från jag var 5 år tills jag var 25 år. Fick svart bälte 3 dan. Ganska värdelöst i självförsvar.
Citera
2023-02-01, 23:25
Bannlyst
Kickboxing, hur är den? Har planer på att börja. K.O ser ganska obehagliga ut dock: https://www.youtube.com/watch?v=ou-EKgRrRvs Ser ff ut som om de får hjärnskador av det.
Senast redigerad av Vildblom 2023-02-01 kl. 23:32.
Citera
2023-02-02, 03:17
Medlem
fikasugens avatar
Måste man inte vara ganska vig för att kunna sparka högt mot huvudet? Så en som sysslar med gymnastik borde bli ganska bra på att sparka? Försöker träna upp min vighet men det går segt. Några tips hur bäst träna upp sin vighet?
Citera
2023-02-02, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fikasugen
Måste man inte vara ganska vig för att kunna sparka högt mot huvudet? Så en som sysslar med gymnastik borde bli ganska bra på att sparka? Försöker träna upp min vighet men det går segt. Några tips hur bäst träna upp sin vighet?
Enligt min erfarenhet efter TKD tiden så väldigt mycket stretching både före och efter träning samt rejäl uppvärmning innan passet och sedan så blir man vig rätt fort om man tränar höga sparkar varje pass flera ggr i veckan.
Citera
2023-02-17, 15:55
Medlem
rex144s avatar
Först vill jag säga något om självförsvar för kvinnor, där har faktiskt kvinnor en möjlighet om de överraskar den som vill våldta henne, då en sådan man oftast gör "romantiska" närmanden och det kan en kvinna utnyttja om mannen däremot går till en brutal attack där han drar kvinnan i håret och slänger på marken och dessutom utdelar slag mot ansiktet ja då är det nog kört.

Vad gäller självförsvar mellan män ja då skulle jag råda att lära sig två-tre slagkombinationer.
Citera
2023-09-09, 16:38
Medlem
Sagodjurs avatar
Topplista över kampsporter bäst lämpande för självförsvar

På youtube ligger denna video ute sen ett år ca:
https://www.youtube.com/watch?v=ACXakVE4l_c

Best Martial Arts for Self Defense Ranked

Kriteriet är typ, vilken kampsport har en nybörjare med 1-2 års träning bäst nytta av som självförsvar.

Betyget är A till F

A: Brottning
A-: Gracie JJ och MMA
B: BJJ, Judo, Muay Thai, Lethwei (burmesisk boxning)
B-: Kickboxning.
C: Boxning.
C-: Capoeira, Ju-jitsu, Karate, Kravmaga, Jeet Kun Do
D-: Aikido, Taekwondo, Filipinska, Wing chun
F: Ninjutsu/Bujinkan, Taichi, Systema

Håller ni med?
Citera
2023-09-09, 16:42
Bannlyst
Det finns bokstavligt talat 1000000 trådar om precis samma ämne. Sök.

Sport & träning - kampsport ———> Papperskorgen

/Mod
Citera
2023-09-09, 16:45
Medlem
Livssynslurks avatar
Mest lämpat för "självförsvar" är definitivt löpning… upp på löpbandet var dag.
Kan du springa fort så kan du klara dig själv från fara i flera fall.
Citera
2023-09-09, 16:48
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Mest lämpat för "självförsvar" är definitivt löpning… upp på löpbandet var dag.
Kan du springa fort så kan du klara dig själv från fara i flera fall.

Jag skulle sätta D på löpning.
Citera
2023-09-09, 16:49
Medlem
Full-Retards avatar
Nej

Om man ska göra en logisk analys måste man dela in stilar i två kategorier.
Det ena är delivery system, teknikers effektivitet och det andra är teorin inom självförsvar.

Utifrån det är deliverysystems som är bäst för självförsvar MMA, boxning, thaiboxning, kickboxning. Främst stilar som innebär slag och effektivt fotarbete.
Vinnaren är dock MMA eftersom man då även har nedtagningsförsvar och markkamp.
Sedan kommer knivstilar från filipinerna, men de förutsätter att du har kniv eller påk men du blir inte skicklig på att slåss i och med utebliven volymträning som man annars får i de kampsporter jag nyss skrev.
Därefter kommer submission, övriga brottningsstilar med eller utan dräkt.
Efter det kommer resterande stilar.

När det kommer till självförsvar är den psykologiska delen och att träna realistiskt viktigt, och där kommer Krav maga på första plats, följt av andra stilar med syn på realistiskt självförsvar.

Det bästa är alltså att träna primärt MMA och sekundärt Krav maga.
Dvs lägg 1,5 år på MMA och ett halvår på Krav maga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in