Citat:
Ursprungligen postat av
Ekvilibrium1
Men är jacka och gi ett 100 procentigt överlapp?
Inte 100% men skulle säga att det överlappar rätt så bra. Ibland skulle det till och med vara lättare att greppa t.ex. kragen i en tunnare jeansjacka än en tjock gi. På jutsu-klubben jag körde på som ung brukade vi köra med "vanliga" kläder sista söndagen varje månad.
Citat:
Ursprungligen postat av
killjoy
Nya äventyr! Prövade BJJ igår. Hängde på en polare som tränat över ett år, men som fortfarande har vitt bälte. Vi var 10 st inkl 2 instruktörer som själva deltog i teknikövningarna och sparringen. Huvudregeln var att de körde i dräkt, men vissa pass (lyckligtvis detta) kördes i vanliga träningskläder. Såg därför inte övrigas bälten men var av uppfattningen att de flesta där tränat minst ett par år.
Teoridelen var precis som judo. Kvällens övning bestod i att en person skulle ligga i rygg med benen runt en knästående motståndarens höft, låsta på ryggen. Motståndaren skulle tvinga sig "förbi" ryggkillens ben tills han satt på ryggkillens mage ("mount"), och vi fick lära oss tre olika tekniker för det. Precis som i judon stegrades motståndet i övningarna från att man snällt följde med motståndaren och "lät" honom komma vidare i övningen, tills man nästan sparrades på riktigt. För mitt självförsvarssyfte har jag väldigt svårt att se att man skulle använda just detta i ett riktigt bråk.
MEN. Sen bestod halva passet (en av två timmar) med fri sparring! Typ 5 minuter med en partner, sen växla. Det var något av det svettigaste och jobbigaste jag gjort. Så sjöblöt och andfådd blir jag ALDRIG av vare sig gymträning eller löpning. Och sparringen bjöd på extremt hårt motstånd. Jag har blåmärken precis överallt. Jag blev kastad som en vante och hade inte en chans mot någon. Jag försökte kopiera de andras teknik, men det var omöjligt att ta sig förbi deras ben, såväl som att ta sig ur när de fick grepp om en. Även om jag hade fått använda mig av bett, punggrepp eller t.om. knivar hade det inte hjälpt, för jag var helt fastlåst nästa hela tiden. Blir jag så pass duktig som den sämste jag tränade med tror jag att jag skulle klara av så gott som alla farliga situationer mitt framtida jobb kan bjuda på.
Så. Jag står och väger mellan Judo och BJJ. Jag ska ge judon minst en chans till, det blev ju aldrig direkt någon sparring där, och det lär vara det enda sättet att se vad judo har att erbjuda - att sparras på riktigt.
Det låter faktiskt som du hamnade på en väldigt bra BJJ-klubb.
Sen behöver det inte vara den hårdaste sporten, det handlar mycket om att man som nybörjare inte vet när man kan vara avslappnad och när man inte ska vara det.
Personligen hade jag tyckt att du skulle testa båda stilarna minst en termin för att få ett bra förståelse om de olika sporterna. Sporterna ändras ju lite i takt med att man lär sig mer, som du nämner sparrades du inte mycket på judon, judo är annars en sport där sparring är en stor del men det är klart att det är en skaderisk med alla kast under sparring och den skaderisken är större med nybörjare.
Citat:
Ursprungligen postat av
LustigaKurre
Karate är väl inte självförsvar? Det är en sport och TS frågade efter något annat, Mike Tyson och boxning slår väl rekordet vad gäller att tilfoga skada men knappast självförsvar, Chuck Norris en annan sporttjomme som slog ner folk men sport det åxå.
Det beror väl helt på ens definition om vad självförsvar är för något. Om någon kommer och svingar och sänker personen för du tränat boxning så har jag svårt att kalla det för något annat än självförsvar. Samma sak om det var ett karate-slag istället.