2023-01-21, 15:58
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alforno
Nu vill jag börja lära mig att försvara mig "på riktigt". Funderar mellan någon asiatisk kampsport eller boxning, tror dock att boxning är lättare att tillämpa och mer effektivt.

Det är inte så att jag vill slå folk på gatan eller nått. Utan jag menar när man stöter på en full idiot en lördag kväll som bara är ute efter att få slåss. Råkat ut för flera stycken sådan i mitt liv och några har slutat med att man åkt några hårda slag utan någon anledning alls, och inte vågat eller vet hur man ska slå tillbaks.

Vad tror ni är bäst?

Mvh alforno

Ju-Juitsu?
Citera
2023-01-21, 16:03
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
MMA är en relativt ny sport när det kommer till mainstream. Jag garanterar att du hade avfärdat Stephen Thompson 1993. Vi vet inte vad som funkar förrän det prövats.

Sen tror jag att Shotokan har problem med även stående stilar som exempelvis boxning, thaiboxning , men det har ganska lite att göra med hur man hanterar en grupp ligister. Om jag ska väga fördelarna mot nackdelarna så tycker jag ändå att poängkarate är bland det bästa självförsvaret när det kommer till nävar.

Om du hinner reagera på en ung Aghayevs slag så blir jag mäkta imponerad. Det är svårt att hänga med rörelserna på datorn/mobilen när de blixtrar till, hur jävla svårt blir det då inte öga mot öga?
Karate är väl inte självförsvar? Det är en sport och TS frågade efter något annat, Mike Tyson och boxning slår väl rekordet vad gäller att tilfoga skada men knappast självförsvar, Chuck Norris en annan sporttjomme som slog ner folk men sport det åxå.
Citera
2023-01-21, 16:04
Medlem
LustigaKurres avatar
Krav Maka kanske också.
Citera
2023-01-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltecken
Yep, brottning är alltid användbart och man är aldrig körd med det. Det är bra att uppleva grappling både med greppvänliga, sträva dräkter och hal no-gi. Det tidigare drar definitivt ner tempot. Finns fördelar med båda.

Vissa påstod att brottare har lättare för GI än Gi-grapplare har för NO gi. Men jag lutar åt att Gi-grappler har en lättare omställning. Jag har inte testat mot en judoka (han var BJJ/MMA som jag körde mot). En judoka kan säkert kasta starkare brottare i GI.
Citera
2023-01-21, 17:38
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Men är jacka och gi ett 100 procentigt överlapp?

Inte 100% men skulle säga att det överlappar rätt så bra. Ibland skulle det till och med vara lättare att greppa t.ex. kragen i en tunnare jeansjacka än en tjock gi. På jutsu-klubben jag körde på som ung brukade vi köra med "vanliga" kläder sista söndagen varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av killjoy

Nya äventyr! Prövade BJJ igår. Hängde på en polare som tränat över ett år, men som fortfarande har vitt bälte. Vi var 10 st inkl 2 instruktörer som själva deltog i teknikövningarna och sparringen. Huvudregeln var att de körde i dräkt, men vissa pass (lyckligtvis detta) kördes i vanliga träningskläder. Såg därför inte övrigas bälten men var av uppfattningen att de flesta där tränat minst ett par år.

Teoridelen var precis som judo. Kvällens övning bestod i att en person skulle ligga i rygg med benen runt en knästående motståndarens höft, låsta på ryggen. Motståndaren skulle tvinga sig "förbi" ryggkillens ben tills han satt på ryggkillens mage ("mount"), och vi fick lära oss tre olika tekniker för det. Precis som i judon stegrades motståndet i övningarna från att man snällt följde med motståndaren och "lät" honom komma vidare i övningen, tills man nästan sparrades på riktigt. För mitt självförsvarssyfte har jag väldigt svårt att se att man skulle använda just detta i ett riktigt bråk.

MEN. Sen bestod halva passet (en av två timmar) med fri sparring! Typ 5 minuter med en partner, sen växla. Det var något av det svettigaste och jobbigaste jag gjort. Så sjöblöt och andfådd blir jag ALDRIG av vare sig gymträning eller löpning. Och sparringen bjöd på extremt hårt motstånd. Jag har blåmärken precis överallt. Jag blev kastad som en vante och hade inte en chans mot någon. Jag försökte kopiera de andras teknik, men det var omöjligt att ta sig förbi deras ben, såväl som att ta sig ur när de fick grepp om en. Även om jag hade fått använda mig av bett, punggrepp eller t.om. knivar hade det inte hjälpt, för jag var helt fastlåst nästa hela tiden. Blir jag så pass duktig som den sämste jag tränade med tror jag att jag skulle klara av så gott som alla farliga situationer mitt framtida jobb kan bjuda på.

Så. Jag står och väger mellan Judo och BJJ. Jag ska ge judon minst en chans till, det blev ju aldrig direkt någon sparring där, och det lär vara det enda sättet att se vad judo har att erbjuda - att sparras på riktigt.

Det låter faktiskt som du hamnade på en väldigt bra BJJ-klubb.

Sen behöver det inte vara den hårdaste sporten, det handlar mycket om att man som nybörjare inte vet när man kan vara avslappnad och när man inte ska vara det.

Personligen hade jag tyckt att du skulle testa båda stilarna minst en termin för att få ett bra förståelse om de olika sporterna. Sporterna ändras ju lite i takt med att man lär sig mer, som du nämner sparrades du inte mycket på judon, judo är annars en sport där sparring är en stor del men det är klart att det är en skaderisk med alla kast under sparring och den skaderisken är större med nybörjare.

Citat:
Ursprungligen postat av LustigaKurre
Karate är väl inte självförsvar? Det är en sport och TS frågade efter något annat, Mike Tyson och boxning slår väl rekordet vad gäller att tilfoga skada men knappast självförsvar, Chuck Norris en annan sporttjomme som slog ner folk men sport det åxå.

Det beror väl helt på ens definition om vad självförsvar är för något. Om någon kommer och svingar och sänker personen för du tränat boxning så har jag svårt att kalla det för något annat än självförsvar. Samma sak om det var ett karate-slag istället.
Citera
2023-01-21, 17:59
Medlem
Citat:
Vissa påstod att brottare har lättare för GI än Gi-grapplare har för NO gi. Men jag lutar åt att Gi-grappler har en lättare omställning. Jag har inte testat mot en judoka (han var BJJ/MMA som jag körde mot). En judoka kan säkert kasta starkare brottare i GI.

Ja, svårt att säga vem som har lättast för omställning. Om man pratar om ren submissiongrappling så blir spelet ofta nedstängt för nogi-utövare så snart dräktgrepp kommer in i bilden. GOATS som Gordon Ryan har exempelvis haft svårt att hävda sig i gi. Roger Gracie nämns väl ofta som den som lyckats bäst under flest förhållanden rent grapplingsmässigt.

När det gäller nedtagningar så kan toppjudokas kan definitivt kasta omkring brottare i gi, men de har samtidigt problemet att så många effektiva nedtagningar mot benen och kroppen - som funkar även i gi - är förbjudna.
Citera
2023-01-21, 18:05
Medlem
Citat:
När det gäller nedtagningar så kan toppjudokas kan definitivt kasta omkring brottare i gi, men de har samtidigt problemet att så många effektiva nedtagningar mot benen och kroppen - som funkar även i gi - är förbjudna.

Vi tar en grekisk romersk då för argumentets skull. Sen vetefan om moderna Judokas verkligen har så kämpigt mot benattacker. De har sån överjävlig balans och viktplacering i övrigt, så det vore ju märkligt om allt kollapsar bara för att benen angrips.
Citera
2023-01-21, 18:21
Medlem
Citat:
Vi tar en grekisk romersk då för argumentets skull. Sen vetefan om moderna Judokas verkligen har så kämpigt mot benattacker. De har sån överjävlig balans och viktplacering i övrigt, så det vore ju märkligt om allt kollapsar bara för att benen angrips.

Mot grekisk ger i alla fall jag definitivt judo övertag i gi. Nä, det skulle inte kollapsa mot kreti som hobby-brottas några gånger i veckan, men om vi pratar om motsvarande fristilsbrottare på elitnivå så är det fortfarande en stor kunskapslucka att inte träna för benattacker.
Citera
2023-01-21, 19:06
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Inte 100% men skulle säga att det överlappar rätt så bra. Ibland skulle det till och med vara lättare att greppa t.ex. kragen i en tunnare jeansjacka än en tjock gi. På jutsu-klubben jag körde på som ung brukade vi köra med "vanliga" kläder sista söndagen varje månad.

Det låter faktiskt som du hamnade på en väldigt bra BJJ-klubb.

Sen behöver det inte vara den hårdaste sporten, det handlar mycket om att man som nybörjare inte vet när man kan vara avslappnad och när man inte ska vara det.

Personligen hade jag tyckt att du skulle testa båda stilarna minst en termin för att få ett bra förståelse om de olika sporterna. Sporterna ändras ju lite i takt med att man lär sig mer, som du nämner sparrades du inte mycket på judon, judo är annars en sport där sparring är en stor del men det är klart att det är en skaderisk med alla kast under sparring och den skaderisken är större med nybörjare.

Det beror väl helt på ens definition om vad självförsvar är för något. Om någon kommer och svingar och sänker personen för du tränat boxning så har jag svårt att kalla det för något annat än självförsvar. Samma sak om det var ett karate-slag istället.
hagelgevär
Citera
2023-01-21, 19:12
Medlem
Hållt på med muay thai nu ett tag. Ganska kul, har sina brister när det gäller självförsvar. Det jag själv saknar är takedowns. Visst så har vi ju närkampen stående men den är inte effektiv så jag har börjat fundera på bjj. Judo finns inte här jag bor. Min fråga är att hur "bra" är nertagningarna i bjj? Jag menar i realistiskaförhållanden.
Intresaantamed bjj är att de som tränar det lovpriser det till skyarna. Andra säger det är värdelöst. Jag ligger mitt i mellan. Jag säger att det viktigaste i självförsvar är att kunna slåss stående, alltså rörligheten, reflexer, snabbhet. Sedan nedtagningar och stående närkamp
Citera
2023-01-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Hållt på med muay thai nu ett tag. Ganska kul, har sina brister när det gäller självförsvar. Det jag själv saknar är takedowns. Visst så har vi ju närkampen stående men den är inte effektiv så jag har börjat fundera på bjj. Judo finns inte här jag bor. Min fråga är att hur "bra" är nertagningarna i bjj? Jag menar i realistiskaförhållanden.
Intresaantamed bjj är att de som tränar det lovpriser det till skyarna. Andra säger det är värdelöst. Jag ligger mitt i mellan. Jag säger att det viktigaste i självförsvar är att kunna slåss stående, alltså rörligheten, reflexer, snabbhet. Sedan nedtagningar och stående närkamp

Det varierar och beror på klubben. Själv har jag mest tränat BJJ på MMA-gym och har haft turen att ha tränare med brottningsbakgrund som alltid drillar den biten och prioriterar sparring stående. Sen finns det skräckhistorier om klubbar som helt ignorerar den dimensionen.

Mitt bästa tips är att leta efter ett gym med MMA-anknytning och provträna. Under de första nybörjarlektionerna brukar de dock vara återhållsamma med den stående biten oavsett var du hamnar.

Mittemellan är en rimlig förväntan. Det finns massor av brister men det är även en viktig del av obeväpnad kamp.
Citera
2023-01-21, 20:36
Medlem
Citat:
Mot grekisk ger i alla fall jag definitivt judo övertag i gi.

Jo det begriper jag ju, men frågan är om den grekisk romerska brottaren kan ens vara med i matchen om han grapplar i gi för första gången. Det blir alltid krångligt när man inte definierat nivåer men de vi säger att de har tränat lika länge i respektive sporter.

Citat:

Nä, det skulle inte kollapsa mot kreti som hobby-brottas några gånger i veckan, men om vi pratar om motsvarande fristilsbrottare på elitnivå så är det fortfarande en stor kunskapslucka att inte träna för benattacker.

Men om du ser på olympisk judo när det var tillåtet så var inte bennedtagning prio ett, som jag förstår det. Det påstod i alla fall en judoka, att bennedtagning har aldrig varit en stor grej i sporten. Och det säger mig ändå en hel del. Om det nu var något som kan exposas så hade hade ju en outsider bara kunnat drilla en massa benedtagningar och skrällt i OS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in