Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-05, 15:07
  #1
Medlem
Nu vill jag börja lära mig att försvara mig "på riktigt". Funderar mellan någon asiatisk kampsport eller boxning, tror dock att boxning är lättare att tillämpa och mer effektivt.

Det är inte så att jag vill slå folk på gatan eller nått. Utan jag menar när man stöter på en full idiot en lördag kväll som bara är ute efter att få slåss. Råkat ut för flera stycken sådan i mitt liv och några har slutat med att man åkt några hårda slag utan någon anledning alls, och inte vågat eller vet hur man ska slå tillbaks.

Vad tror ni är bäst?


Mvh alforno
Citera
2007-12-05, 15:16
  #2
Medlem
Ettan^s avatar
Boxning är ju en bra bas, lära sig försvara sig mot t.ex. knivattack med bara händerna (känner en snubbe som överlevde en knivattack eftersom han boxats ett tag, kanske tur men ändå).

Om du verkligen vill disha ut skada borde du dock satsa på någon asiatisk kampsport eller liknande, det "ser coolt ut" och är rätt förnedrande för attackeraren att bli kastad utan någon större ansträngning från din sida. Om du vill satsa på ordentlig overkill så blanda med lite wushu eller liknande, där man mest lär sig volta och snurra runt och sådär, då lär attackerarens kompisar inte vara villiga att hjälpa till. Glöm inte att alltid ha på dig kampsports-kläderna under dina vanliga så du kan slita fram dem just före fighten börjar - moralen kommer sjunka hos fienden!
Citera
2007-12-05, 15:20
  #3
Medlem
Har sysslat lite med ju jutsu men har fått den för mig att några vänster jabbar och sedan en stor rak höger ger mer skada än någon spark?

Eller?
Citera
2007-12-05, 15:22
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Glöm inte att alltid ha på dig kampsports-kläderna under dina vanliga så du kan slita fram dem just före fighten börjar - moralen kommer sjunka hos fienden!

hahahha
Citera
2007-12-05, 15:24
  #5
Medlem
Ettan^s avatar
Klart en rak höger sänker nästan vem som helst, streetfights handlar egentligen bara om överraskningsmomentet, allt efter det slutar bara med att man hamnar på marken och brottas tills någon hamnar över och bankar den andra i ansiktet tills han/hon slocknar.

Ett ganska vanligt knep är som sagt att prata om något och mitt i meningen dra till en fetinghöger i ansiktet på den andre, personen slocknar, du blir åtalad för misshandel (beroende på vem du slagit ner). För att vara helt säker ska du ta ett par slag först (med vittnen) och sen kan du "försvara" dig. Men då underlättar det om du kan lite kampsporter så du vet hur du ska ta slagen.

Du behöver inte träna boxning för att lotta in en träff i ansiktet på killen. Träna brottning ist ^^ Men ofta räcker det med att säga att du kan xxx så backar en del, ju-jutsu har en del bra moves men det är inte ofta du får tillfälle att göra rundsparkar eller kast när killen flyger på dig ute på gatan.
Citera
2007-12-05, 15:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Klart en rak höger sänker nästan vem som helst, streetfights handlar egentligen bara om överraskningsmomentet, allt efter det slutar bara med att man hamnar på marken och brottas tills någon hamnar över och bankar den andra i ansiktet tills han/hon slocknar.

Ett ganska vanligt knep är som sagt att prata om något och mitt i meningen dra till en fetinghöger i ansiktet på den andre, personen slocknar, du blir åtalad för misshandel (beroende på vem du slagit ner). För att vara helt säker ska du ta ett par slag först (med vittnen) och sen kan du "försvara" dig. Men då underlättar det om du kan lite kampsporter så du vet hur du ska ta slagen.

Du behöver inte träna boxning för att lotta in en träff i ansiktet på killen. Träna brottning ist ^^ Men ofta räcker det med att säga att du kan xxx så backar en del, ju-jutsu har en del bra moves men det är inte ofta du får tillfälle att göra rundsparkar eller kast när killen flyger på dig ute på gatan.

Ne det är det jag menar, får man verkligen chansen att utöva någon kampsport när den andra bara flyger på en och slår villt.

Tänkte att om man tränar boxning lär man sig att slänga i väg snabba och hårda slag och även kanske hinna väja för några slag.
Citera
2007-12-05, 15:33
  #7
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alforno
Ne det är det jag menar, får man verkligen chansen att utöva någon kampsport när den andra bara flyger på en och slår villt.

Tänkte att om man tränar boxning lär man sig att slänga i väg snabba och hårda slag och även kanske hinna väja för några slag.

Som sagt är boxning en solid grund att stå på om du räknar med att behöva slåss ute på gatan - där gäller inga regler oftast. Om du sen vill krydda på med kampsporter (mest för förnedring och stil när chansen ges till snygga manövrar) är det bara en bonus. Men måste du välja på boxning och övriga flygaruntochhoppa-kampsporter; välj boxning. Dock är det aldrig att rekommendera att du tar upp en sport för att du räknar med att behöva använda det utanför träningslokalen, vissa tränare märker sånt snabbt och då åker du ut - kommer det fram att du använt överdrivet våld med hjälp av dina kunskaper blir det ofta avstängning då föreningar inte vill förknippas med sådant. Detta gäller främst asiatiska kampsporter så vitt jag har hört.
Citera
2007-12-05, 15:39
  #8
Medlem
Alltså jag ska inte börja slåss på gatan, men är så jävla trött på när man hamnar i en trängd situation och antingen blir man väldigt förnedrad och ska behöva be om ursäkt för att inte få stryk eller också får man några slag.

Jag vill ju inte använda mer våld än va situation kräver, men jag tycker att det är rimligt att sänka den andra killen om man helt oprovocerat får några slag av en full kille i 17-22 ålden (oftast i mina fall).
Citera
2007-12-05, 15:42
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alforno
Alltså jag ska inte börja slåss på gatan, men är så jävla trött på när man hamnar i en trängd situation och antingen blir man väldigt förnedrad och ska behöva be om ursäkt för att inte få stryk eller också får man några slag.

Jag vill ju inte använda mer våld än va situation kräver, men jag tycker att det är rimligt att sänka den andra killen om man helt oprovocerat får några slag av en full kille i 17-22 ålden (oftast i mina fall).

Förstår precis... Händer hela tiden på fester.
Citera
2007-12-05, 15:50
  #10
Medlem
Ettan^s avatar
Ladda ner några filmer som tar upp just street fighting, finns en bra men jag kommer inte ihåg vad den heter... Bass rotten eller något sånt där tror jag? Där kan du lära dig en del knep som du inte behöver träna i 6 månader för att lära dig, de fula tricken är ofta de som funkar bäst. Sen är det mycket mentalitet, inte bli uppjagad, tänka metodiskt, hålla avståndet om den andre är större än dig (så ni inte hamnar på marken och brottas - då vinner han), etc. Finns mycket nyttig information att läsa om på internet - börja med det
Citera
2007-12-05, 15:54
  #11
Medlem
b0gfettos avatar
Krav Maga är rent självförsvar, roligt att träna också. Blev lite hypat pga nån Jennifer Lopez film dock (Enough?).

Man lär sig vardagssituationer, försvar mot kniv och batong m.m. Det är "fula" grejjer såsom spark i skrev, fingrar i ögon osv. Allt för att man ska komma därifrån helskinnad.
Citera
2007-12-05, 16:01
  #12
Medlem
spudwishs avatar
Det blir aldrig nån ände på såna här trådar. Hur fan lyckas folk hamna i bråk hela tiden? Drick och var glad, gå hem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback